gödselstack=ormarnas paradis?

Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Fobi eller inte, ökat vetande minskar rädslan. Har man problem med fobin, tex inte törs gå ut för att man tror att det är ormar överallt, kan man försöka med kognitiv terapi.
Annars kan man läsa på, så inbillningen och spridningen av skrönor minskar. Alltså: Snokar behöver värme till sina ägg=lägger äggen i gödselstackar (om ni kör ut stacken varje vår slipper ni "problemet"). Äggen kläcks på hösten, inom en vecka är alla ungarna borta (ofta äter gårdens katter upp dom). Huggorm ruvar ungarna i magen på sommaren och "föder" dom i en skogsbacke.
Sedan kan man hitta både snok, ödla och huggorm på och mellan varma stenar i solen på vårkanten där de tinar upp efter vintern inför parningen. Att man oftare ser ormar på våren är också för att de blir tröga när det är svalt och ovilliga att flytta sej.
Om det kommer in en liten metallicblank orm i stallet på sommaren är det en kopparödla som vill svalka sej eller dricka. Bär ut den försiktig, de är sällsynta numer.
Den JÄTTESTORA ormen någon hittade uppepå gödselstacken var med all säkerhet en snok, huggormar är rätt små, runt 50-60 cm. En stor snokhona kan bli över en meter.
Om man av någon anledning vill kolla om det är snok eller en huggorm, så har snokar i stort sett alltid den vita halvmånen bakom "öronen". Huggormar kan vara svarta, brun-eller svartzigsaziga, men alltid utan halvmåne.
Och till er ormdödare:Alla svenska ormar är FRIDLYSTA.
Det är förbjudet att inom landet döda, skada, fånga eller på annat sätt insamla vilt levande exemplar av Gotlandssnok, Hasselsnok, Huggorm,Kopparödla ,Sandödla,Skogsödla och Snok.
Det är också förbjudet att ta bort eller skada dessa arters ägg eller bo!
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Tillägg på hur man kan se skillnad på snok och huggorm..

Det finns faktiskt både helsvarta snokar och helsvarta huggormar men det går att se skillnad på dessa också.. Snorkar har runda pupiller i ögonen medan huggormar har avlånga/smala pupiller.
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Dom hor nar man gar eftersom dom kanner vibrationerna i marken. Sa stampar ni pa litet extra sa slingrar dom invag!

/KT

Då tar jag nog med mig alla stallets hästar så att ormarna blir skiträdda, då jag ska tömma på gödselstacken nästa gång. :angel:
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Men jag har alltid orm i tankarna när jag är ute i skog och på betena på sommaren. Jag får världens puls och blit fruktansvärt rädd om jag ser en snok ringla över min väg. Det handlar inte om att jag hoppar och skriker "guud vad äckligt" och grinar, men jag blir så jäkla illa till mods när jag ser djuren.

Jag blir trött på folk som inte har förståelse för oss ormrädda.

Jag vet att det är riktigt jobbigt att vara ormrädd, men också att det går att göra något åt det om man verkligen vill!

Jag var fruktansvärt rädd för ormar när jag var yngre, precis så som du beskriver. Sen träffade jag en kompis som hade orm, en relativt liten boa, som jag fick lära känna, lite lite i taget.
Först bara se på den genom glas, så småningom peta på den med ett finger medan kompisen höll i den (jäklar vad pulsen steg!) och till sist kunde jag hantera den helt själv, ha den runt axlarna och hålla den helt obesvärat. En fantastisk känsla att inte vara rädd längre!

Hela grejen var att få ta det väldigt långsamt, små små steg i taget så man vande sig utan att märka det själv.
Så småningom flyttade jag ihop med kompisen och fick då bo ihop med hennes nya orm, en 3meters pyton. (men den VAR faktiskt lite läskig, bara för att den var så stor...)
Ormar är faktiskt riktigt spännande djur, och numera gillar jag dem och är inte rädd längre.
Ni som är ormrädda, varför inte försöka hitta någon vettig ormägare som kan hjälpa er på det här sättet :idea:
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Eftersom pappa har kontakt med en relativt känd inom akvarie/reptilvärlden, så har vi tänkt åka dit någon dag och försöka vänja oss som du beskiver, sakta och lugnt. För innerst inne vet jag ju att ormar inte är farliga, fast där finns huggormen och säger emot mig eftersom den faktiskt är giftig. Vet också att många huggormsbett inte ens märks och att det är ytterst få som dör av dom. Men det är ändå obehagligt med dom tycker jag.
Bor på landet men har endast sett EN huggorm och ett fåtal snokar i mitt 19-åriga liv, däremot många fler kopparödlor. Kopparödlor tål jag att se och jag har kommit på mig själv flera gånger att jag stannat till och verkligen tittat på dessa och lyckats göra detta utan rusande puls och panikslagen blick :D :angel:
Tror till stor del att det är känslan av att att man inte har kontroll som skrämmer lite. Just det här snabba ringlandet och sen att man inte ser vart de tar vägen om de försvinner in i buskar till exempel.
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Hur ska man kunna flytta på gödselstacken om det är ett bo i den då, om det är förbjudet? Det märker man ju knappast förrän man börjar gräva.

Jag hade en granne här förra veckan som flyttade min gödselstack en bit och då kunde jag inte se något, men å andra sidan har vi ju fortfarande vinter, minusgrader och jag vet ärligt talat inte om vi har så mkt orm här. Den enda orm jag sett på gården var en huggorm som katterna slogs med...

EN FRÅGA OXÅ: Ni som hittat orm i stacken, har ni haft gödselplatta eller har gödseln legat direkt på marken. Jag tycker att det borde vara bättre med platta, men det spelar kanske ingen roll.

Usch, jag ska iaf ta bort min stack i vår, känns lite läskigt nu när man inte vet vad som finns i den. Jag har aldrig hört om orm i gödselstack tidigare...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Tillägg på hur man kan se skillnad på snok och huggorm..

Det finns faktiskt både helsvarta snokar och helsvarta huggormar men det går att se skillnad på dessa också.. Snorkar har runda pupiller i ögonen medan huggormar har avlånga/smala pupiller.

men då måste man ju vara RITKIGT nära för och avgöra pupilerna...:crazy:
är det inte så att huggormar har en gul eller vit fläck bakom huvudet? eller är det snoken som har det? :confused:
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

EN FRÅGA OXÅ: Ni som hittat orm i stacken, har ni haft gödselplatta eller har gödseln legat direkt på marken. Jag tycker att det borde vara bättre med platta, men det spelar kanske ingen roll.

vi har våran stack direkt på marken, men omsluten av en stenvägg (ligger i ett hörn) som är över 3 meter
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Snoken brukar vara grå med två gula fläckar i "nacken":), tror dock det finns helsvarta snokar också utan fläckar, är inte så insatt.
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Jag håller med, jag borde inte ha börjat läsa...:( Jag har ormfobi...
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

hmm aa.. för vi försöker ju få fram hur man ser skillnaden på en svart snok och en svart huggorm :D
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Men en snok är ju betydligt mycket större och mer långsmal än en huggis...

Jag har en riktigt jobbig ormfobi, men bor som tur är där det inte finns särskilt mycket orm. Tyvärr jobbar jag där det finns orm på sina ställen och på sommaren kan jag bara inte jobba där... Går och letar orm hela dagarna. Svår fobi faktiskt, så när jag skaffar egen gård så kommer jag kolla ormläget NOGA:D
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Om ni tittar så ser ni den gula öronfläcken på denna snok.
Bor några sådana runt mitt stall.
Just denna fångades av hästskötaren på bild.

41272.jpg
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Delvis knapplån...

Jag kommer aldrig så nära en orm att jag kan se detaljer som pupillform etc, men däremot så ser man ju skillnad på kroppsformen.

En snok är mer jämnt långsmal (och är ormen riktigt lång är det troligtvis en snok!) och har ingen "kant" där huvudet börjar.

Huggormen är mer kort och tjock, och huvudet är mer triangelformat med tydligare gräns där huvudet slutar och kroppen börjar. Ibland kan man t.o.m uppfatta en svagt avgränsad svansdel på huggormen.

Om man står kvar tillräckligt länge, dvs... :D
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

ja just det! :idea: när du säger det så stämmer det ju :)
sen är det såklart en stor skillnad på en vuxen snok vs. huggorm.
men om vi säger en vuxen, svart snok tolkar jag snabbt som en liten huggorm.

Jag stannar i vilket fall som helst inte kvar så länge för och utforska det :angel:
MEN om dom kommer tillbaka till stacken så bör man nog kolla upp det...
men klarar mig finfint med en kaninkull istället som vi har nu ist. :D
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

ursäkta mej nu men GUD vad larviga folk är! Det är bara en orm. Vad ska den göra? Äta upp dej ?! Låt dom bara vara, dom är nog mer rädda för dej än vad du är för dom! Om den ligger på marken, gå bara förbi...

Blir så trött på folk som dödar djur bara för att dom e rädda för dom. Rädd för ett ofarligt djur. Hästar e mkt farligare än ormar ju.. Och nej, ormar e inte äckliga. Dom är skitsöta jue^^

Ursäkta för de sura svaret:o Men blir så trött...

Ja du kan ju tycka att det är larvigt, men en fobi är inte bara larvigt det är på allvar. Det är klart jag vet teoretiskt att ormar inte är farliga, men det hjälper absolut inte om jag ser en:crazy:. Jag har kraftig fobi som jag har försökt bearbeta ganska mycket med både se dom i terarium (hm, stavningen är inte med just nu), läsa och se dokumentärer för att bota min fobi. Tyvärr så har det inte hjälpt mig, jag ser fortfarande ormar i syne överallt te x. i bilen, under soffan, i sängen, under sängen och i golv avlopp. Det är väldigt jobbigt och det är inte kul när någon inte kan ta en fobi på riktigt utan måste jämt på peka att det är larvigt att vara rädd för ormar:cry:. Va bra för dig att du inte är rädd för ormar!:)

Måste bara på peka innan jag slutar att jag tycker absolut inte att man ska döda ormar utan låt dom leva dom är en del av naturen precis som allt annat:)
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

*kl*
Usch jag har oxå hemskt ormfobi, och som så många andra vet jag att snokar är ofarliga, men jag blir helt paralyserad om jag ser en ord, totalt livrädd. På gården vi hade fanns det orm i stacken, en dag mötte jag orm i stallet, sen gick jag inte in i stallet mer.
löjligt eller hur? men inget jag kan göra nåt åt, jag vänder och klev ut därifrån.
Det är faktiskt oerhört jobbigt o vara såpass rädd, att inte våga slappna av på sommaren för att träffa en orm.
Jag sitter just nu, efter att ha läst tråden och har upp fötterna från golvet och är jätte kissnödig men vill inte gå på toan.. Men jag slappnar nog av snart :D

Nej usch nej !!
ormar får gärna vara nån annanstans än nära mig !! :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har kommit på att jag har en finurlig liten jycke... Era har säkert roliga saker de kommit på med, så dela gärna med er! :) En...
Svar
8
· Visningar
1 097
Senast: Bewildered
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp