Göra en korrekt galoppfattning

Trasdockan

Trådstartare
Hur gör man detta?
Åt vilket håll ska hästen vara ställd?
Vilket sittben ska man lätta på?

Red ut detta en gång för alla!
 
Sv: Göra en korrekt galoppfattning

Tror alla fattar galopp lite olika... Men såhär gör jag
Hästen ska vara rakställd, lösgjord och ha stöd på yttertygeln och ha bra bjudning i skritten/traven eller vad man nu gör. Du ska sitta kvar i sadeln och inte lätta i fattningen.
Enligt min dressyrtränare är det det felet de flesta gör och som gör att många har svårt med att ha hästen helt kvar på tygeln i fattningen. (Även jag :angel:)
Du flyttar fram inner sittben och om den behövs lägger till ytterskänklen ngt längre bak.

Det optimala är att fatta precis när hästen sätter ner sitt ytter bakben eftersom det är det den börjar galoppera med.
 
Sv: Göra en korrekt galoppfattning

Hur gör man detta?
Åt vilket håll ska hästen vara ställd?
Vilket sittben ska man lätta på?

Red ut detta en gång för alla!

När jag fattar galopp rakriktar jag hästen ngt om vi är på volt (annars puttar han ut bogen och det blir en dålig fattning), gör halvhalt, lättar på innertygeln och tänker galopp. För det mesta räcker det där, men ibland får jag ta med sitsen också och är hästen riktigt okoncentrerad tar jag med inner skänkel.

Har aldrig varit så förtjust i att fatta med ytter skänkel också, det lämnade jag när jag slutade på ridskola. Ingen av hästarna jag ridit än så länge har missförstått mig.

Jag brukar lätta på det inre sittbenet, för att släppa fram inner bak i fattningen och för att "hålla kvar" yttersidan om det är en häst som har problem med att fatta rätt galopp. Vet inte om det är så man ska tänka men jag gör det i alla fall :angel:

EDIT: Om jag är på rakt spår brukar jag bibehålla hästen rakriktad men få den att "suga över" lite mer på vänster tygel. Om jag är på volt ser jag till att jag har båda bogarna med mig och att hästen har ett ärligt stöd på yttertygeln innan jag fattar galopp. Har hästen svårt med galoppfattningar eller missförstår mig rakriktar jag den på volten och tänker lite utåtställning, även om jag aldrig ställer så mycket att den blir utåtställd.
 
Senast ändrad:
Sv: Göra en korrekt galoppfattning

Det finns mängder av olika sätt att fatta galopp. Du kommer säkert att få massor av motstridiga svar som kanske gör dig ännu mer rådvill.
 
Sv: Göra en korrekt galoppfattning

Jag tror det finns massvis med sätt. Själv så har jag nu lärt om lite..

Jag stället hästen något utåt sedan lägger jag bara till inner skänkel samdigt som jag "sitter" till med inner sittben.
 
Sv: Göra en korrekt galoppfattning

Läste i Kyras bok att hon fattade galopp med inner skänkel för att hästen inte skulle flytta in bakdelen.
Jag provade och det funkade bra på min häst, men alla andra hästar jag rider är lärda att fatta för ytter så det blev bara rörigt. Tycker också att unghästar snabbare lär sig fatta för hjälpen om man lägger till ytter så nu gör jag så igen :D
 
Sv: Göra en korrekt galoppfattning

Som sagt, olika sätt. :p Allt kanske inte passar alla hästar.
Jag gör såhär: Ställ inåt, och få eftergift i innetygeln, halvhalt och "sitt in" i galoppen samtidigt som jag trycker till lite med inneskänkel.
Mina galoppfattningar är ständigt under utveckling... :angel:
 
Sv: Göra en korrekt galoppfattning

Och här kommer ytterligare ett sätt :rofl:

Jag ger antydan till hjälper som om jag vill att hästen ska gå i en sluta och fattar sedan för rösten. Hästen fattar alltså inte för hjälpen utan för rösten men skänkelhjälper mm visar vilken galopp jag vill ha.

Fungerar finfint det också. :laugh:
 
Sv: Göra en korrekt galoppfattning

Jag har ridit in mina själv, valacken kan vara svår att få i galopp för andra. :angel: För mig fattar han från skritt. Hmm. Jag flyttar fram inner sittben, och inner skänkel. De funkade jättebra på mina hästar men de kunde ju inte galoppskänkeln från början.
Fast jag tycker det är rätt att göra så.

När jag var liten och gick på ridskola har jag lärt mig inner skänkel fram, ytter skänkel bak. Efter ponnytiden slutade jag använda ytterskänkeln vid galoppfattning. Funkade lika bra ändå.
 
Sv: Göra en korrekt galoppfattning

Inner skänkel fram och ytter skänkel bak. Det lärde jag mej på ridskolan när jag var liten och har aldrig lärt mej på något annat sätt.
 
Sv: Göra en korrekt galoppfattning

Hej trasdockan! "Red ut detta en gång för alla" var det. :) Går alltså inte - alla sätt är bra - bara de fungerar på just den hästen.

Det finns i alla fall en sak som jag ofta gör - det är "titta upp i taket". Det har jag med mig från min allra första ridlärare (för ungefär 100 år sedan) och det funkar verkligen fortfarande. Ett av de vanligaste felen man gör är att luta sig framåt i "fattningsögonblicket". Jag gör det ofta (omedvetet) när jag rider "storhäst". Om inte galoppskänkeln tar direkt tänker jag "titta upp" - och då funkar det!
 
Sv: Göra en korrekt galoppfattning

Som sagt, olika sätt. :p Allt kanske inte passar alla hästar.
Jag gör såhär: Ställ inåt, och få eftergift i innetygeln, halvhalt och "sitt in" i galoppen samtidigt som jag trycker till lite med inneskänkel.
Mina galoppfattningar är ständigt under utveckling... :angel:

Idag provade jag ett annat sätt. ;)
Jag fattade från skritt och halt. Halvhalt, och sen drog jag bak ytterskänkeln och gjorde fattning med sitsen.
Gick toppenbra!
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 898
Senast: iNHALE
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 468
Senast: tuaphua
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
826
Senast: Tilly_85
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp