Göra om i sovrummet funderingar

Constance

Trådstartare
Jag ska göra om i sovrummet och har lite funderingar...

3 väggar ska bli ljusgrå, den 4e ska bli fondvägg mörkgrå med något turkost mönster ovanför sängen. Det ska alltså målas.

Just nu är det vita väggar och en ljust klarblå fondvägg - fuuuult :rofl:

Taket är vitt, liksom listerna i taket och golvet. Kan taket vara vitt eller ska det också målas ljusgrått?
Och listerna, de ska också målas gråa va? Ska de vara mörkgråa? Tänkte att det kanske kunde bli snyggt.

Golvet är förtillfället obehandlat trä (är ev slipat för lääääänge sen). Så det ska slipas och sen lackas/oljas. Vad är bäst?

Ska man måla väggar och ev tak innan man slipar och lackar/oljar golvet? Eller är det bättre att göra tvärtom? Det är ju dumt om man kladdar färg på det nyfixade golvet...

Vi tänkte även bygga in en garderob vid en vägg. Ska den målas invändigt med en ljus(-grå) färg? för att få lite färguppljusning jämfört med vad spånskivorna är?

Vi har även en skorsten går vid en vägg. Det är alltså tre väggar av skorstenen som är i rummet. Ska den målas ljusgrå eller mörkgrå? Den ljusa färgen lär smälta in bättre då garderoben kommer bli bredvid skorstenen...

Andra tips och råd? :idea:
 
Sv: Göra om i sovrummet funderingar

Din tråd ska jag följa:) Håller också på renoverar sovrum:D

Jag skulle måla först just för att slippa kladd på nytt golv.
 
Sv: Göra om i sovrummet funderingar

Vi ska också göra vårt sovrum grått:p

Utgår ifrån en grå fondtapet med svart/vita blommor på. De tre andra väggarna ska målas ljusgråa. Taket och listerna är vita och det ska vi behålla. Personligen tycker jag det är snyggare när det blir lite sådana kontraster istället för att ha olika nyanser av grått..

Golvet kan man ju täcka över när man målar så jag tror inte det spelar någon större roll i vilken ordning man målar..
 

Liknande trådar

Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
666
Hemmet Jag ska ta ut en värderingsman för omvärdering av min bostad i förhoppningen att kunna lägga om lånet. Nu har jag däremot haft en vild...
Svar
13
· Visningar
876
Senast: lil-sis
·
Hemmet Hjälp mig hitta en fin färg till hallen! Är en långsmal hall utan eget fönster, således måste färgen vara ljus. Har en inbyggd äldre...
Svar
6
· Visningar
976
Senast: cewe
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp