Göra rent plattor på gård?

Görel

Trådstartare
Moderator
Är det någon som vet hur man kan göra rent och snygga till en gård med plattor som blivit vildvuxen? Har fått tips om högtryckstvätt, finns det någonting annat man kan göra? Gården har tyvärr förfallit och behöver fixas till inför försäljning.
Det som ska bort är främst mossa men också växtligheten mellan plattorna.

En liten konstig bild på eländet men allt jag har just nu.

IMG_5335.jpeg
 
Om man vill göra det enkelt och lättsamt, högtryck och ogräskniv på röjsåg.

Om man vill göra det jobbigt och svettigt, rotborste och ogräsjärn.

Frågan är dock om det gör till eller från för ev försäljning. Min åsikt - plattorna och ogräs kring dessa spelar absolut noll roll. Dvs jag hade gjort noll med det.
 
Hogtrycks tvatt tar bort ograset och man kan fa rena kanter mellan plattorna. Jag har kort hogtrycks tvatt pa infarter och plattlagda gangar infor varje husforsaljning da det forbattrar "curb appeal" ... liksom att jag "staged" innomhus och flyttat ut mobler for att det ska se battre ut.
Jag har lyckats salja huset, och fick det jag ville ha, nar det var over 2000 hus i samma prisklass ute for forsaljning.
 
Är det någon som vet hur man kan göra rent och snygga till en gård med plattor som blivit vildvuxen? Har fått tips om högtryckstvätt, finns det någonting annat man kan göra? Gården har tyvärr förfallit och behöver fixas till inför försäljning.
Det som ska bort är främst mossa men också växtligheten mellan plattorna.

En liten konstig bild på eländet men allt jag har just nu.

Visa bifogad fil 125788
Är plattorna i anslutning till huset hade jag nog försökt fixa om inte, kanske låtit det vara, men ja beror på.

Men skulle jag tvättat plattorna, absolut med högtryckstvätt, så sparar du på rygg och knän. Mellan plattorna hade jag kört skrapa men det är mest för att jag inte vet om nått annat 😅 ska testa @Gnist förslag med ogräskniv på röjsåg i höst känner jag 😁 är det någon speciell utrustning som man sätter på?
 
Är plattorna i anslutning till huset hade jag nog försökt fixa om inte, kanske låtit det vara, men ja beror på.

Men skulle jag tvättat plattorna, absolut med högtryckstvätt, så sparar du på rygg och knän. Mellan plattorna hade jag kört skrapa men det är mest för att jag inte vet om nått annat 😅 ska testa @Gnist förslag med ogräskniv på röjsåg i höst känner jag 😁 är det någon speciell utrustning som man sätter på?
Jag tänker att om gården som helhet nu är förfallen -som står i ts- spelar plattorna och gräset mellan dem ingen roll för om någon vill köpa eller inte.

Lär finnas större saker att bekymra sig för/fundera över som köpare i det läget än mossiga plattor liksom och varför lägga ork och energi på något som inte påverkar?
 
Jag tänker att om gården som helhet nu är förfallen -som står i ts- spelar plattorna och gräset mellan dem ingen roll för om någon vill köpa eller inte.

Lär finnas större saker att bekymra sig för/fundera över som köpare i det läget än mossiga plattor liksom och varför lägga ork och energi på något som inte påverkar?
Det är alltså gården framför ett radhus, ingen gård som man bor på, och huset och resten av omgivningen är definitivt inte förfallet.
 
Är plattorna i anslutning till huset hade jag nog försökt fixa om inte, kanske låtit det vara, men ja beror på.

Men skulle jag tvättat plattorna, absolut med högtryckstvätt, så sparar du på rygg och knän. Mellan plattorna hade jag kört skrapa men det är mest för att jag inte vet om nått annat 😅 ska testa @Gnist förslag med ogräskniv på röjsåg i höst känner jag 😁 är det någon speciell utrustning som man sätter på?

Hogtrycks tvatt tar bort bade gras, mossa, och ogras mellan plattor och ingen skrapa behovs, men man kan behova ta en mindre "nozzle" om den ar for stor sa trycket inte racker till.
 
Är det någon som vet hur man kan göra rent och snygga till en gård med plattor som blivit vildvuxen? Har fått tips om högtryckstvätt, finns det någonting annat man kan göra? Gården har tyvärr förfallit och behöver fixas till inför försäljning.
Det som ska bort är främst mossa men också växtligheten mellan plattorna.

En liten konstig bild på eländet men allt jag har just nu.

Visa bifogad fil 125788
Fy satan för såna plattor. Jag har likadana och hatar dom från djupet av mitt hjärta. Det är högtryckstvätt + stålborste och en ängels tålamod som gällt här.
 
Fy satan för såna plattor. Jag har likadana och hatar dom från djupet av mitt hjärta. Det är högtryckstvätt + stålborste och en ängels tålamod som gällt här.
När vi flyttade in för 50 år sen var det en grusplan, och eftersom mina föräldrar inte tillhörde den händiga sorten tänkte de att plattor blir enkelt att underhålla. Kanske inte.
 
Om hogtryckstvatt inte racker undrar jag vad ni har for sorts hogtrycks tvatt? Den vi har, som nu ar over 20 ar gammal och fortfarande fungerar aldeles utmarkt, river sonder betong om man inte ar forsiktig. Gras och ogras emellan plattor eller betong ar inga problem att fa bort, men man far vara lite forsiktig och inte ga for nara sa man river av ytskicktet i betongen/plattorna
 
Om hogtryckstvatt inte racker undrar jag vad ni har for sorts hogtrycks tvatt? Den vi har, som nu ar over 20 ar gammal och fortfarande fungerar aldeles utmarkt, river sonder betong om man inte ar forsiktig. Gras och ogras emellan plattor eller betong ar inga problem att fa bort, men man far vara lite forsiktig och inte ga for nara sa man river av ytskicktet i betongen/plattorna
Jag har aldrig testat att köra högtryckstvätt mellan plattor. Har bara kört på nån enstaka sten och trädäck. Kommer definitivt pröva mellan plattorna på sommarhuset nu 👍
 
Vi har en annan sorts plattor men jag kör röjsåg och sopar bort det som är bortklippt med en lövsop (en sån där vit stallkvast). Hade jag haft skitiga plattor hade det nog blivit högtryckstvätt efter att det regnat någon gång så mossa och sånt är lite uppmjukat från början.
 
Är det någon som vet hur man kan göra rent och snygga till en gård med plattor som blivit vildvuxen? Har fått tips om högtryckstvätt, finns det någonting annat man kan göra? Gården har tyvärr förfallit och behöver fixas till inför försäljning.
Det som ska bort är främst mossa men också växtligheten mellan plattorna.

En liten konstig bild på eländet men allt jag har just nu.

Visa bifogad fil 125788
Jag har den här trimmern med plastblad. Stihl. Fungerar förvånansvärt bra.

https://www.granngarden.se/grastrimmer-stihl-fsa-45-18-v
 
Trädgårdsskötsel är inte min avdelning, men jag vet en del om att rensa fram sten så det blir snyggt. Gissar att du har god nytta av att komplettera högtryckstvätten med en sån här:

1c52dd57533ce4a81062955f0281f8a071d8942dd7d2c2971ed4193c7715507d.jpeg


Skaftet kan behöva kortas av för att få lämplig arbetsställning.
 
Trädgårdsskötsel är inte min avdelning, men jag vet en del om att rensa fram sten så det blir snyggt. Gissar att du har god nytta av att komplettera högtryckstvätten med en sån här:

1c52dd57533ce4a81062955f0281f8a071d8942dd7d2c2971ed4193c7715507d.jpeg


Skaftet kan behöva kortas av för att få lämplig arbetsställning.
Jag är lång så skaft är oftare för korta än för långa för mig:)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag köpte mig två stolar och ett litet balkongbord för några hundralappar i dag. De är som synes begagnade och behöver ju lite kärlek...
Svar
9
· Visningar
896
Senast: warg
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 698
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp