Grader på sadel resp rygg

frittan

Trådstartare
Hade en diskussion med en bekant gällande grader på sadel (alltså bomvidd) och grader på hästen...

Vi var oense om hur man ska tänka gällande sadel och vidd till en viss hästs vidd.

Därför tar jag upp det här så vi, svart på vitt, kan bli överens i den diskussionen :p jag tycker mig ha rätt, men det räcker inte för att övertyga alltid, haha :D

Så, vad gäller?

Ex. om en hästs grader (alltså vidd) är säg 100.

Ska sadelns grader/vidd då vara:

* samma?
* lite bredare?
* lite smalare?

(jag formulerar mig lite konstigt kanske men hoppas ni förstår vad vi menar!)

:bump: :bump:

Sv: Grader på sadel resp rygg

Den ska vara så nära som möjligt. Sadelns uppbyggnad är viktig för att den inte ska trycka på manken mm.

Liknande trådar

Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 204
Senast: Linda_A
·
Utrustning Hej! Hoppas på lite tips och idéer på sadel till denna rygg. Det är en welsh cob på 5 år som just nu har en bomlös som är för lång och...
Svar
7
· Visningar
1 115
Senast: Aleel
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 618
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag köpte en ny dressyrsadel av en sadelutprovare i våras. Jag påpekade när jag provred den att den åkte fram en aning. Utprovaren...
Svar
19
· Visningar
6 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka