Gör jag fel? Rumsrenhet..

Jag tror att årstid och uppfödare kan spela roll med. Mina föddes på våren och jag började rumsrenhetsträna hela kullen när de var 4-5 veckor ungefär. Inget avancerat, bara ignorera kiss/bajs inne, vara ute ofta och uppmuntra kissande och bajsande då. Släppa ut efter mat, sov, lek osv som man gör. Det var varmt ute för årstiden det året så de var gärna ute och lekte vilket gjorde arbetet väldigt lätt, jag behövde aldrig truga dem för att de skulle gå ut.

I princip hela kullen var så gott som rumsren när de åkte till sina nya ägare. Någon enstaka gång kunde de kissa inne nån gång första veckan, men sedan var de rumsrena så länge inte ägaren glömde bort hunden typ.
 
Hos italiensk vinthund (som är en ras känd för att vara knepig med rumsrenhet) så lär det nog förutom avel bero på att de är så himla känsliga för väder och vind. Mycket bekvämare att kissa inne där det är varmt och torrt än ute där det är kallt, blött och blåser.
Whippet ar (tikar) är kinkiga också. Vissa individer tycker inte att det spelar någon roll helt enkelt.
 
Jag valpcampade i köket första veckan när vår valp kom. Sen har vi tur att bo på bottenvåningen med grönområde. Så fort hon väckte mig så var det skor på och ut tills det blev resultat. Hon kissade inne två gånger totalt, Då var inte jag hundvakt utan hade lämnat över till den hundointresserade mannen. Mitt misstag. Nu är hon en mogen dam 😍
 
Torsten flyttade till mig när han var lite mer än fyra månader. inte det minsta rumsren.

Det tog tid. Lång tid. Han kissade glatt lite var som helt och hade inga bekymmer att sätta sig bredvid mig och bajsa.

Han verkar inte vara så brydd över VAR han gör ifrån sig. När jag släpper ut honom på morgonen kan han gå två steg ut på gräsmattan och sätta sig. Han kissar gärna mot förstutrappan. Jag är lite förundrad för jag har aldrig tidigare haft en hund som inte går undan när de ska gå på toa. Kan inte minnas att jag behövt städa gräsmattan i någon större omfattning. Idag har jag gått med skottkärra och spade och plockat.
Vet inte om det är rasbundet. Jag har haft flat och schäfer/setter tidigare och aldrig haft sådana här bekymmer.
 
För tidigt att ropa hej än, men efter en kämpig dag igår när jag fick börja om från noll och försöka lära om både mig och valpen så har vi idag haft NOLL olyckor inne :D
Har varit ute med jämna mellanrum, han har kissat och bajsat även på korta ”promenader” och fått massa beröm, och suttit och jobbat hela dagen i valphagen :) Skönt att vi har några dagar till i stugan då jag förväntar mig att det ska gå tillbaka lite när vi kommer hem igen. Men då ska jag ta bort alla puppy pads, samt hallmattan som han gillar att kissa på :up: (och givetvis fortsätta att begränsa ytan vi är på hela dagen, och inte bara när jag jobbat som det varit tidigare).
 
@a1agnlju För att rumsrenhet inte varit särskilt prioriterat avelsmässigt vad gäller små sällskapshundar, är väl teorin.
Det är min teori med. Jag vet att jag mötes med oförstående ett par gånger över att jag oroade mig över att tibben hade en period när han pinkade i sängen. typ "det händer väl alla ibland" och andra småhundsägaren som inte verkar reagera när deras hundar gör ifrån sig inne då och då.
Den attityden har jag aldrig mött hos nån med brukshundar.
När vi väl löste mysteriet med varför han pinkade i sängen (lite otippad vändning i den storyn!) så gjorde han inte inne nån gång mer i sitt 13åriga liv...
 
Det är min teori med. Jag vet att jag mötes med oförstående ett par gånger över att jag oroade mig över att tibben hade en period när han pinkade i sängen. typ "det händer väl alla ibland" och andra småhundsägaren som inte verkar reagera när deras hundar gör ifrån sig inne då och då.
Den attityden har jag aldrig mött hos nån med brukshundar.
När vi väl löste mysteriet med varför han pinkade i sängen (lite otippad vändning i den storyn!) så gjorde han inte inne nån gång mer i sitt 13åriga liv...
...och varför pinkade han i sängen?
 
För tidigt att ropa hej än, men efter en kämpig dag igår när jag fick börja om från noll och försöka lära om både mig och valpen så har vi idag haft NOLL olyckor inne :D
Har varit ute med jämna mellanrum, han har kissat och bajsat även på korta ”promenader” och fått massa beröm, och suttit och jobbat hela dagen i valphagen :) Skönt att vi har några dagar till i stugan då jag förväntar mig att det ska gå tillbaka lite när vi kommer hem igen. Men då ska jag ta bort alla puppy pads, samt hallmattan som han gillar att kissa på :up: (och givetvis fortsätta att begränsa ytan vi är på hela dagen, och inte bara när jag jobbat som det varit tidigare).

Bra jobbat!!
 
<snip>

Svårast är att ha ögon i nacken när man måste pyssla med annat dock. Valpen han kissa inne två gånger på kort tid medan jag packade upp i stugan. Får träna på att bli bättre på det!

Jag satter koppel pa mina valpar nar jag inte kan halla ogonen pa dem och inte vill ha den i en valp hage. Sedan binder jag kopplet runt midjan sa jag ser vad valpen gor hela tiden. Det gor det sa mycket lattare att se precis nar valpis borjar satta sig ... sa da hinner vi ut pa tomten sa valpen kan gora sina behov dar de ska goras. :p
 
...och varför pinkade han i sängen?
Därför att rottweilern visade sig ha en prostainflammation, han har förmodligen varit lite, lite,lite inkontinent långt innan vi upptäckte att han droppaade, inte så mycket att vi människor märkte det, men tillräckligt för kaxiga lillhunden kände ett behov av att revirmarkera över...

Måste vara en få tillfällen det hjälpta att kastrera och medicinskt behandla en hund mot inkontinens botade en helt ANNAN hund :-)
 
Jag tänker väl där att det är skillnad om valparna gör sina behov ute också, så man kan ha pads inne som komplement och ”extra säkerhet” när man själv är ouppmärksam/långsam/sover. Men om valpen väljer padsen istället för att göra något ute så finns ju risken att det är ett beteende som sätter sig och en matta inne ligger närmre tillhands för hunden istället för utomhus när det inte finns pads tillgängliga.
Jag har faktiskt inte haft större problem med det tycker jag. Visst har det hänt med mindre valp och de ösregnat iskallt ute att dom hellre velat satt sig på padsen - men det flesta hundar är renliga och vill göra irån sig ute när dom väl är mogna för det :) Ingen av mina har gått till en matta när väl padsen har tagits bort.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
679
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 600
Senast: YlvaG
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 546
Senast: cewe
·
Hundträning Jag har en 7 månaders valp som inte är rumsren. Skulle behöva få tips på hur jag ska få min hund att bli rumsren eller börja säga till...
Svar
7
· Visningar
1 053
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp