Gradering av HD-röntgen bild.

huggabugga

Trådstartare
Hej!
Har HD-röntgat min hund.
Vad skulle ni gissa på för resultat?
 

Bifogade filer

  • 20231019_121442.jpg
    20231019_121442.jpg
    207,7 KB · Visningar: 330
Kollade på en gammal hund på hunddata, den var undersökt 1994 (var då 8 år 7 mån) och det står "HD grad 2", motsvarar det B idag?
Vet att den knappt kunde gå på slutet men det kanske var senare än 1994.
 
Kollade på en gammal hund på hunddata, den var undersökt 1994 (var då 8 år 7 mån) och det står "HD grad 2", motsvarar det B idag?
Vet att den knappt kunde gå på slutet men det kanske var senare än 1994.
Nej, det motsvarar inte B - borde motsvara C/D snarare men är inte säker på gamla systemet. Men du hade både UA och Grad I innan grad II iaf.
Med det sagt så behöver inte bedömningen alltid ge kliniska symptom, det beror lite på varför graderingen blir dålig.
 
Jag skulle tro att det blir grad D tyvärr. Det är dåligt bakstöd och dessutom ser lederna slappa ut (ligger inte tätt in mot skålväggen.
 
Kollade på en gammal hund på hunddata, den var undersökt 1994 (var då 8 år 7 mån) och det står "HD grad 2", motsvarar det B idag?
Vet att den knappt kunde gå på slutet men det kanske var senare än 1994.

Grad 2 är motsvarande dagens D.
Gamla systemet var
UA = A eller B. (Ibland fick man tillägget utmärkta höftleder och det kan ju tänkas att dessa var väldigt fina A).
Grad 1 = C
Grad 2 = D
Grad 3 = E
 
Kollade på en gammal hund på hunddata, den var undersökt 1994 (var då 8 år 7 mån) och det står "HD grad 2", motsvarar det B idag?
Vet att den knappt kunde gå på slutet men det kanske var senare än 1994.
Det gamla systemet översätts typ så här:
HD ua – HD A och B
HD 1 – HD C
HD 2 – HD D
HD 3 och 4 – HD E

Förr kunde man även få tillägget utmärkta leder för lite extra vackra leder, vilket man fortfarande kunde i början av bokstavssystemet också. Jag parade med en hane som var född 1999 och som var röntgad med HD A och med tillägget utmärkta leder. Detta syns inte på HundData utan stod endast på röntgencertifikatet som skickades till ägaren. Intressant nog fick jag en hund med D-höfter ur den kullen ...
 
Min hund fick D/D på höfterna.
Men hon är helt symptomfri idag och vi kommer fortsätta jobba med henne så hon hålls muskler och i form. Om hon i framtiden visar på symptom kommer vi ta tag i det direkt och därefter anpassa träningen om det behövs.
Jag kommer även lägga till simträning för extra skonsam träning i förebyggande syfte 😊.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Finns det någon översikt över länder och vilka undersöknings/avläsningsmetoder beträffande HD/ED som är norm i respektive land?
Svar
0
· Visningar
278
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Vet inte om någon annan skulle tycka att det vore intressant, men funderar på om det finns några som skulle vilja dela med sig av deras...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 965
Senast: Migo
·
Hästvård Hej! Jag har hittat en 4 åring som jag gillar. Han var röntgad som 3 åring och ska röntgas av säljaren i nästa vecka igen, mest för...
Svar
19
· Visningar
1 661
Senast: Grazing
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 658
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp