Bukefalos 28 år!

Gödsla med latrinkompost

Wille

Trådstartare
Tycker ni det är okej att gödsla ätliga växter med latrinkompost (som komposterat 2 år)?
 
Skulle det vara någon skillnad på att gödsla t.ex. bärbuskar och träd jämfört med grönsaker?
 
Skulle det vara någon skillnad på att gödsla t.ex. bärbuskar och träd jämfört med grönsaker?
Nja. Är det riktigt nedbrutet är det ju inte risk för bakterier direkt men oavsett vad du gödslar så är det desto större problem med läkemedelsrester, mikroplast, och andra föroreningar som faktiskt tar sig in i själva växten. Mycket skit som koncentreras i vår skit, helt enkelt.
 
Tycker ni det är okej att gödsla ätliga växter med latrinkompost (som komposterat 2 år)?
Så länge det är hygieniserat så ser jag inga problem med det. Var kompost minst 6 månader eller långtidslagring 2 år.

Tänk på att eget omhändertagande och spridninh av latrin oftast kräver dispens från kommunen :)
 
Tungmetaller och mikroplaster försvinner liksom inte ens i mycket moderna reningsverks processer, och få mediciner är väl så persistenta, eller binder så hårt till organiskt material att de överlever 2 år i marken? Problemet med läkemedel är ju att de åker med vattenfasen ut i våra sjöar och hav. Hygienisering finns det inte krav på för avloppslam heller, det är väl 1 år på slamplatta efter mesofil rötning (kroppstemperatur).

Kör på säger jag. Blir du nojjig kan du skippa rotfrukter och bara odla sådant som har ätliga delar ovan mark.
 
Kanske?

det enda jag funderar på är vad det innehåller. Själv skulle jag aldrig använda min egen urin t.ex. Jag äter ett dussin starka mediciner som jag inte har en aning om vad de skulle kunna ställa till med i naturen.
De flesta mediciner försvinner som sagt inte i reningsverken heller. Läkemedelsrening är fortfarande på försöksstadiet i de flesta fall, och då för att rena det utgående vattnet. Inte slammet. Dina mediciner hamnar alltså i naturen hur du än gör.
 
De flesta mediciner försvinner som sagt inte i reningsverken heller. Läkemedelsrening är fortfarande på försöksstadiet i de flesta fall, och då för att rena det utgående vattnet. Inte slammet. Dina mediciner hamnar alltså i naturen hur du än gör.
Vet det. :(

Men ändå är det skillnad mot att sprida dem över det jag själv odlar och det jag äter.
 
Många använder ju utspädd urin (guldvatten) till trädgårdsväxter. Det finns speciella kannor att köpa, som passar att kissa i och sen fyllas upp med vatten. Man kanske inte använder det på köksväxter, i och för sig. Mänsklig avföring skulle jag inte vilja använda, det hade känts obehagligt faktiskt. Men jag brukar be min man kissa under Bambun, den lär ska gilla manskiss! (Vet inte vilken skillnaden är mellan mäns och kvinnors urin, dock, men så sades det... Han är iofs inte så villig till det, men ändå...)
 
Angående mediciner i kiss så skriver Sara Bäckmo endel om det, bland annat har hon i ett svar på en kommentar saxat detta:

Vi har återigen fått en fråga angående mediciner i Guldvatten och här kommer ett grundligt svar av Håkan Jönsson, professor i miljöteknik på SLU:

Hej Susanne!
Din fråga om mediciner:
De flesta mediciner finns kvar i urinen.
Men det är endast ett fåtal mediciner som man har visat att de kunnat tas upp av växter. Ett exempel är Carbamazepin, en epilepsimedicin som man i växthus har visat kunde tas upp av gräs. Det mesta återfanns i rötterna och en del i bladen.
Värt att tänka på är att ett antal olika ämnen, som t.ex. Carbamazepin inte bryts ned i reningsverk utan passerar ut med det renade vattnet. Eftersom t.ex. Stockholm tar sitt vatten från Mälaren och runt 5% av Mälarens vatten är renat avloppsvatten, finns detekterbara halter av 5-10 olika läkemedelsämnen i dricksvattnet i Stockholm.
Detta tror jag är mycket allvarligare för miljön än för människorna, eftersom fas 1 provning av läkemedel innebär att läkemedlet i normal dos visas inte ge några större negativa effekter på friska människor.
När urinen hamna i jorden bryts dessutom läkemedelsämnena ner bättre än i ett avloppsreningsverk, eftersom det finns ungefär lika många bakterier per liter jord som per liter vatten i avloppsreningsverket. Men urinen är bara i avloppsreningsverket 6-24 timmar i regel, medan urinen ligger i jorden flera månader och därför hinner läkemedlen brytas ner mycket mera.
Min slutsats är att risken med läkemedel i rabarber och andra grönsaker på grund av uringödsling är försumbar.
Själv använder jag sådana grönsaker och ger också till mina barn och mina 4 barnbarn, trots att min hustru sedan tre år går på cellgifter.
Lycka till med odlingen,
Håkan
 
Tycker ni det är okej att gödsla ätliga växter med latrinkompost (som komposterat 2 år)?

Man kan ju annars också passa på och använda just den gödseln till prydnadsbuskar och blommor om det är i hemmaträdgården det gäller och så använda annan gödsel man är mera bekväm med till de växter man ska äta.

Själv väljer jag också att inte använda färsk hästgödsel till mina rotfrukter och sånt som växer under jord, med tanke på bakterier jag inte vill få i mig medans många andra utan problem äter sina rotfrukter som vuxit bra i den färska hästgödseln.
 

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 886
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 226
Senast: skiesabove
·
Hästvård Behöver plöja upp (tror jag) ca 1 ha av beteshagen. Det är gammal vall, inte åtgärdad på många år och massa sly på en del. Kan någon ge...
Svar
7
· Visningar
761
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 724
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp