Gödselplattan=Värmekälla?

F

Frehley

Har funderat på möjligheten att använda gödselplattan som kompliment till uppvärmingen i huset. Har du några tips eller idéer om detta vore jag glad.
MVH / Frehley
 
Hmm...man borde ju kunna lägga ut värmeslingor precis som man gör när man vill utnyttja markvärmen. Men gödselhögen utvecklar ju bara värme så länge den brinner. Så snart den är färdig försvinner värmen. Och på vintern kan det ju ibland vara svårt att hålla värmen/förbränningen uppe i högen.

Intressant idé, men jag undrar om man får ut mer än strövärme periodvis??
 
jag har också funderat en hel del över det där. det svåra är som sagt att få det att hålla en någorlunda jämn temperatur. det brinnande lagret är ju varmt och man önskar ju att man skulle kunna utnytta den energin. men lägger man värmeslingor i gödselplattan vill man bara utnyttja de slingor som ligger där det är varmt, annars gör man nog för stora förluster i de kalla delarna av slingan. så det är nog inte helt lätt att åstadkomma. men borde inte vara omöjligt om någon som kan och är duktig på området spenderade lite tankeverksamhet på det...
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag söker kloka, roliga och glada människor som har Nordsvenska Brukshästar. Finns det några här? Vore kul med en tråd för just...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 417
Senast: thoora
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 213
Senast: Snurrfian
·
Mat Vi har besök i helgen och jag har tänkt att vi ska bjuda på "hemmaproducerad mat" (så långt det är möjligt). Men, jag som inte ätit kött...
2
Svar
21
· Visningar
990
Senast: ameo
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 058
Senast: Petronilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp