Gps som guidar fel

Frågan är om det är/var det som kallas "sjuktransport", eller Ambulans, alltså akutbil.

Jag vet säkert med mig att akutbilar som ambulans, brandkår och polis använder fler och bättre system för att hitta rätt än #standard GPS" t.ex. sjuktransporter.

Jag har pratat med personalen, när jag åkt ambulans, och dessutom ställt sådana där jobbiga, envetna frågor runt sjuktransporter, t.ex. sjukresor, som haft svårt att hitta rätt.
Sjuktransporter genomförs ibland med bilar som "ser ut som ambulanser".
Jag tror absolut det varit frågan om riktig ambulans i nödsituation. Och då orksr mn liksom inte hålla på och förklara vilken väg de ska köra.
 
Frågan är om det är/var det som kallas "sjuktransport", eller Ambulans, alltså akutbil.

Jag vet säkert med mig att akutbilar som ambulans, brandkår och polis använder fler och bättre system för att hitta rätt än #standard GPS" t.ex. sjuktransporter.

Jag har pratat med personalen, när jag åkt ambulans, och dessutom ställt sådana där jobbiga, envetna frågor runt sjuktransporter, t.ex. sjukresor, som haft svårt att hitta rätt.
Sjuktransporter genomförs ibland med bilar som "ser ut som ambulanser".
Den var en komplett utrustad ambulans som kom till mig, med två sjukvårdare. Och det var ett akutfall, ingen planerad transport. De parkerade ambulansen på grannens väg och kom in till mig via verandan på baksidan.
 
Jag tror absolut det varit frågan om riktig ambulans i nödsituation. Och då orksr mn liksom inte hålla på och förklara vilken väg de ska köra.
När ambulans varit på väg till oss, eller till olyckor där jag varit närvarande, så har man själv, anhörig eller annan person på plats i regel kontakt med larmcentralen hela tiden tills ambulansen är framme. Larmcentralen har kontakt med ambulansen.

Detta för att en drastisk försämring ska kunna hanteras så gott det går under väntetiden, och för att den sjuke/skadade ska kunna känna sig lugn.

De ställer alltid dubbel-trippel frågor för att försäkra sig om att de ska köra till rätt plats. Vid olyckor utan gatuadress efterfrågas koordinater, vilket brukar vara enkelt att få fram via google maps.

T.o.m. när jag härom veckan krockade med en hjort (som det ska larmas om till 112) så släppte man inte samtalet förrän de försäkrat sig om att jag inte var skadad, att det inte fanns en skadad bil och bildelar på platsen, och att detta verifierades av någon "utomstående".
 
När ambulans varit på väg till oss, eller till olyckor där jag varit närvarande, så har man själv, anhörig eller annan person på plats i regel kontakt med larmcentralen hela tiden tills ambulansen är framme. Larmcentralen har kontakt med ambulansen.

Detta för att en drastisk försämring ska kunna hanteras så gott det går under väntetiden, och för att den sjuke/skadade ska kunna känna sig lugn.

De ställer alltid dubbel-trippel frågor för att försäkra sig om att de ska köra till rätt plats. Vid olyckor utan gatuadress efterfrågas koordinater, vilket brukar vara enkelt att få fram via google maps.

T.o.m. när jag härom veckan krockade med en hjort (som det ska larmas om till 112) så släppte man inte samtalet förrän de försäkrat sig om att jag inte var skadad, att det inte fanns en skadad bil och bildelar på platsen, och att detta verifierades av någon "utomstående".
Men är du på riktigt? Först ifrågasätter du om det ens var en riktig ambulans, och nu menar du att hon ringt på fel sätt? Alltså, är man helt ensam och i stor nöd är det absolut inte sagt att man klarar av att guida ambulans via en specifik väg, oavsett om man bör eller inte.
 
När ambulans varit på väg till oss, eller till olyckor där jag varit närvarande, så har man själv, anhörig eller annan person på plats i regel kontakt med larmcentralen hela tiden tills ambulansen är framme. Larmcentralen har kontakt med ambulansen.

Detta för att en drastisk försämring ska kunna hanteras så gott det går under väntetiden, och för att den sjuke/skadade ska kunna känna sig lugn.

De ställer alltid dubbel-trippel frågor för att försäkra sig om att de ska köra till rätt plats. Vid olyckor utan gatuadress efterfrågas koordinater, vilket brukar vara enkelt att få fram via google maps.

T.o.m. när jag härom veckan krockade med en hjort (som det ska larmas om till 112) så släppte man inte samtalet förrän de försäkrat sig om att jag inte var skadad, att det inte fanns en skadad bil och bildelar på platsen, och att detta verifierades av någon "utomstående".
I det här fallet var det någon Bukefalist som ringde 112. Denne någon har antagligen inte haft kunskap om hur det ser ut här och var man ska stanna eller gå in i huset.
 
Men är du på riktigt? Först ifrågasätter du om det ens var en riktig ambulans, och nu menar du att hon ringt på fel sätt? Alltså, är man helt ensam och i stor nöd är det absolut inte sagt att man klarar av att guida ambulans via en specifik väg, oavsett om man bör eller inte.
Är det ett reellt problem när ambulansen kommer fel väg in i ett hus?

Är inte ett reellt problem att ambulansen inte hittar?
 
Är det ett reellt problem när ambulansen kommer fel väg in i ett hus?

Är inte ett reellt problem att ambulansen inte hittar?
Egentligen inte men jag ville inte ha dem där.

Edit: Men ska väl sägas att en annan gång när ambulansen kom så parkerade de på rätt ställe, d.v.s. på vägen utanför tomten.
 
Alltså, jag bor mitt inne i samhället. Ambulans (ja, ambulans) har kört fel och knackat på hos mig när de skulle till ett hus några nummer bort. Så jag vet inte om deras navigationssystem är så överlägset.
 
Tycker det är viss skillnad på frågeställningen om ambulansen (och liknande) kommer till rätt ställe och om diverse andra besök kommer den väg man önskar att de ska komma.

Ambulansen ha hjälpmedel som använder de officiella adressuppgifterna så där skulle man kunna kolla med kommunen var på kartan de satt markeringen för entren på huset om det är viktigt för en själv att de ska gå i en viss dörr. Men i slutändan lär det vara deras val hur de gör, och vad som är lämpligast för dem utifrån den tjänsteutövning de sysslar med. (typ skita i att ta in stor bil på liten infart, eller välja det alternativ som är lättast att identifiera på håll)

Andra blandade folk kan man ju inte riktigt veta vilka karttjänser o.dyl. de nyttjar. Så vill man säkra upp deras beteende får man nog räkna med att själv tillföra den information som behövs. Speciellt om man erfarenhetsmässigt vet att vissa tekniska hjälpmedel har svajig pålitlighet, eller att det finns faktorer i miljön som leder människor till att göra andra väl än de en själv vill leda dem mot.

Boendestöd ska ju följa instruktioner om var de kan parkera och vilken dörr de ska använda utan att det har med GPS att göra alls. Precis som de antingen går in själva eller väntar på att den boende öppnar beroende på vad som avtalats för den brukaren.
 
Jag bor i ett hus på landet som inte finns med på Google alls som någon adress (jag har inget vägnamn eller bynamn, utan bara ett gårdsnamn), och om man ändå vet att huset finns där och sätter en markör att man ska dit så blir de som kör hälften av gångerna inledda på en liten traktorväg (det finns en annan, stor ordentlig grusväg). Någon gång har det legat ett träd som trillat för vägen någon vecka, och den är smal med kraftiga svängar och kräver ganska hög markfrigång. Ibland är det stora lastbilar som ska komma med paket som kommer den vägen, i snigelfart :p Någon annan gång var det en som skulle komma och köpa något jag lagt ut på annons och skrev in adress och kommun i Google och körde utan att kolla mer. När hen trodde att hen kom fram fick jag ett telefonsamtal om att hen inte riktigt hittade - hen såg träd, en järnväg, kor etc (vilket hade kunnat vara i närområdet). Till slut hittade hen dock en person, och det visade sig att hen hade blivit guidad till en plats två kommuner/en timme bort :o

Jag har kollat någon gång men inte lyckats hitta varken hur man lägger till en vanlig bostadsadress på Google eller hur man ändrar så att en specifik väg inte väljs av GPS:en.
 
Den var en komplett utrustad ambulans som kom till mig, med två sjukvårdare. Och det var ett akutfall, ingen planerad transport. De parkerade ambulansen på grannens väg och kom in till mig via verandan på baksidan.
Dom är väl alltid två i en ambulans?
 
Sen är det en himla skillnad mellan olika varianter.

Google och hitta.se hittar till "mitt" stall.

Apple gör det inte. Den ballar ut ordentligt och leder personer till att köra fram och tillbaka, fram och tillbaka på 500m grusväg utanför stallet, strax bakom/innan den egentliga avfarten. Det är ganska underhållande att titta på, men inte så roligt att råka ut för.

Alla tre varianterna hade missat att en "väg" var cykelväg och försökte leda upp mig på den inne i Eslöv... det var ... intressant.

Det kanske skulle finnas ett bättre sätt att klassificera vägar i alla systemen? Inte bara fokus på faktiska adressen. Också, adressen (tomten) vs var huset står (vilket verkar vara problemet som TS har.
 
Jag bor i ett hus på landet som inte finns med på Google alls som någon adress (jag har inget vägnamn eller bynamn, utan bara ett gårdsnamn), och om man ändå vet att huset finns där och sätter en markör att man ska dit så blir de som kör hälften av gångerna inledda på en liten traktorväg (det finns en annan, stor ordentlig grusväg). Någon gång har det legat ett träd som trillat för vägen någon vecka, och den är smal med kraftiga svängar och kräver ganska hög markfrigång. Ibland är det stora lastbilar som ska komma med paket som kommer den vägen, i snigelfart :p Någon annan gång var det en som skulle komma och köpa något jag lagt ut på annons och skrev in adress och kommun i Google och körde utan att kolla mer. När hen trodde att hen kom fram fick jag ett telefonsamtal om att hen inte riktigt hittade - hen såg träd, en järnväg, kor etc (vilket hade kunnat vara i närområdet). Till slut hittade hen dock en person, och det visade sig att hen hade blivit guidad till en plats två kommuner/en timme bort :o

Jag har kollat någon gång men inte lyckats hitta varken hur man lägger till en vanlig bostadsadress på Google eller hur man ändrar så att en specifik väg inte väljs av GPS:en.
Högerklicka på platsen i kartan och välj "Lägg till en plats som saknas".

För de som har problem med vägar:
Under "Rapportera dataproblem" går det att ändra information om bla vägar.
 
Högerklicka på platsen i kartan och välj "Lägg till en plats som saknas".

För de som har problem med vägar:
Under "Rapportera dataproblem" går det att ändra information om bla vägar.
Jag har gjort det för andra adresser (t.ex. föreningar), men det verkar mest gjort för företag, föreningar etc - trycker man på "Lägg till en plats som saknas" måste kan lägga in det som en kategori (obligatoriskt), och för bostäder finns det endast följande alternativ att välja på: bostadsområde, bostadsrättsföreninng, fastighet med andelslägenheter, housing complex, hyreshus eller lägenhetskomplex. Är det tänkt att användas även för ett vanligt hus/villa/torp?
 
Jag har gjort det för andra adresser (t.ex. föreningar), men det verkar mest gjort för företag, föreningar etc - trycker man på "Lägg till en plats som saknas" måste kan lägga in det som en kategori (obligatoriskt), och för bostäder finns det endast följande alternativ att välja på: bostadsområde, bostadsrättsföreninng, fastighet med andelslägenheter, housing complex, hyreshus eller lägenhetskomplex. Är det tänkt att användas även för ett vanligt hus/villa/torp?
Jag behövde leta lite till för att hitta hur en lägger in en adress.
Det är tydligen via "Rapportera dataproblem" och sedan "Felaktig adress eller placering av nål".
 
Jag har gjort det för andra adresser (t.ex. föreningar), men det verkar mest gjort för företag, föreningar etc - trycker man på "Lägg till en plats som saknas" måste kan lägga in det som en kategori (obligatoriskt), och för bostäder finns det endast följande alternativ att välja på: bostadsområde, bostadsrättsföreninng, fastighet med andelslägenheter, housing complex, hyreshus eller lägenhetskomplex. Är det tänkt att användas även för ett vanligt hus/villa/torp?
Grejen är väl att det som läggs in i ett företags system är just egna objekt och lokaliseringar.

Den officiella adressen är något som definieras och registerförs av myndigheter, så den behöver ju följa den standarden om den ska vara kompatibel. Antingen finns dessa övertankade eller så finns de inte.

Sedan får användaren hantera systemet utifrån vilken information och funktion den aktuella tjänsten erbjuder.
 
Grejen är väl att det som läggs in i ett företags system är just egna objekt och lokaliseringar.

Den officiella adressen är något som definieras och registerförs av myndigheter, så den behöver ju följa den standarden om den ska vara kompatibel. Antingen finns dessa övertankade eller så finns de inte.

Sedan får användaren hantera systemet utifrån vilken information och funktion den aktuella tjänsten erbjuder.
Det är väl just följa Googles standard som den officiella adressen inte gör - min uppfattning av Google Maps är att det är främst baserat på vägnamn och nummer, och att den inte fått med alla/många andra adresser (dvs alla adresser på landet). I mitt fall är ju den officiella adressen endast ett gårdsnamn (samma med adressen där jag växte upp - xxxs prästgård), vilket Google Maps inte verkar ha i sitt system.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vi har ett litet problem. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden men jag provar här. Vi har ett ank-problem. Vi skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
5 326
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag bedriver en verksamhet (butik) och för detta hyr jag en lokal. Lokalen ligger i ett område som är under uppbyggnad. Jag skrev på...
Svar
4
· Visningar
995
Senast: Ramona
·
Relationer Skriver under hemligt eftersom situationen är lite känslig. Jag och min sambo bor i en villa. Villan ägs till hälften av min sambo...
Svar
8
· Visningar
1 550
Senast: Korven
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 868
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp