Bukefalos 28 år!

Göra ett fult hem lite finare?

Sv: Göra ett fult hem lite finare?

Överdrag till möbler, mycket växter, lite nya dukar osv.
Det finns mycket småsaker som gör stor skillnad
 
Sv: Göra ett fult hem lite finare?

Här kommer en liten lista med billiga förslag:

* Köket: Röj så mycket som möjligt (såklart). Rena ytor ger ett rent och fräscht intryck. Måla möblerna - vita, svarta, grå (det ni kommer överrens om) Byt till mer moderna knoppar och in med en randig plastmatta mellan bänkarna i köket (finns bla på Rusta). Nya lite kraftigare gardiner och lite blommor i fönstren! :D
*Hallen: Skohyllan verkar för liten för mängden skor. Investera i ett skoskåp från Ikea, en ny långsmal matta (den beiga är inte bra mot golvet). Röj röj röj.
* Vardagsrummet: Dölj öppna hyllor med tyg - det bästa vore nog en hel golv till tak hylla eller plocka ihop de olika ni har, sätt en skena längs taket och tyg från golv till tak. Öppna hyllor är superdåligt om man har mycket smågrejer. Byt gardiner! :eek:
* Ha så få prydnadssaker framme som möjligt
* Rama in planscher i ramar i en färgskala (svarta eller vita)
*Blommor javisst, men inte överallt som du fick tips om. Ingen rörig lägenhet blir bättre av en djungel... :cool:

Lycka till! Hoppas att din pappa hjälper till och inte bara stretar emot. Om han är väldigt motvillig får du väl köpa att det är hans bostad och du får renovera din egen när den tiden kommer!
 
Sv: Göra ett fult hem lite finare?

Förutom att röja upp och kasta saker som inte används kan man lätt göra en fondvägg av tyg. Finns billig vier på ex. ikea. Då behöver man bara skruva två hål på var sin sida och sen hänga tyget på den.

Sen kan ex en matta eller nya gardiner lyfta mycket!
 
Sv: Göra ett fult hem lite finare?

Just det, bodde inte du i en annan lägenhet för ett tag sen?! : )
 
Sv: Göra ett fult hem lite finare?

:rofl: Haha, förlåt. Jag har ingen superlösning på vd du ska göra åt det förutom att kasta grejer och måla lite. Men vardagsrummet ser ut som en finsk jaktstuga:D
 
Sv: Göra ett fult hem lite finare?

Just det, bodde inte du i en annan lägenhet för ett tag sen?! : )

Stämmer bra. Tömde den för en vecka sedan. Den var i Piteå och jag orkade inte bo kvar där, så nu har jag flyttat hem till min far i Sthlm och ska bo här tills jag hittar egen lägenhet igen.
 
Sv: Göra ett fult hem lite finare?

Här kommer en liten lista med billiga förslag:

* Köket: Röj så mycket som möjligt (såklart). Rena ytor ger ett rent och fräscht intryck. Måla möblerna - vita, svarta, grå (det ni kommer överrens om) Byt till mer moderna knoppar och in med en randig plastmatta mellan bänkarna i köket (finns bla på Rusta). Nya lite kraftigare gardiner och lite blommor i fönstren! :D
*Hallen: Skohyllan verkar för liten för mängden skor. Investera i ett skoskåp från Ikea, en ny långsmal matta (den beiga är inte bra mot golvet). Röj röj röj.

Lycka till! Hoppas att din pappa hjälper till och inte bara stretar emot. Om han är väldigt motvillig får du väl köpa att det är hans bostad och du får renovera din egen när den tiden kommer!

Köket håller på att röjas nu. För några minuter sedan åkte farsan iväg till soptippen med hela bilen full med grejer :angel: (Det är dock inte såå mycket som det låter, för vi har väldigt liten bil)
Ska lägga in bild ikväll eller imorgon på hur det ser ut när jag är klar. Skillnad är det helt klart!
Ska prata med honom att byta knoppar på köksluckorna också. Det hade jag inte ens tänkt på att man kan göra :p
Däremot verkar han vara väääldigt motvillig till att måla om möblerna. Han gillar den där hemska furufärgen, så jag antar att det bara är att gilla läget.

Är på jakt efter billig skohylla på blocket. Farsan är kräsen och har ont om pengar pga att han är pensionär, så det är inte bästa utgångsläget... Skam den som ger sig.

Grejen är att jag inte bara vill göra iordning här för min skull, utan även för farsans. Han mår jättedåligt nu för att det är så hemskt här hemma och det känns inte kul. (samtidigt är han extremt skeptisk till förändringar) Nu ska jag kolla på egen lägenhet imorgon, men även om jag mot all förmodan får den och flyttar härifrån snart, så kommer jag hålla på och fixa här tills lägenheten går att bo i.
 
Sv: Göra ett fult hem lite finare?

:rofl: Haha, förlåt. Jag har ingen superlösning på vd du ska göra åt det förutom att kasta grejer och måla lite. Men vardagsrummet ser ut som en finsk jaktstuga:D

Jag får tipsa honom att flytta till en sådan :D Han skulle nog trivas kanonfint.
 
Sv: Göra ett fult hem lite finare?

jag tycker inte LÄGENHETEN ser ofräsch ut, iaf vad som syns på bilderna:)
Sen som du säger, lite att plocka bort sen blir det nog mycket bättre!
Sätt upp lite fräsiga gardiner, någon snygg matta och lite vaser och sånt så blir nog det där super:)
 
Sv: Göra ett fult hem lite finare?

Nu har jag kommit riktigt långt i köket faktiskt. (och jag fick dammsuga en mindre bokhylla för att den var så full med damm.. ingen vanlig dammtorkning här inte...)
Gardinerna i köket är faktiskt nyligen upphängda. Innan var det gulvita spetsgardiner där. Jag lovar, det såg vidrigt ut. Hittade de som är där nu på något begagnatställe för 20kr. Ändå krävdes det nästan övertalning för att få köpa dem till lägenheten... Funderar nu på om det skulle gå att måla väggarna på något bra sätt. Tycker dock att själva furumöblerna gör det hela mycket svårare. (Själv vill jag ha grått, vitt och svart som huvudfärger och med några trevliga färgklickar här och där, men så kommer jag inte få göra)
 
Sv: Göra ett fult hem lite finare?

Nuså! nu ser köket ut såhär. Upptäckte att det gick att ta bort en skiva från bordet, så nu tar det lite mindre plats.
DSCF7921c.jpg
 
Sv: Göra ett fult hem lite finare?

Ser redan fräschare ut! Gardinerna är helt ok. Om du hittar några matchande enfärgade panelgardiner kunde ni kanske hänga upp dem och hänga "omlott" för en fylligare känsla. de ser lite "ensamma" ut som det är nu.

Härligt att du får igenom några saker! Och guldstjärna förstås för att du hjälper din pappa så mycket. TÄNK OM ALLA GJORDE DET!

När du flyttar sen kanske ni kan göra "ditt rum" till ett "hobbyrum där han kan ha alla dataskärmar mm och därigenom få en ren känsla i vardagsrummet!

Hej och hå och jobba på! :D
 
Sv: Göra ett fult hem lite finare?

Innan jag flyttade in så användes mitt rum som förråd. :angel: Det är mycket av det som stod där som jag fått slängt. Ska kolla upp vad man kan få för bra användning av det sedan.
Ska helt klart ge mig på jakt efter roligare gardiner! Är på jakt efter nytt matbord också, farsan har insett att han vill ha ett fyrkantigt. (men han vill fortfarande ha furubord..)

Tittar man på de tre första bilderna här så ser man före/efter bilder på mitt rum hur det var när jag flyttade in. http://Changrila.bilddagboken.se/p/dayview.html?directlink=1&t=1239832801&id=356700366

och såhär var vardagsrummet i slutet av december (vilket var förra gången jag var här och fixade)
http://Changrila1.bilddagboken.se/p/show.html?id=313475817&directlink=1
http://Changrila1.bilddagboken.se/p/show.html?id=313476078&directlink=1

Så nog händer det saker alltid :p
 
Sv: Göra ett fult hem lite finare?

Japp du är superduktig... önskar att jag hade samma ork... 2,5 arbetsveckor kvar till 8 v semester så här händer inte mycket just nu :eek:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 433
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Jag vet att det just ju känns extra jobbigt med allt för att det är mitt i natten och jag är extremt trött. Inget blir ju någonsin...
2
Svar
26
· Visningar
4 892
Senast: BornAgain
·
Fritid Vi håller på att leta hus och därav försöker jag hitta min inredningsstil. Intresset har väl inte varit alltför högt tidigare när vi...
Svar
10
· Visningar
3 188
Senast: Sar
·
Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
7 996
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp