Gödselmask

Vi har använt gödselmask i vår görselstack med halm. Och jag säger bara wow!! Gödselstacken krympte nog till hälften! Om det fungerar på spån vet jag inte alls. Men det borde det ju göra, om inte spånet är behandlat på något sätt, åtminstone....
 
Hej! Jag vill veta mer! Hur mycket mask behövs per häst, var köper man dom, vilken tid på året är det bäst att "plantera in" dom...
undrar Katitzi
 
Jag pratade med en maskförsäljare i somras. Hos honom kostade många hundra maskar, inklusive frakt och instruktioner 250 kr. Ett sådan är paket är lagom för en hushållskompost men har du lite tålamod så kan du plantera in dem i gödselstacken. Om du vill ha snabbare resultat så kunde de komma hem till en med många 10 000-tals maskar och det kostar 1000 kr + resa.
/M
 
Intressant... Jag hakar på med lite fler frågor!

Lever/förökar sig dessa krabater i gödselstacken och klarar de vintern, så att det räcker att köpa en gång?
Stannar de i gödselstacken eller får man besök av dem på annat håll oxå? Utvecklas de till någon insekt eller är de maskar på "heltid" :D?

/M
 
Meningen är att man bara skall behöva köpa maskarna en gång. Har maskarna en god miljö så kommer de att föröka sig till en ”lagom” mängd.
/M
 
Har oxå funderingar på mask...
Hur bär man sig åt när det är dags att tömma stacken??
Det tar ju x antal veckor innan jag har fått ihop en stack värd namnet för maskarna att bo i igen!
 
skulle vara kul att få veta lite mer om dem här maskarna...
Är där ingen hemsida man kan kolla på om maskarna?? :confused: :confused:
 
Sv: Gödselmask

Jag puttar gärna fram denna URÅLDRIGA tråd igen för det hade varit kul om ni med lite erfarenhet kunde dela med er lite?
 
Sv: Gödselmask

Blir ju dyrt om man skall köpa nya maskar varjr år när man har kört ut dyngan ju.
 
Sv: Gödselmask

Jag har haft kompostmask i snart 4 år i min gödselhög. Det fungerar verkligen väldigt bra. De små gynnarna förökar sig med väldigt hastighet så när vi har kört bort högen så har det bara blivit kvar lite lite, men det har tagit fart direkt igen. Man kan ju se till att man tar undan en rejäl hög med mask för att vara på säkra sidan. Men en av gångerna var det bara lite "gödselskrap" kvar på plattan och då var jag lite orolig, men det tog fart igen.
Jag har dessutom haft höns som har försett sig med mask, men det har nog inte märkts.:rofl:
När jag köpte mask fick jag en 2 liters påse med lite jord och mask. Jag trodde att jag blivit lurad, men detta att de förökar sig så snabbt gör att det inte är något problem.
Jag tror att de fick sig en knäck nu i den varma sommaren, men jag grävde lite i den häromdagen och då var det igång. Jag har haft möjlighet att låta högen ligga länge innan jag tömmer den och det gör nog att förutsättningarna har varit väldigt bra hos mig. Jag antar att ju oftare du tömmer högen desto svårare är det att få bra maximalt utnyttjande av maskarna. Sedan tror jag att det är bra att du bor i Skåne. Vi som bor i de sydligare delarna kan nog få hjälp av maskarna under en längre period av året.:D
 
Sv: Gödselmask

TACK för ditt svar!
Funderar lite på om man skulle sätt in mask nu till hösten efter vi tömt denna omgången.
Undra hur mycket mast det kan gå åt till 10-14 hästars gödsel.
Någon som vet?
 
Sv: Gödselmask

Jag har haft kompostmask i snart 4 år i min gödselhög. Det fungerar verkligen väldigt bra. De små gynnarna förökar sig med väldigt hastighet så när vi har kört bort högen så har det bara blivit kvar lite lite, men det har tagit fart direkt igen. Man kan ju se till att man tar undan en rejäl hög med mask för att vara på säkra sidan. Men en av gångerna var det bara lite "gödselskrap" kvar på plattan och då var jag lite orolig, men det tog fart igen.
Jag har dessutom haft höns som har försett sig med mask, men det har nog inte märkts.:rofl:
När jag köpte mask fick jag en 2 liters påse med lite jord och mask. Jag trodde att jag blivit lurad, men detta att de förökar sig så snabbt gör att det inte är något problem.
Jag tror att de fick sig en knäck nu i den varma sommaren, men jag grävde lite i den häromdagen och då var det igång. Jag har haft möjlighet att låta högen ligga länge innan jag tömmer den och det gör nog att förutsättningarna har varit väldigt bra hos mig. Jag antar att ju oftare du tömmer högen desto svårare är det att få bra maximalt utnyttjande av maskarna. Sedan tror jag att det är bra att du bor i Skåne. Vi som bor i de sydligare delarna kan nog få hjälp av maskarna under en längre period av året.:D

har du spån? detta låter mkt intressant...har probbs att bli av med gödset men maskar skyndar ju på processen att det blir jord...:)

catten
 
Sv: Gödselmask

Jag puttar upp den här tråden rätt rejält då jag har lite frågor.

Det låter intressant det här med gödselmask, men frågan är hur dom skulle klara sig här uppe i norr? Vi har en stooor gödselstack (stallet har bestått av allt från 11 hästar till som minst 6 st) och vi har haft problem med att få bort hela högen så bara smådelar har blivit tagna därifrån.. med andra ord, gammhögen finns fortfarande kvar haha.

Klarar dom här små rackarna vintrar kring - 40 grader? (jag tänker att det är ju varmt inne i gödselstacken även på vintern?)

Sprids dom inte på något vis, så dom blir ovälkomna på andra ställen??
 
Sv: Gödselmask

jag är också ite nyfiken på de små gynnarna...

och framförallt som FrontLine på hur de klarar smällkalla vintrar uppe i norrland... jag har antagit att jag bör vänta till våren med att köpa hem och "plantera ut" men det kanske är fel?
 
Sv: Gödselmask

egentligen tycker jag att det inte borde vara några problem, för visst är det ändå varmt i gödselstacken under vintern också?
 
Sv: Gödselmask

Det är ju varmt i stacken så maskarna överlever precis likabra som under jord!
Inte ens norrländska maskar i jorden dör ju på vintern ;)

Jag undrar snarare hur dom överlever i hettan, det är ju riktigt varmt i stacken men jag förmodar att dom lever i övre/yttre lagren...?

Jag har mask i min stack men jag kan inte avgöra hur effektiv den har varit. För jag vet inte hur stor stacken hade varit annars helt enkelt!

Men jag inbillar mig allt att dom gör skillnad....
 
Sv: Gödselmask

Ja det borde ju vara varmt i stacken under vintern också, men så läste jag nånstans att man ska placera ut dem under vår eller tidig höst för att de ska hinna med att acklimatisera sig eller så antar jag... ?

Jag har en gigantisk gödselstack redan trots bara knappa 4 månader på gården (förra ägaren lämnade efter sig 4 ha hagar som inte var mockade på..hrm... mycket länge. Det hade varit skönt med några "maskotar" som hjälper till med det berget under vintern... :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Står inackorderad i ett stall där mockning ingår men man får betala strö själv. Här slösas det med spån som bara den och jag misstänker...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 717
Senast: ameo
·
Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
882
Senast: MiniLi
·
Anläggning Jeg må nok kjøpe en varmbalje for det isolerte vannet jeg har fungerer ikke de dagene jeg ikke er i stallen. Så lurer på erfarenheter...
Svar
14
· Visningar
1 059
Ekonomi & Juridik Nu när ekonomin är som den är i landet, så funderar jag på om byteshandel möjligen kommer att öka? Vad tror ni? Vad har ni för...
Svar
1
· Visningar
1 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp