göra en tolksele själv? + hindra att fastna i remmar.

diabla

Trådstartare
har någon gjort en tolksele själv? har någon en bra bild på en tolksele som sitter på? det är slut på alla tolkselar i min stad! och snön håller på att smälta!

Vad händer om man ramlar ur pulkan och hästen blir rädd, hoppar runt och fjantar sig, kan det då hända att hästen trasslar in sig i remmarna? finns det nått man kan göra för att hindra det?

väldigt tacksam för svar!

Sv: göra en tolksele själv? + hindra att fastna i remmar.

Jag använder inte tolksele.
Sätter på lokselen på nordisen och rider honom själv, sen får vem som helst (som är frivillig) spänna fast tömmarna i selen och hänga med bäst h*n behagar :D

lina frampå bogen som går rakt bakåt och fortsätter ut i linan man håller i,
över hästen ska det gå 2 linor, en över manken som håller den främre delen av linan uppe, och en över rumpan så att hästen inte ska trampa på linan om den slackar..

en fördel är att använda "sadelgjord" dvs bilbälte med ludd fastsytt på frampå hela boden, mitt över manken och det mesta på rumpsnöret och sedan ha resten i mjuk båtlina..
och handtaget tar man en bit plaströr :) ca 35 cm..

BILD (precis 15½ minut efter förra inlägget typ)

{29A72649-AE09-4ABD-A5B7-7F9D13CDFC55}.jpg

Man kan använda en sadelgjord som bröstdel, ett stigläder över manken och longerlinor eller tömmar att hålla i...

tack beastiebaby!!!! nu fattar jag precis!

om hästen börjar hoppa runt o fjanta sej är den inte redo än! :s

Ta det lugnt i början och vänj hästen succesivt. Ska själv ut o tolka med min lilla welsh idag för första gången! Börja med skritt och svängar och se så att hästen inte reagerar med rädsla. Sen kan man öka på tempot! :)

Lihna skrev:
om hästen börjar hoppa runt o fjanta sej är den inte redo än! :s

näääää..... men så kan man väll ändå inte riktigt säga?

jag förstår vad du menar, och jag håller med dig! men ändå - hästen kan ju bli rädd för något och hoppa omkring hur redo den än är.

som t.ex. när man rider, min häst som är 16 år och väldigt inriden kan ju ändå bli rädd och hoppa omkring, eller hur?

jag förstår vad du menar, förstår du även vad jag menar?

Jag tog en gammal baksele som saknade en rem (den som ska ligga på rumpan) och satte den fram på bogen, sen en rem över manken. Jag tog bort dom långa remarna på sidorna och satte fast en av dem på manken
(i remmen) och sen tog jag nånting med två ringar längst ut och satte fast längst ut på den remmen och på så sett kan inte tömmarna eller det man har att hålla i sig i när man åker pulka, åka ner på benen :D ;) Lite svårt att förklara, kommer med bild sen ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 419
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 144
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 703
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
23 863
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V