Göra till daglig rutin el. bara var 2-3 dag?

psychogrrl

Trådstartare
Införa nya saker. Denna gång att komma till nya platser och vara ifrån de andra hästarna.

Som en del av er kanske vet har jag en häst som tills i somras/höstas levt helt vild. Senhöstas kom han till Sverige och i januari hade han gjort sig så hemmastadd att jag kunde börja "jobba" mer med att göra honom tam.

Han är nu helt tam mot mig (kommer fram och hälsar på andra människor), jag får klia/ta på hela kroppen (inte provat lyfta ben än dock), ta på/av grimma "hur som helst", svinga med rep över hela kroppen etc. Han följer grimman (när de fångade in honom där nere tog de den kampen och nu har han lärt sig att han inte kommer loss), det räcker med ett väldigt litet tryck för att han ska gå. Han följer mig för det mesta (om inte någon annan häst kommer och hotar honom eller så), även lös.

Han går på lösdrift. Innanför ligghallen finns det ett ganska stort utrymme med spilta, box etc. Från det utrymmet är det halvgaller ut till ligghallen. Det är flera meter högt i tak. Han är ganska låg i rang och är försiktig.

Jag har nu 3 ggr tagit in honom innanför ligghallen. Första gången var han väldigt stressad, men har för varje gång lugnat ner sig lite, dock är han fortfarande stressad där inne. Ha i åtanke att han knappt stått på stall i hela sitt liv. Jag har mellan varje gång väntat 3-4 dgr för att han ska få tänka över det hela och inte se 'mig = stress'.

Nu kommer då frågan.

Ska jag börja ta in honom där dagligen för att vänja honom?
Eller ska jag fortsätta som jag gjort nu, vänta 3-4 dgr mellan varje gång jag tar in honom?
Kanske korta ner tiden mellan litegrann så att jag tar in honom ungefär varannan dag?

Hur hade ni gjort?

Hur gör ni generellt med sådana här saker?

Det är ju en helt annan stress än när man inför nya moment i träningen.

Han är en häst som vid stress behåller sitt lugn (om det inte är extrem stress), men visar att han tycker det är klart obehagligt. Han är kontaktbar och nyfiken, men man märker ju på honom att det tar ordentligt på krafterna.
 
Om du väntar så länge som 3-4 dar mellan gångerna så är det ju nytt sas varje gång. Tar du in honom varje dag så lär han sig att det är en daglig procedur och det är inget farligt med den.

Jag skulle ta in honom varje dag en kort stund. Men ändå så länge att han lugnar sig något. Fast vad jag förstår så är han i dagsläget ändå inte speciellt stressad. Efter en tid skulle jag öka tidne inne och sedan när han är helt lugn så skulle jag nog övergå till att ta in honom mer sporadiskt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 599
Senast: co-SMAD4
·
Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
4 998
Senast: Magnum
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 812
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 264
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp