Göra om permanentstoppad sadel till ullstoppad..

Liselott76

Trådstartare
..går det? Att alltså helt & hållet göra om sadeln på undersidan.. Bom & läder etc är i mycket fint skick..
Tacksam för svar!
 
Så sant.. & om det blir lika bra som om sadeln var ullstoppad redan från början.. Har en Lemetex Futura som är 4 år gammal..känns så himla synd att behöva sälja, är i jättefint skick, den skulle behöva stoppas upp lite, lite i fram för att passa pållen exemplariskt, & det går ju inte nu när den är permanentstoppad..synd..
 
Knepigt det där...
Har själv funderat på en permanentstoppad sadel, mest för att slippa underhålla den med omstoppning för att ullen satt sig. Men då lär man ju byta ut hela sadeln när hästen har ändrat sig i ryggen, och har man hittat en sadel man verkligen gillar (som du...) så vill man ju inte byta den efter ett halvår.

Jag har fått för mig att man måste bygga om bossorna dels för att få ut den gamla stoppningen och dels för att kunna stoppa om ullen senare, kan det stämma? I så fall tror jag det blir en riktigt dyr historia...
 
Tror oxå att man måste bygga om "allt" på undersidan..säkert dyrt..kanske bättre att sälja & köpa ny, men det är ju så himla svårt att hitta bra sadlar som passar (& inte kostar skjortan..)
Jag ska iallfall inte köpa nån mer permanentstoppad sadel..så trist när man inte kan ändra på nånting..skulle isåfall vara en begagnad permanentstoppad så man vet att man får tillbaka pengarna när hästen växt ur den & man måste sälja..
 
Det beror nog på... Hur mkt är din sadel värd? Är det lönt att lägga ner så mkt pengar i den? Jag tror det blir ganska dyrt... Det är ju inte säkert att det går att öppna bossorna och ta ut, dom kanske måste sy nya? :confused: Skicka ett PM till Mike här på forumet, han vet säkert!
 

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Cattis_E
·
Kläder & Bli fin Jag fick tag på ett par helt underbara skor till mycket bra pris häromdagen 😍 Problemet är att de börjar skava redan efter ett par...
Svar
10
· Visningar
848
Senast: Lyan
·
Utrustning Hej! Jag läser till sadelmakare men eftersom jag är helt ovetandes om vad som är modernt och vad som går hem hos hästfolk idag behöver...
Svar
12
· Visningar
1 382
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
910
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp