Grå starr på kaninunge??

paradiset

Trådstartare
Har ju 6 kaninungar hemma som nu är 3 veckor. Sedan de öpnnade ögonen har en varit geggig i ena ögat-inte rinnande utan vit gegge som klibbar ihop ögat. Jag har tvättat med kamomillte 2 ggr om dagen och har nu upptäckt att den har en grå fläck på linsen-liksom mitti pupillen!
Ögar är lite svullet o det ser ut som om de övre ögonfransarna viker sig in i ögat,kan detvara för att det är svullet?
Vet ej om det är medfött el mekaninsk skada?
Kommer ju få svårt att sälja den här kaninen även om den blir frisk-jag tror den blir blind på det ögat o det är ju inget hinder om den ska bli sällskapskanin. För övrigt är den ju pigg o frisk. Innan jag kontaktar vet för utlåtande o ev avlivning vill jag veta om ngn annan vet ngt om vad det kan vara o är det vanligt med starr på knainer?
 
Ok fick svar på en annan sida att det nog bara är missfärgning av hornhinnan som kaninen inte lider av o den är inte blind! Men svullet är det ju även om det är bättre nu så får väl fortsätta tvätta-ngn som vet ngt effektivare än kamomillte el koksalt?
 
Noviform ögonsalva brukar funka bra. Vilken av ungarna är det?
 
Den har troligtvis ögoninflammation så
be veterinären om att skriva ut en antibakteriell
ögonsalva. Det är även möjligt att ögonfransarna
medfött kränger in och irriterar ögonen och de bör då
opereras eller så ska kaninen avlivas.
 
Den största honan som dessutom är mörkast viltgul me dlängst öron, Chesse Doddle!
Choco pops madagsakar hanen är totalt galen! Blir nog en enorm hoppare! Försöker redan hoppa upp på hyllan till Tintin (25 cm)
Ok måste kolla upp det där med ögonfransen hos vet, Noviform är det receptbelagt el?
 
jag har bra erfarenhet av fucithalmic vid ögoninflammation, receptbelagt men det går att ringa in receptet hos de flesta vet.
om det visar sig att ungen har en kronisk ögonåkomma behöver du inte ens fundera på att ha den som sällskapskanin, avliva den då hellre så snart som möjligt.
vidare...det där med missfärgning av hornhinnan lät otroligt löjligt, det har jag svårt att köpa :devil:

lycka till!
 
Det lutar åt avlivning.
Ekonomiskt ohållbart att avliva hos vet när min kompis pappa gör det snabbt o smärtfritt, kan inte lägga ut pengar på ett djur som jag inte ens vet blir friskt ändå eftersom den kommer kosta mig många ggr mer än vad vi får för den-om jag ens får sålt den privat! En zoo-affär ger en 80 kr kan knappast tänka mig ens penicillin kostar så lite!

Dessutom verkar det vara ngn medfödd deffekt eftersom ögat efter tvätt hålles stängt o genast klibbar igen-ögonfransarna går in i ögat o en operation pungar jag inte ut pengar på -jag kanske låter grym men det är vi människor som tycker det är grymt-djuret i fråga vet ju ingenting o i det vilda hade en rovfågel el rovdjur redan tagit den!
 
Ja, jag tycker det går lika bra att göra det själv. Kaninen märker det inte ens. Om det är en defekt är det nog bäst för den att få kmomma till himmlen.
 
Säker på att det bara inte är hår som växer in i ögat? Det är bara att rycka bort fast det kommer ju tillbaka efter ett tag.. Marsvin kan födas med invikt ögonlock som gör att det blir något gråstarss aktigt...
 
Ok... Men problemet är vem vill ha en sådan unge? Dessutom tänk om den förökar sig-vill ju inte sprida det vidare! Dessutom ser det gråa ut som om det är liksom en urgröpning i ögat just där-typ skada.

Mitt stora dilemma är detta att jag inte vet om det är infektion alltså svullnad som gör att ögonfransarna går in el omm det är defekt. Men har aldrig varit med om det innan att svullnaden gör att det blir så. I vilket fall är ju det gråa där o ingen vill ha en sån!
 
du gör helt rätt i att låta avliva den.
gläd dig åt de andra friska ungarna istället! *kramar om*
 
Ja visst sjutton gör jag det! Det blev ju faktiskt ändå 6 ungar på honans 1:a kull o så var hon ung o allt o pappan ung :)!
Att den vita överlevde på min bröstmjölk som tillägg i 3 dagar gör ju att det är extra kul att jag ska behålla just den!
Dessutom verkar det vara den klart bästa i hela kullen förutom madagskar hanen! Hon hoppar redan 25 cm upp på en pall-att hindra ungarna från att käka vuxenmat är alltså helt omöjligt :cool: Hon har ärvt pappans stora ögon o runda kropp o båda föräldrarnas hoppförmåga men morsans enorma energi! KUUL!!
 
Modig_Korn säger att den kan ha fått ett hö strå i ögat.. hon säger också att hon vill köpa kaninen.... du får maila mig (beddiz@hotmail.com) om du vill ha hennes nummer.. hon har flyttat ner till skåne idag och har inge internet
 
Ge inte bort henne om hon inte blir veterinärundersökt
först. Det är lätt att säga att man tänker ta henne
till veterinären och sen bara prövar att behandla henne
själv. Då tycker jag att det är bättre att hon får
återfödas till en frisk individ.
 
Tycker faktiskt ögat ser bättre ut idag efter jag ryckt bort de längsta stråna-tror den fått nåt i ögat för ögonlocket går inte in iallafall utan det är svullet ska genast köpa salva!
 

Liknande trådar

V
Hästvård Någon som kan mycket om ögonsjukdomen Gråstarr när de gäller hästar? Jag ha en häst, född -93, han ha länge haft problem med sitt öga...
Svar
1
· Visningar
788
Senast: galoppsofie
·
D
Hästvård Har en valack på 17 år som jag haft i drygt 2 år, han har alltid haft en grå skugga i båda ögonen. Syns när det lyser ljus in i dem, då...
Svar
8
· Visningar
3 641
Senast: Messy
·
B
Övr. Hund Ja ibland är det inte lätt... Min yngsta har både allergi och starr... Starren är det som oroar mig mest... Hon har redan blivit helt...
Svar
11
· Visningar
1 105
Senast: Bee Sweet´s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp