M

Midi

Jag har köpt gräslök i en kruka för att äta upp den...frågan är hur får jag den att hålla? Ska jag plantera om den i jord, låta den vara i krukan i kylen, låta den vara i krukan utanför kylen, vattna den?

hjälp mig att rädda min gräslök :bump:
 
Sv: gräslök

Har du balkong eller trädgård? Du kan testa att plantera om den i större kruka och ställa ut den. Gräslök är en perenn krydda som vissnar ner på hösten och sen kommer upp igen på våren, ännu större! Klipp ner den då och då (vilket man ju gör när man skördar och använder de mumsiga stråna), så blir den kraftigare och man hindrar den även från att gå i blom. Fast blommorna är iofs vackra och luktar gott. Och fröna kan man sen så och få ännu mer gräslök. :laugh:
 
Sv: gräslök

Jag skulle plantera om den i en större kruka och låta den stå i ett fönster eller ute på balkong/trädgård
 
Sv: gräslök

Jag köpte en sån där gräslökskruka på ICA en gång, placerade den i en lite större snyggare "potta" i köksfönstret, vattnade då o då, höll i evigheter. Var rätt trevlig att titta på men inte åt vi så mycket gräslök!
 
Sv: gräslök

Ja det kan man göra men basilika är lite känsligare, de tål mindre kyla och är ganska så hårt drivna när de kommer till affären så det finns viss risk att misslyckas, men försök, rätt ofta fungerar det bra! :D
 
Sv: gräslök

nu har gräslöken fått en kruka, jord och bor på balkongen :D
 
Sv: gräslök

Det är en sak ni ska tänka på med dessa kryddor ni köper färska i krukor i affären.
Köper ni dom vanliga små som man hittar vid grönsakerna så håller dom troligen inte så länge även om ni planterar om dom, längre än i lilla krukan men inte länge. Detta beror på att deras rotsystem och så är förstört och därför är dom en färskvara som troligen inte går att rädda.
För att få kryddorna att hålla som ni vill så köp hos en blomsterkedja. :)

För några år sen gjorde jag en jättefin grupp med kryddor till min far som älskar matlagning, den höll i en månad ca och efteråt fick jag ovanstående förklaring vilket är fullkomligt logiskt. :)
 
Sv: gräslök

ja det är så jag också funderat men man vet aldrig :D med lite extra kärlek kan det säkert funka :D
 
Sv: gräslök

Gräslök har jag ingen erfarenhet av men däremot andra kryddor. Dessa sköttes exemplariskt och hade fått god gjord osv. :)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har en Fönsterkrinum som jag är väldigt rädd om. Just nu har den (extrem) vintervila och det har bara varit stammen kvar (aldrig...
Svar
0
· Visningar
323
Senast: Corax
·
Hemmet Jag har tilldelats en pallkrage i bostadsrättsföreningen. Det var jord och halvmeterhögt ogräs i den. Vi grävde ur jorden och fyllde med...
2
Svar
25
· Visningar
2 500
Senast: Otherside
·
Trädgård & Växter Vi har en liten tråkig rabatt där jag vill plantera en marktäckare. Problemet är att de små syrenernas rötter är enorma och att det inte...
2
Svar
22
· Visningar
1 031
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
932
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp