Gömt järn i mineralfoder?

95johsv

Trådstartare
Finns det någonstans man kan hitta hur mycket gömt järn det är i ett mineralfoder? Tex Swedfed MinerAll Tillsatt 600mg och från monokalcuimfosfat är det x mg. Eller är det helt kört?
 
Tyvärr behöver man skicka på analys själv för att få veta säkert. Vissa saker kan man dock googla sig till om man bara vet innehållet. Är basen t ex lucern så vet man att lucernet i sig innehåller järn även om det står att mineralblandningen inte innehåller järn. Visst kan det skilja något på olika växtförhållanden men man kan iallafall få ett hum om järninnehållet. Samma med magnesiumoxid som nämns ovan, det vet man innehåller järn. Magnesiumoxid har dessutom så dåligt upptag i kroppen så det behöver man isåfall också räkna på. Det är dock billigt vilket är orsaken till att det är populärt i blandningar.
Något som också kan vara bra att veta är att magnesiumoxid är lösande så det ska inte ges om hästen är dålig I magen.

Jag hoppas verkligen den dagen kommer då det är det totala innehållet som måste stå, inte bara det som är tillsatt.
 
Tyvärr behöver man skicka på analys själv för att få veta säkert. Vissa saker kan man dock googla sig till om man bara vet innehållet. Är basen t ex lucern så vet man att lucernet i sig innehåller järn även om det står att mineralblandningen inte innehåller järn. Visst kan det skilja något på olika växtförhållanden men man kan iallafall få ett hum om järninnehållet. Samma med magnesiumoxid som nämns ovan, det vet man innehåller järn. Magnesiumoxid har dessutom så dåligt upptag i kroppen så det behöver man isåfall också räkna på. Det är dock billigt vilket är orsaken till att det är populärt i blandningar.
Något som också kan vara bra att veta är att magnesiumoxid är lösande så det ska inte ges om hästen är dålig I magen.

Jag hoppas verkligen den dagen kommer då det är det totala innehållet som måste stå, inte bara det som är tillsatt.

Jag har lärt mig att att det är magnesiumsulfat som kan verka laxerande, inte magnesiumoxid. Sulfat (= epsomsalt) har lägre halt magnesium och lägre upptag än magnesiumoxid.

Efter lite googlande på engelska så får jag fram samma info. Det finns ju dock många fler olika sorters magnesium. Och det står inte mycket om järninnehåll tyvärr.
 
Eller ja, lägre upptag pga lägre halt magnesium, upptaget är väl ganska likt i de olika formerna magnesium men magnesiumoxid har uppåt 60% magnesium medans sulfat bara runt 20%.
 
Jag har lärt mig att att det är magnesiumsulfat som kan verka laxerande, inte magnesiumoxid. Sulfat (= epsomsalt) har lägre halt magnesium och lägre upptag än magnesiumoxid.

Efter lite googlande på engelska så får jag fram samma info. Det finns ju dock många fler olika sorters magnesium. Och det står inte mycket om järninnehåll tyvärr.
Magnesiumoxid används som laxermedel och det är mycket effektivt som det. Det används även i medicin som är laxermedel. Om du googlar på magnesiumhydroxid som är samma sak som magnesiumoxid så hittar du men även magnesiumsulfat kan verka laxerande.

Ett tips kan vara att söka på de sidor som säljer rena mineraler. Podkowa hade iallafall tidigare utskrivet hur mycket järn magnesiumet innehåller.
 
Magnesiumoxid används som laxermedel och det är mycket effektivt som det. Det används även i medicin som är laxermedel. Om du googlar på magnesiumhydroxid som är samma sak som magnesiumoxid så hittar du men även magnesiumsulfat kan verka laxerande.

Ett tips kan vara att söka på de sidor som säljer rena mineraler. Podkowa hade iallafall tidigare utskrivet hur mycket järn magnesiumet innehåller.

Till människor ser jag att det säljs som laxerande, men mängden man tar gentemot kroppsvikt människa vs. häst verkar skilja ganska mycket. Så vill man ge magnesium till häst och hålla nere mängden pga risk för laxerande så är ju fortfarande magnesiumoxid ett av de bästa magnesiumtillskotten att välja. Förutsatt att inte alla 40% som inte är Mg är järn då för det vore ju illa.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: maddie202
·
Foder & Strö Nya höanalysen visar att det är 39mg/kg av järn och mangan. Jag har tidigare haft betydligt mycket mer av det och nu undrar jag om det...
Svar
4
· Visningar
798
Senast: Bamburine
·
IT & mobiler Finns det något sätt att se statistik för reels eller foton man lagt upp på Instagram? Det verkar så för jag såg just en kattvideo som...
Svar
5
· Visningar
482
Senast: Wille
·
Foder & Strö Finns det någon typ av hack utan lusern? Hade velat ha något mellanting mellan hösilage och gräspellets och om möjligheten finns även...
Svar
7
· Visningar
980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp