Sv: Graffiti som konstform
*halvknapplån*
jag tycker väldigt mycket om skickligt utförd graffiti, är väldigt fascinerad av hur duktiga konstnärer det faktiskt finns därute i städerna! däremot är jag (som de flesta andra kanske) inte alls särskilt positivt inställd till sånt som är rent klotter, och därmed kanske förstör annan konst. klottrade/sprayade tags (heter det kanske?) på t.ex. statyer och vackra husfasader gör mig riktigt ledsen.
Väggen på parkeringshuset Anna i Malmö gillar jag verkligen, den ser aldrig likadan ut men är alltid (som jag sett) snygg! Tycker det är positivt att det kan finnas såna platser där det är okej och får vara kvar, men jag är tveksam till om klottret i övrigt minskar, för det känns inte som om det är samma människor som utför de två olika sakerna.
Sen tycker jag iofs att det är väldigt intressant när människor tar saken i egna händer och smyckar gaturummet, vare sig det är knitta, grafitti eller något annat. det tycker jag visar hur människor faktiskt bryr sig om sitt stadsrum och är måna om att göra det intressant, vilket alla gånger är bättre än att inte bry sig eller tycka om det.
väldigt intressant iallafall

en gång skrev jag konstvetenskapsuppsats just om "folklig konst" (eller vad man ska kalla det) och med min nuvarande utbildning står på ett sätt lite i "andra änden", men fenomenet i sig är ju lika intressant för det.