Bukefalos 28 år!

Göra ett fult hem lite finare?

Red_Chili

Trådstartare
Om man har ett hem som är otroligt skitfult (fula tapeter, fula golv, tråkiga möbler) och inte har speciellt mycket pengar att lägga på att köpa nya möbler, tapetsera om och ev byta golv.. Finns det då någonting man kan göra för att frächa upp lite?

Att hålla välstädat gör ju alltid att det ser trevligare ut, men sedan då?
Kan man göra någonting litet och billigt för att göra hyfsat stor förändring?
Vad är billigast att förnya?
Finns det fina, men billiga förvaringsmöbler?

Som det är nu har jag bosatt mig i rummet där jag har min dator för att allt annat är så tråkigt och fult att jag helt enkelt inte vill vistas där. Jag vill knappt laga mat för att det blir så tråkigt när allt är fult :angel:
 
Sv: Göra ett fult hem lite finare?

Oj. En planlösning eller lite bilder skulle inte sitta fel... ;)

Tre snabba tips:
Bra ljus kan ändra en hel del, sätt upp saker på väggarna för att dölja dem, skaffa någon form av blickfångare som drar till sig uppmärksamhet.
 
Sv: Göra ett fult hem lite finare?

Bilder har jag inga än, men jag kan gå runt och fotografera nu på en gång :p

Här har jag ritat lite på ett ungefär hur det ser ut.
Som man nog förstår av namnen på rummen bor jag hemma hos farsan just nu. Kommer visserligen inte göra det länge till (förhoppningsvis), men jag står inte ut med att ha det som det är nu och jag får göra "vad jag vill sålänge det inte är för dyrt" :p

lgh-1.jpg
 
Sv: Göra ett fult hem lite finare?

Massor av blommor och växter!

Inreder du med ett genomgående tema blir det oftast snyggt :)
Finns billiga acessoarer att handla som ser dyrare ut.

Vaser och prydnader drar blickar till sig.

En snygg matta :)

Gardiner ger ett snyggare intryck.

Jag gillar öppna ytor. många proppar ihop så mkt de kan i ett rum så de3t lätt ser stökigt ut. Enkelt ser oftast prydligt ut men också stilrent!

Håll dig till samma färgval, varma eller kalla, inte blanda rött och rosa ex ... ;) Blanda inte in alltför mycket färger
 
Sv: Göra ett fult hem lite finare?

Så.
Nu är allting grymt stökigt. (det var värre när jag flyttade in här... har städat 3 hela dagar precis när jag flyttade in och därefter ungefär en halvtimme-timme varje dag... :crazy:)
Försök borse från stöket med andra ord.

Köket
DSCF7829copy.jpg


Matplatsen :angel:
DSCF7831copy.jpg


Gången till hallen och hallen
DSCF7832copy.jpg


Gången till vardagsrummet
DSCF7834copy.jpg


Vardagsrummet
DSCF7837copy.jpg


DSCF7838copy.jpg


Som sagt. Det ser inte vackert ut.
 
Sv: Göra ett fult hem lite finare?

Att måla väggar är hyfsat billigt och ger VÄLDIGT stor förändring!! Visserligen krävs det lite tid och arbete, men resultatet blir oftast mycket bra :)!
 
Sv: Göra ett fult hem lite finare?

Använder ni allting då?
Behövs allting :)?

Garderobsrensning kanske? skänka till myrorna med mera :)
 
Sv: Göra ett fult hem lite finare?

I stort sett allt som finns i flyttkartongerna (som finns överallt i lägenheten...) är nog sådant som inte behövs. Min far har inte ens koll på vad som finns i dem. MEN, han är galet svår att övertyga om att någonting går att göra sig av med. Hittar jag en gammal, tjock och oanvänd datorskärm med tjockt lager damm på så får jag ändå inte slänga den för "den kanske kan komma till användning någon gång" - trots att vi har femtioelva datorskärmar i dagsläget :p Du förstår..
Det bästa skulle alltså vara att få riktigt praktisk och ganska snygg förvaring till allt, fram tills jag lyckats arbeta bort alla kartonger.. :angel:
 
Sv: Göra ett fult hem lite finare?

Det finns inget förråd som man kan stoppa saker i då? Då slipper man ju ta beslutet om det ska kastas eller inte!
 
Sv: Göra ett fult hem lite finare?

Förvaring, förvaring, förvaring och förvaring! Bokhyllor med dörrar, lådor, hyllsystem, vad som helst som får bort allt "plotter", det är det som gör att det känns ostädat och "oroligt". Jag har precis samma problem här hemma och det beror på precis samma sak - bristen på bra förvaring, för mycket saker på för liten yta (och två personer som hamstrar och har svårt att slänga).

T ex plastbackar att ställa under sängar är ganska billigt och där kan man stuva undan en hel del. Kan du stuva undan alla kläder i en garderob? Komprimera ihop allt småplock i hyllorna i lådor?

Tillägg: en billig skohylla för runt hundralappen på ikea skulle göra mycket för hallen.
 
Sv: Göra ett fult hem lite finare?

T ex plastbackar att ställa under sängar är ganska billigt och där kan man stuva undan en hel del. Kan du stuva undan alla kläder i en garderob? Komprimera ihop allt småplock i hyllorna i lådor?

Tillägg: en billig skohylla för runt hundralappen på ikea skulle göra mycket för hallen.

Plastbackar under sängen finns redan och där är det fullt :p
Alla vanliga kläder hänger i garderober när de inte hänger på tork någonstans (har tvättmaskin men ingen torktumlare i lägenheten...)
Ska försöka få bort småplock så mycket som möjligt och ha finare plastbackar istället för fula kartongfanskap.. Ska nog försöka hitta någon bra bokhylla och peta in kartonginnehåll i också.

Jag håller redan utkik på blocket efter ny skohylla och hatthylla, men tyvärr har de fina jag hittat redan hunnit bli sålda. Har dock inte kollat ikeas sortiment eftersom jag hoppas att komma ännu billigare undan på blocket :D kanske ska ge ikea en chans ändå.
 
Sv: Göra ett fult hem lite finare?

Städa och släng massor av saker. Inget får plats när man har för mycket.
 
Sv: Göra ett fult hem lite finare?

Säjer som Brandgul, det går aldrig att få det snyggt om man har för mycket grejjer. Släng bort!! Under de år jag bott själv/sambo har jag sammanlagt slängt kanske fyra släp med grejjer. Man skaffar nytt, lessnar och låter det bara vara men man måste rensa i skiten!

I vår förra lägenhet skulle vi vårrensa saker vi inte behövde, det blev två lass till tippen ur en lägenhet på 68 kvadrat :crazy:
Man har alltid mer än vad man tror och man behöver långt ifrån allt.

Gå igenom varenda liten sak och spara det du vill ha, sen när du fått en hög med sparagrejer går du igenom en gång till och sparar bara det du behöver.
Efter det kan du sätta färg på väggarna och kanske lite nya tavlor och lampor och då ser du vad du behöver.
Ett rörigt hem med en ny snygg matta blir inte snyggare för att mattan ligger där, det blir snyggt när varje enskild sak syns, har sin egen plats och behövs.

Jag skulle slopa hälften av förvaringen faktiskt, har man duktigt med garderober behöver man inte lådor under sängen som bara samlar damm och ger en tillfälle att spara på sig skrot.
Jag har ett ful-skåp, en garderob i hallen som jag har krukor, verktyg, blomjord, extra högtalare till datorn, buzz-knappar etc. i. Saker jag behöver men inte har plats för, men det är ett skåp! det får inte sprida sig runt :laugh:

Alltså; Rensa, rensa, släng.. sen färgsätt och belys och pynta :)
 
Sv: Göra ett fult hem lite finare?

Det skulle vara stor skillnad bara att städa, slänga och plocka undan som många sagt!

Annars har jag några budgettips;

Jag ser EN blomma. Gröna växter ger mycket hemkänsla. Växter och krukor kostar ju lite, men krukor kan du köpa för en tia på ställen som Myrorna, Röda Korset etc och jag har gjort riktigt söta fynd på såna ställen! Sedan hade jag nog köpt plastblommor om du inte ska bo där så länge och du inte tror att din pappa håller dem vid liv efter du flyttat? Finns ju såna där gröna "bollar" som er rätt verkliga ut tex.

Sedan kan ju tyg göra mycket! Även där rekommenderar jag varmt secondhand-ställen eller att gå på auktion eller loppis! Gamla vackra vita linnedukar på tråkiga bord gör underverk, nya gardiner kanske, som är ljusa och släpper in ljus. Ett par mattor kanske. Fler lampor som någon sa.

Men allra mest skulle ju en rensning göra för inredningen.
Vet hur svårt det är, har också en pappa som har prylsamlarsjukan, men de Behöver ju konfrontera sitt problem, annars samlas det bara mer och mer och mer... Det blir lite som en sjukdom tycker jag. Påminn din pappa om hur skönt det är Efteråt! Rent, fint, fritt! Kanske rensar du på eget bevåg tex köket och när din pappa ser hur fint det blev utan en enda överflödig pryl kanske han inser att han Måste slänga mer saker?

Tänk dig att rensa köket på Allt överflödigt, även uppe på skåp eller bänkar, slänga på en stor vit duk, ställa en nyköpt blomma på bordet och dra upp persiennen ;) :love:

Lycka till!
 
Sv: Göra ett fult hem lite finare?

MÅLA OM! ljusa färger på väggarna .Man behöver itne ta mönstertapet för att det ska bli snyggt.. Och om du har ett fult parkett golv som är slitet så måla det ljust, typ gråvit färg. Det gjorde vi i mitt rum blev kanon ! :D Sen in med lite gröna växter och snygga prydnadssaker så har du ett nytt rum. Ny matta, eller nytt överkast på sängen ggör stor skillnad ! :)
 
Sv: Göra ett fult hem lite finare?

Så.
Nu är allting grymt stökigt. (det var värre när jag flyttade in här... har städat 3 hela dagar precis när jag flyttade in och därefter ungefär en halvtimme-timme varje dag... :crazy:)
Försök borse från stöket med andra ord.

Det är nog tyvärr så att det är just stöket som är den största boven, när det blir sådär plottrigt och rörigt är det svårt att få någon ro i kroppen för att kunna njuta av de (kanske få) fina sakerna man vill se. Satsa på att röja upp först så ser du sedan vad som behövs för att göra det mer hemtrevligt. :)
 
Sv: Göra ett fult hem lite finare?

Sätt farsgubben framför tv4:s Rent Hus, tror det finns på nätet. Sen får du kanske slänga lite prylar ...leta rätt på ett avsnitt som passar in ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 433
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Jag vet att det just ju känns extra jobbigt med allt för att det är mitt i natten och jag är extremt trött. Inget blir ju någonsin...
2
Svar
26
· Visningar
4 892
Senast: BornAgain
·
Fritid Vi håller på att leta hus och därav försöker jag hitta min inredningsstil. Intresset har väl inte varit alltför högt tidigare när vi...
Svar
10
· Visningar
3 188
Senast: Sar
·
Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
7 996
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp