GOLDEN, en ras delad i 2 läger?

fjolltroll

Trådstartare
Är det nån mer än jag som tycker att Golden verkar delas upp i 2 läger? Ett för dom utställningsintresserade och ett för dom jaktintresserade. Jag vet att Golden egentligen är en jakthund, men inte mina. Jag är inte ett dugg intresserad av jakt, utställning däremot tycker jag är kul. Varför blir som om det rör sig om två olika raser i stället för att se tjusningen med att en ras är så listigt konstruerad att den kan tillfredställa olika intressen. :banana: :banana:
 
Eftersom avelsmålen skiljer sig och "utställningsgolden" blir en mer extrem hund där målet endast är hur den tar sig ut i ringen... Samma fel som det blivit med labbarna, tunga klumpar istället för smidiga, lättare och sundare "jaktlabbar".

Skulle du genomföra jaktprov med dina hundar om det var villkoret för championstatus?
 
Är det inte så att dom avlar fram en typ med bra jaktmeriterade föräldrar, och en typ med föräldrar med gott exteriört utseende, jag tycker mig se en uppdelning men det finns nog framavlade avkommor som ska gå bra i både jakt och utställningar. Sen ser man ofta i annonser om "slumphundar" dom som inte passar in i någon av genre, det syns allra mest på priset och stammen.
 
Därför att man aldrig kan vara säker på att den Golden man köper inte får ökad jaktlust.

Även om föräldrarna inte är extrema jakthundar så kan det finnas gener längre bak i ledet.

En golden är en jakthund, det skall man ha i åtanke då man köper hunden.

För om det nu visar sig att hunden har jaktlust i sig, så är man väl beredd att aktivera hunden med det den egentligen är avlad för?
 
En "utställningsgolden" som man inte övergöder och tränar spår med och har god grundlydnad på och har som familje- och aktivitetshund blir det gren 3 då månn tro?? Jag hör till dem som gillar jaktgoldens utseende, men fick välja en lugnare variant. "Utställningsgolden" har förlorat mycket på framavel tror jag. Höfter, päls-hudproblem. Vi har äntligen fått ordning på vår hunds päls och hud (han hade thyroidea!). Höfterna vet jag inte hur det blir med, men verkar inte ha problem ännu alls. Är inget matvrak och inte heller tjock. Det är ju jag som bestämmer vad han skall väga, viktigt för framtiden.
 
Min Golden kommer från en kennel som satsar väldigt mycket på utställningar. Jag har både ställt ut honom och tränat viltspår. Han tycker att viltspår är jättekul och han är ganska duktig i det.
 
Tja det dela supp eftersom att många precis som du, inte är intresserade av att jobba med hundarna. Testar man inte hundarna på prov så får de en annan mentalitet än de är ämnade för.
 
Då blir det du och jag i gren 3 då :). Vilken sötis på bilden, men det har jag nog kommenterat tidigare.
 
Tycker att bl a golden borde göra något praktiskt prov t ex viltspårprov för att bli Uch (har för mig att de inte behöver det). Älghundsraserna måste vara Jch för att bli Uch. Tycker att många jakthundsraser förlorat lite av sin status när de endast används till utställning. Avlar man mycket på individer utan jaktlust, slutar det kanske med att rasen inte är någon "jaktras" längre.
 
Jo det finns Dual Purpose också. Vi som så att säg sitter i mitten och vill "både-och". Eller "inget-dera" som de med jaktvarianterna brukar tråka oss med. Å de som ställer ut suckar och kollar på sånna detaljer som hur tjock svansen är och vilken nyans ögonen har, å en annan är skitnöjd med 1:a och CK ibland och start i flera olika grenar på prov...

Jag känner att jag kan gör allt med mina jyckar. De är inte lika följsamma som en jaktlabbe och de kommer inte först i utst. ringen. Men de går att träna till allt och skämmer ändå inte ut sig om jag får lust att ställa ibland. Så jag vet inte om jag skulle säga inget-dera om min tik... Hon är ändå meriterad inom viltspår, utst, bruks, lydnad och på jaktprov. Den yngre vet vi inte ännu :D Hon är dock stabilare i nerverna så varför skulle inte hon också lyckas med det?? :love:
 
För att bli SUCH krävs det lägst ett 2:a pris ökl på jaktprov. Men för att bli SU(u)CH så krävs det ingen jaktmerit. Däremot så kan du bli NordUCH utan en endaste jaktmerit. Så hur vet man vilka hundar som är NordUCH från ett SUCH eller från ett SU(u)CH? Det vet man inte...

Att gå ett viltspår för championatet tycker INTE jag. Viltspår är en självständig gren och det klarar alla hundar av. Annars skulle jag bli mycket tveksam till att den hunden ens skall gå i avel, då är det stora brister i mentaliteten.
 
Som jakthundsägare tycker jag att det är för jävligt faktiskt, många hundraser har blivit "skadade" av att folk som inte är intresserade av jakt köper jakthund ändå. Titta bara på labbarna, golden och ex irländsk setter...

Jag ser också hur det kommer fram i många andra raser, border terrier och weimaraner till exempel, medans vissa jakthundar då måste bli mer och mer extrema.

Självklart har dessa "eftertraktade" raser egenskaper som är attraktiva, retriverna har ju ett tilltalande utseende och ofta ett stort tålamod (ngt man har avlat fram för jaktens skull). Border terriern har ett bra temperament och lämpar sig bra som "alltiallo" hund och framförallt för agility. Weimaranern är vacker och ovanlig, vem vill ha en alldaglig hund??

Men labbarna är för stora och feta, skulle aldrig orka med en hel dags arbete. Border terrierna är gläfsiga och alldeles för stora för att kunna gå ner i gryt (är ju snart i storlek med airdale :eek:). Weimisarna börjar tappa skärpan och golden ska vi ju inte tala om...

Många av mina jaktkamrater byter ras efter att ha haft samma i 20 år, de duger helt enkelt inte till längre. I valpkursen i höstas hade vi fyra labbevalpar (2 olika kullar), INGEN av dem visade intresse för att apportera, det är skrämmande!!!

Självklart kan man köpa en jakthund även fast man inte är jaktintresserad, men man bör göra jaktprov om man ska avla på en jakthund. Att försoffa och förändra rasen så att den inte längre fungerar till sitt syfte är ren galenskap. En jakthund ska kunna klara extrema förhållanden, det är det inte många som gör idag.

Varför det blir så här är ju för att jakthunden är för extrem för sällskap, men jägarna har ingen nytta och användning av en soffpotatis. Sedan vill vissa göra lite allt möjligt utan att ha en allt för krävande hund, dual purpose.

Jag skulle vilja se ett krav att för att få parningen godkänd så ska hunden klara av och bli godkänd i ett jaktprov, se det som en sorts korning. Utan detta godkända prov ska inte valparna kunna registreras. Visst medför det oregistrerade valpar, men de seriösa uppfödarna kunde gott få tänka till, antagligen försöker de uppnå de kraven då de förlorar ekonomiskt annars.

För mig är det rätt naturligt att en hund som ska användas i avel ska uppnå rasstandard och även kunna användas till det den ska användas till.

Alltså ska en apportör kunna apportera, en fågelhund ska kunna stöta fågel och en grythund ska kunna gå i gryt, vad man sedan använder avkomman till är ointressant så länge den inte används i avel, vi har ändå MASSOR av valpar.

//E
 
Jag vill INTE hålla med om att en DP är MINDRE krävande. Jag skulle snarare säga tvärtom.. Mycket motor och mindre följsamhet.. Det ger en rätt så tung hund att uppfostra kontra en hund med mycket motor och stor följsamhet... Ändå så får vi upp våra hundar i EKL på jaktprov *smack smack*
 
Re: Å på tal om att inte duga till nått...

jag vill ha en sån brun! är det labbe á la dual purpose? den jag har nu står som jaktlabbe, men han är egentligen ingen äkta, ser verkligen ut som en blandning de emellan. fast vacker, det är han! med jaktlabbens långa ben och utställningslabbens massa (undrar hur han hade blivit bedömd av "experterna" :o :D?). men faktum är att jag vill ha en labbe och inte en björn som nästa hund. labbar kan vara både otroligt vackra och fula som stryk. har mycket svårt för de som ser ut som fläskiga nallebjörnar :( min ideallabbe har en sund kropp, ett vänligt sinne och en stor arbetslust, som är lätt att kanalisera.


*svammel, svammel* det dröjer i alla fall minst 6-7 år innan jag ska ha nästa hund, men jag är helsåld på labbens mentalitet! vill dock att de ska vara ngt så när smidiga också... :smirk:
 
Re: Å på tal om att inte duga till nått...

Mmm jag skulle också vilja ha nått mitt emellan. Min äldre hund blev tagen för en jaktlabbe fortfarande när hon var 3 år. Tyvärr så har hon växt på sen dess. Inget som gör att hon inte fungerar, men JAG tycker att hon är för grov. Min yngre hund kommer också att bli grov vid den åldern. Så det är bara att banta banta så att de iaf inte har nått öveflödigt fett. Den äldre är omöjlig att hålla ner hullet på, men vi kämpar vidare :banana:
 
Intressant att läsa alla inlägg på det här. har själv 2 st Golden somär mer åt utställningshållet. DVS lite ljusare men definintivt inte några tjocka klunsar. Jag har inga planer på att träna nån jakt med nån av dom. Som jag ser Golden är det i första hand en mycket trevlig familjehund som är positiv och trevlig med lagom storlek. Jag tror att vad hunden än är avlad som så har det ju med att göra hur man handskas med hunden och vad man gör med den från början. Mia. :banana:
 
Nja det stämmer inte riktigt. För att klara av elitklass på jaktprov så behövs det mer än en uppfostran. Det gäller att hunden kan hantera t.ex. stress. Något som inte testas i ukl/nkl. Testas mer i öppen klass, men i elitklass så sållas agnarna från vetet...
 
Jag tror att vad hunden än är avlad som så har det ju med att göra hur man handskas med hunden och vad man gör med den från början.

Det där stämmer bara till viss del. Har hunden en medfödd vilja att exempelvis apportera eller valla är det svårt att trycka ned denna. Ofta får man då kanalisera den lusten till en önskvärd aktivitet. Exemplevis får labben som inte får apportera fågel apportera uppletandeföremål istället eller agera som hjälpreda och bära förarens saker.
En hudn blir faktiskt inte vad man gör den till. Den blir vad man gör den till utefter dess medfödda förutsättningar.

Man får inte glömma att många raser med ett specifikt syfte har många medfödda egenskaper som man inte kan göra något åt oavsett uppfostran. Man får heller inte glömma att det är tack vare denna specifika uppgift som rasen har det temeprament den har. Ändras avelsmålet, dvs arbetsuppgiften, så kan temperamentet ändras vilket vi sett hos labradoren som är på väg att tappa just den följsamhet som gjort dne så populär.

Golden är för övrigt en apportör i första hand och familjehund i andra hand. Det positiva hos rasen kan mycket väl vara på väg att försvinna då den inte längre används till den uppgift som krävde alla dessa positiva egenskaper.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 202
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 527
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 156
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp