• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Madick
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 84
  • Visningar Visningar 6 775
Vad har ni för relation till era grannar? Vi bor i ett villaområde på landet och de flesta verkar hålla sig på sin kant, vinkar väl när man åker förbi. Grannen två hus bort är den vi pratar mest med, han är alltid glad och pratsam men i övrigt är det knappt man får hej från de närmaste. Igår dök det upp flyttbilar till huset precis intill vårt. INGEN vet nånting. Huset har inte varit ute till försäljning och ingen vet var de ska ta vägen. Sthlm gissar vi eftersom flyttbilarna kom därifrån.

Är det vi som är skumma som inte får kontakt med folk eller har vi lyckats flytta till ett mystiskt område? Är det normalt att någon bara flyttar sådär? Jag tänkte att de närmaste grannarna skulle tycka det var trevligt att få veta om det kommer nya grannar, är huset sålt, ska hyras ut, stå tomt eller vad?

Där jag bor nu så brukar jag festa med grannen mittemot, samt att jag nu lärt känna en tjej i den andra trappuppgången, vi hänger rätt ofta :) i det andra huset brevid mitt bor en gammal tant som jag brukar stanna och prata med varje dag hon sitter på balkongen!

Där jag bodde förut så festade hela huset ihop, jag hittade mig en kk och fick en a-lagare som uppvaktade mig :D

När man bor i lägenhet tycker jag det är enkelt att knyta nya kontakter. Kanske är svårare i villaområden?

När vi bodde i lägenhet hade vi inte ens sett hälften av grannarna.
I villaområdet hälsade man och visste vilka alla var.
På landet där vi bor nu - tja ungefär som villaområdet fast man ser ju liksom ingen, vare sig hus eller människa, från sin egen tomt.

Haha, precis nu flyttar det in nya! Snabba ryck. Passade på att gå fram och hälsa och de verkar jättetrevliga. Skönt!

Ur världen? Du känner inte dessa människor. Det är mycket mer ur världen om man bara fortsätter att hälsa glatt och ignorerar barnsligheterna. Inte eskalerar nåt slags konflikt som bara en sida vill ha.

ja det är väl ett sätt att beskriva att du inte har handfasta bevis som skulle hålla för en lagföring....

Det är ju tur att åtminstone någon vet allt om något som man inte ens har en aning om.

Jag vet att om jag hade en verksamhet (legitim sådan ) och någon saboterade den och därmed riskerade människor och djur och jag visste vem det var (VET = BEVIS) så skulle jag nog anmäla .. men alla är ju som tur är inte som jag ;)

Jag vet att om jag hade en verksamhet (legitim sådan ) och någon saboterade den och därmed riskerade människor och djur och jag visste vem det var (VET = BEVIS) så skulle jag nog anmäla .. men alla är ju som tur är inte som jag ;)

Nej, man kan inte angripa alla perifera problem med kanoner. Självklart riskeras inga människor och djur - men lösningarna på det behöver jag inte avslöja här.

Vad har ni för relation till era grannar? Vi bor i ett villaområde på landet och de flesta verkar hålla sig på sin kant, vinkar väl när man åker förbi. Grannen två hus bort är den vi pratar mest med, han är alltid glad och pratsam men i övrigt är det knappt man får hej från de närmaste. Igår dök det upp flyttbilar till huset precis intill vårt. INGEN vet nånting. Huset har inte varit ute till försäljning och ingen vet var de ska ta vägen. Sthlm gissar vi eftersom flyttbilarna kom därifrån.

Är det vi som är skumma som inte får kontakt med folk eller har vi lyckats flytta till ett mystiskt område? Är det normalt att någon bara flyttar sådär? Jag tänkte att de närmaste grannarna skulle tycka det var trevligt att få veta om det kommer nya grannar, är huset sålt, ska hyras ut, stå tomt eller vad?

Bara jag som inte förstår grejen riktigt? Det låter nästan som att grannarna har nån slags upplysningsplikt att berätta vart de flyttar, varför, hur... etc? :confused:
Eller det kanske är så det fungerar på landet/när man bor i hus, att man förväntas veta allt om alla typ?

Jag bor i lägenhet, har ingen direkt kontakt med grannarna mer än att man hälsar om man möts i trappuppgången typ. På min våning bor en äldre dement (?) tant som brukar bete sig lite underligt. Henne brukar jag om jag har lite bråttom undvika eftersom hon alltid ska prata och det kan dra ut på tiden.

Jag funderar på om öppenheten och den sociala samvaron mellan grannar är beroende på om det är ett "uppväxt" område eller med nybyggaranda? Min känsla är att det kanske umgås, hjälps och festas mer i den senare? Något som kanske kommer av behovet att få hjälp med en krånglande pump, bygga en altan eller kattvaktande?

Min by är helt klart av den inavlade sorten, inte nybyggaranda. Det som gör mig lite undrande, är jag själv så att säga ingår i inaveln (har rötter där), och ändå inte lär känna någon, någonsin. Jag vet dock inte om de andra direkt känner varandra och umgås, förutom två tanter i nittioårsåldern (den ena släkt med mig) som tar dagliga mycket hälsosamma promenader tillsammans, fram och tillbaka på byvägen.

Sen såg jag efter EU-valet att 20% röstar på SD i den valkretsen, och då började jag fundera på om det har att göra med att jag aldrig blir riktigt bundis med folk?

Nej, man kan inte angripa alla perifera problem med kanoner. Självklart riskeras inga människor och djur - men lösningarna på det behöver jag inte avslöja här.

Jag vet inte om det är att "använda kanoner", det att lagföra sabotage som kan leda till olyckor. Däremot så förstår jag att man inte lagför om man inte har på fötterna, rykten o misstankar utan bevis leder till ingenting...som tur är.

Just det! Jag har en dement kvinna till granne också. Hon hade vänner som bodde i vår lägenhet så när hon rymmer hemifrån kommer hon hem till oss ibland. Vi leder henne tillbaka hem, och pratar med hennes man om han inte är ute och letar någon annanstans.

Bara jag som inte förstår grejen riktigt? Det låter nästan som att grannarna har nån slags upplysningsplikt att berätta vart de flyttar, varför, hur... etc? :confused:
Eller det kanske är så det fungerar på landet/när man bor i hus, att man förväntas veta allt om alla typ?

Jag bor i lägenhet, har ingen direkt kontakt med grannarna mer än att man hälsar om man möts i trappuppgången typ. På min våning bor en äldre dement (?) tant som brukar bete sig lite underligt. Henne brukar jag om jag har lite bråttom undvika eftersom hon alltid ska prata och det kan dra ut på tiden.

Inte alls så, men om man är en sån ensamvarg kanske man väljer ett annat sorts boende tänker jag. Att få nya grannar där man har stora tomter som ändock ligger inpå varann så lär man dessutom förstå att det är en stor sak att det kommer nya grannar.

Bor i stort radhusområde och är glad om jag känner igen alla på gården bara ;)
Hejar på de flesta men inte så jag stannar och pratar med dom. Mest blir det att man pratar med de andra som har barn och befinner sig på lekplatsen.
Men vi har turen att ha våra närmsta vänner som grannar, där även deras son är vår dotters bästa vän! Så vi har alltid ngn att vända oss till på hemmaplan liksom. Dessutom har vi ett vänpar på gården intill också :D

Jag ser annars inget måste i att umgås och känna alla grannar. Man kan ju hälsa eller småprata lite med ett par st som man kommit i kontakt med, men att bli vän med alla är inget krav tycker jag.

Vi brukar ha en kräftskiva på hösten på vår närmsta gård, förr var vi aldrig med på dessa, men nu anordnas den av våra vänner och de 3-4 familjer som dyker upp varje år är de som vi annars också pratar med mest, så det är bara trevligt.

Men vi har även grannar som jag knappt hälsar på, för att de i mina ögon inte är värda ansträngningen...

Min by är helt klart av den inavlade sorten, inte nybyggaranda. Det som gör mig lite undrande, är jag själv så att säga ingår i inaveln (har rötter där), och ändå inte lär känna någon, någonsin. Jag vet dock inte om de andra direkt känner varandra och umgås, förutom två tanter i nittioårsåldern (den ena släkt med mig) som tar dagliga mycket hälsosamma promenader tillsammans, fram och tillbaka på byvägen.

Sen såg jag efter EU-valet att 20% röstar på SD i den valkretsen, och då började jag fundera på om det har att göra med att jag aldrig blir riktigt bundis med folk?
Fast där jag bor är det helt klart gamla rötter, de flesta har bott där i flera generationer men det finns stort engagemang att hjälpa varandra och man pratar med varandra, vi har dock länge pratat om att ha byfest men ingen har haft tiden att dra ihop det. Vi träffar nästan alla grannar i andra konstellationer så vi träffas på fester på andra ställen.
Men det kan ha med SD att göra, hos oss är politikintresset stort men inom olika partier, centern och socialdemokraterna är stora, men det finns en och annan miljöpartist också ;) Men SD vet jag inte en enda som jag har hört har röstat eller ens påtalat ett intresse för SD... ;)

Ja, när det gäller det där med SD så är det inget jag har hört någon prata om. Jag pratar ju knappt med någon/knappt någon pratar med mig.

Men jag tänker att det där med Sd pekar på fler saker än "bara" väldigt olika värderingar i invandringsfrågan. Partisympatier och samhällsgrupp/klass hänger ju ihop rätt mycket. Och man ser att grannarna på landet lever helt annorlunda liv än jag. Det är rätt mycket Eparaktorer, dansbandsmusik och andra kulturella yttringar som inte riktigt är min grej, och som nog är lite vanligare bland Sd:s väljare än tex Mp:s och Fi:s, om vi säger så. :-)

Inte alls så, men om man är en sån ensamvarg kanske man väljer ett annat sorts boende tänker jag. Att få nya grannar där man har stora tomter som ändock ligger inpå varann så lär man dessutom förstå att det är en stor sak att det kommer nya grannar.

Vilket boende då? Öde ö? :P
Kan ändå inte tycka att man har skyldighet att upplysa grannarna om varför man säljer, vart man flyttar och diverse annat om sitt privatliv. Oavsett om man bor på landet eller i stan. Om man nu inte vill det själv såklart! Om man vill dela med sig av sitt privatliv och umgås med sina grannar tycker jag ändå måste vara frivilligt.

Märker dock att det på landet spekuleras hej vilt om allt och alla i grannskapet (det fattar jag inte heller iofs, att det ska vara så intressant alltså)

Jag hade verkligen gillat ett sådant typ av villaområde där man inte förväntades upplysa grannarna om någonting egentligen. Jag vill veta så lite om mina grannar som möjligt, och kunna leva privat. Men jag vet att det där är väldigt olika. Känns ändå lite skönt att höra att det finns områden där folk tänker så också, trots att de bor i hus.

Spekulationer och skvaller är inte intressant. Däremot uppstår ju sånt när folk går runt och är hemliga.

Med annat boende tänker jag längre mellan grannarna eller lägenhet.

@Petruska
Jag kunde ju inte annat än småskratta då vår by också innehåller en del släkt, men bara en EPAtraktor - den har kusinens son för att kunna ta sig fram och tillbaka till skolan på ett smidigt sätt.
Mycket nyinflyttat folk mellan kusinerna dock och så håller vi inavelsgraden lågt genom att importera partners från andra kommuner och landskap. :-)

Dansband vete sjutton om någon större skara lyssnar på, däremot kan nog många dansa bugg o foxtrot, grannbonden brukar kosta på sig (svindyrt för avbytare är inte billigt) en helg i Stockholm för att gå på konsert någon gång per år. Tror det var Status Quo eller Rolling Stones sist. En musikproducent (pop/rock) har vi också i byn.

Jag bor ju i och för sig granne med min moster men det beror på att pappa och ingifte morbror var barndomsvänner och så träffade den ene en syster och gifte sig med och några år senare dök mamma upp på arenan. Ingifte morbror är dock nästkusin med näste granne. Jag har även en syssling längre ner i byn...
Närmste granne åt öster bor granne med sin dotter.

Ang SD så tror jag nog det ligger under 20 % men tyvärr så bor kommunens SDU´s ordförande i byn så han drar ju ner oss rejält. Han är en riktig liten Ji**y Å. Inget snus, dansband o Epa där inte.
Artig, intelligent och på väg till universitetet.

Spelas dansbandsmusiken högt i din by? Eller är det ur Epatraktorerna du hör Flamingokvintetten :-)

Vilket boende då? Öde ö? :P
Kan ändå inte tycka att man har skyldighet att upplysa grannarna om varför man säljer, vart man flyttar och diverse annat om sitt privatliv. Oavsett om man bor på landet eller i stan. Om man nu inte vill det själv såklart! Om man vill dela med sig av sitt privatliv och umgås med sina grannar tycker jag ändå måste vara frivilligt.

Märker dock att det på landet spekuleras hej vilt om allt och alla i grannskapet (det fattar jag inte heller iofs, att det ska vara så intressant alltså)

Håller med helt, varför ska man behöva umgås med grannar och tala om för grannar var man flyttar osv???
Jag har bott både på landet och i hyreshus, aldrig direkt umgåtts med grannar, förutom när jag var yngre och lekte med grannbarn.

Folk spekulerar hej vilt både i stan och på landet tycker jag, just nu bor jag i hyreshus utan någon nyfiken kärring.
Alla sköter sitt och hälsar trevligt.

Bodde förut i ett hyreshus med skvallerkärringar i varenda port, de stod på gården och hoppade på varenda människa som gick förbi, pratade och pratade , släppte inte iväg folk, och en av dom var fruktansvärt otrevlig dessutom, hon la sig i allt och hade koll på allt, sen var hon iofs alltid ensam också, men såå elak.

Kunde öppna fönstret och vråla att jag inte fick gå genom porten kl tio på kvällen, för det smällde och hon smög ner till tvättstugan och tittade om man städat efter sig, hon var allmänt riktigt obehaglig.

På landet har jag stött på både trevliga pratglada, sura och människor som bara säger hej och sköter sitt:)¨

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och... 2
Svar
36
· Visningar
5 804
Senast: __sofia__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 697
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 866
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 473
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka