Gräs till era fånghästar??

M

mamsi

Jag har en ponny som tidigare i sitt långa liv haft fång tre gånger. Jag brukar låta honom gå på magert bete under sommaren, och förutsatt att han inte är tjock, har fått vänja magen långsamt och motionerar så brukar det gå väldigt bra.
Han har inte haft fång hos mig under dessa 3 år jag haft han.

Är det någon som vet om gräset är väldigt näringsrikt i år med tanke på den tidiga våren och varma vintern??:confused:
Låter ni era "friska" fånghästar äta gräs?

Jag kanske låter grym i endel folks öron:devil: , men jag låter min äta gräs och har bestämt att den dagen han inte kan äta gräs mer ska han få sluta sina dagar...anser inte att ett "gräslöst" liv inte är ett liv för en häst! (Förstår dock andra som har tävlingshästar osv. att de inte alltid får gå på bete, min ponny är en "hobbyponny" som jag kör och barnen ibland tar en liten ridtur på.)

Fång är en riktig pina men än så länge har det gått bra..peppar peppar...
 
Sv: Gräs till era fånghästar??

Min häst fick fång första gången i mitten av maj förra året och har -peppar peppar- inte fått det igen, henne började jag att beta utanför hagen så fort snön hade försvunnit, hon betas ca 10 min om dagen och jag hoppas att det ska hjälpa inför betes släppet, kommer förstås att öka tiden succesivt med gräsätandet, men jag kommer nog inte släppa henne på dygnet-runt-bete förrän till midsommar.
Hon fick lindrig fång och kunde gå på bete under sensommaren, köpte en green guard till henne, så hon inte skulle bli för rund om magen-den tar jag nog fram i sommar igen.
Skulle mitt sto bli så dålig att hon inte kunde äta gräs skulle jag nog välja att ta bort henne med.
 
Sv: Gräs till era fånghästar??

Jag har en ponny som tidigare i sitt långa liv haft fång tre gånger. Jag brukar låta honom gå på magert bete under sommaren, och förutsatt att han inte är tjock, har fått vänja magen långsamt och motionerar så brukar det gå väldigt bra.
Han har inte haft fång hos mig under dessa 3 år jag haft han.

Är det någon som vet om gräset är väldigt näringsrikt i år med tanke på den tidiga våren och varma vintern??:confused:
Låter ni era "friska" fånghästar äta gräs?

Jag kanske låter grym i endel folks öron:devil: , men jag låter min äta gräs och har bestämt att den dagen han inte kan äta gräs mer ska han få sluta sina dagar...anser inte att ett "gräslöst" liv inte är ett liv för en häst! (Förstår dock andra som har tävlingshästar osv. att de inte alltid får gå på bete, min ponny är en "hobbyponny" som jag kör och barnen ibland tar en liten ridtur på.)

Fång är en riktig pina men än så länge har det gått bra..peppar peppar...

har du möjlihet att släppa på skogsbete så gör det då risken inte e lika stor i så magert bete o gärna så tidigt som möjligt innan det"magra"gräste blivit för krftigt(från box till bete)....
 
Sv: Gräs till era fånghästar??

Jag har min fångponny på skogsbete, det är magrare än betet ute i de vanliga gräshagarna. Det är inte mycket gräs utan han får hö och kraftfoder också. Men han får ändå beta lite "för sakens skull". Jag tar absolut inte risken att han blir sjuk igen, och jag anser att man kan göra hästens liv drägligt utan att beta sig proppmätt på ett mastigt bete.
 
Sv: Gräs till era fånghästar??

Jag har oxå skogsbete vilket verkar vara det bästa..har ju fungerat hittills...
Har oxå en d-ponny som är 21 år gammal som aldrig har haft fång och alltid gått på "riktigt" sommarbete...men kan det vara så att de får fång lättare när de blir gamla?
Jag gör i och för sig likadant med honom, vänjer magen, magert bete osv.. men undrar om risken är större ju äldre de är??
 
Sv: Gräs till era fånghästar??

Sällar mig till kören. Att gå på skog brukar funka bra för de flesta fånghästar och inte har de tråkigt heller. De verkar alltid ha nåt att pyssla med.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 193
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 387
Senast: MayGrace
·
Hästvård Måste skriva av mig lite. Har en bekant med en ponny valack modell mindre, som påstår att hennes hovslagare (han är outbildad om det...
Svar
13
· Visningar
1 947
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Jag står inför ett tufft beslut om att eventuellt låta min bästa vän på 20 år få somna in. Jag har ägt honom sedan han var 7 år...
Svar
8
· Visningar
1 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp