Bukefalos 28 år!

Grannsämja? Nja.

Sv: Grannsämja? Nja.

Bor ute på vischan. Har en granne på samma sida - en så kallad sommargäst (som ändå är där varje dag). Min tomt är rätt stor (5000kvm), vilket gjort att jag ibland har två shettisar hemma vid huset istället för på föräldrarnas gård (mindre gräs att klippa;0) o jag har även uthus att hysa dem i. I stormen Simone trillade 3 av grannens björkar in i min hästhage och slog i sönder staketen ( 17 meter gånger 3 trädstammar är inte att leka med). Jag frågade snällt om hon trodde det tog en eller två veckor innan hon fick bort dem. Fick svar: Hade du mockat hagen så hade hästarna haft mer plats...o träden hade inte trillat*hrm*. Jag skulle bara ta att skita i när hon skulle åtgärda det, det var inte min sak. Dessutom så behövde jag inte ha hästarna där...nej, jag behöver inte, men jag vill....Hästhagen gränsar dessutom mot hennes skogstomt...så störs gör hon ju inte precis. Mockar hagar gör jag i och för sig inte var dag, men det händer och att påstå att några rator hindrar hästar att springa eller får träd att trilla tycker jag är rätt så befängt. Träden ligger fortfarande kvar o hästarna inhysta på gården. Vill ju inte precis ha henne springande hela året och såga en gren när hon behöver med ved heller....
 
Senast ändrad:
Sv: Grannsämja? Nja.

Och ändå har det funkat problemfritt i snart 50 år!

Det är bara att gratulera, du har uppenbarligen haft enorm tur med dina grannar.

Men du borde kanske inse att du snarare är undantaget som bekräftar regeln. Jag skulle tro att det är en liten minoritet som bott i hyreslägenhet i 50 år och knappast haft några grannproblem. Bara 50 års delande av tvättstuga borde ju i normalfallet räcka till en hel bok.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Meddela henne att ifall hon inte tagit bort träden inom en vecka så ser du till att få dem bortforslade och skickar räkningen till henne. Se till att du har ett vittne som kan intyga det.

Sen anlitar du något skogsföretag i trakten.

Nästa gång det händer lär hon vara snabbare att ta hand om träden.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Just tvättstugeproblem har jag aldrig haft, är uppvuxen i hyreslägenhet och har bott i sådana mest som vuxen också. Där mamma och pappa bor nu så var grannarna under ganska jobbiga ett tag men det kanske rörde sig om totalt två år och i princip bara helgkvällar. Tycker jag är ganska bra ändå på all den tiden (typ 20 år för mig och runt 40 för mamma och pappa).
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Sedna funderar jag på en sak. Som min tv och min hörsel. Ska jag informera mina grannar om att jag hör dåligt och har min tv högt eller ska de komma och knacka på om den stör dem istället? Det är ju inte säkert att min tv ens stör grannarna egentligen (för att de är döva, döda eller aldrig hemma :D)

Det vore ju mest logiskt om den som blev störd sa till. Om du då respekterar detta och inte stör igen upprepade gånger är du ju en bra granne.

Min svåger, som är ganska gravt hörselskadad och använder hörapparater, använder hörselslinga/hörlurar till sin tv. Då bor de i hus, utan grannar. Men min syster höll på att bli döv av den volym svågern hade på tv:n, därför skaffade de en slinga med lång sladd så de kan ha varsitt ljud på tv:n fast de tittar samtidigt. Det är ju en lösning, även för de närmaste då som ju borde vara de man tänker på i allra första hand.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Man ska INTE gå in i sina grannars hus, och när man finner mannen sittande bajsandes med öppen dörr, för att han vill ha lite koll på småbarnen, säga till honom följande:

-Jasså, du sitter här! Jo, jag skulle bara fråga om...

:D

När jag bodde i hus, kom granntanten in vid flera tillfällen, en gång när jag stod i duschen. Tanten gick ända fram till duschdraperiet och sa - när du duschat färdigt, kan du komma över till mig och hjälpa mig bära in ved då?

En annan gång när jag städade på övervåningen och bland annat vräkte ner tvätt via trappan, jag bytte sängkläder i alla sängar och droppade ner allt i trappluften...plötsligt står granntan...kärringen där nere och skäller på mig att jag har så ostädat i mitt hus 'du har ju kläder liggande överallt! sa hon och drog med handen över golvet över kläder och sängkläder jag just kastat ner, och tittade upp på mig. Jag försökte komma ihåg att låsa ytterdörren men det var inte någon lätt lösning när man bor på landet och hade barn som sprang ut och in genom dörren så den grannta...kärringen hade vi jämt i vårt hus ändå. :mad:
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Du har aldrig bott i en lägenhet på bottenplan med fri sikt in för de som ska in genom porten antar jag. Där kan man prata om att folk glodde in. Det slutade med att jag alltid hade persiennerna neddragna för de utsatta fönstrena. Hörde av en annan att en del folk i huset trodde att jag sysslade med något skumt eftersom persiennerna alltid var nere.

Fast det där är ju ett problem man kan förutse innan man tackar ja till just den lägenheten? Det är ju ett aber som många gånger innebär reducerad hyra. Man ska inte behöva bo med persienner nerdragna för att slippa insyn.

Sån här utsikt har jag alltsomoftast vintertid. Då sitter min grannes katt på mitt fönsterbleck och vill iiiiiin. (jag bor inte i direkt markplan, det är en bit upp trots allt) Min ena katt, som är fullständigt skräckslagen vid åsynen av denna, kastar sig in under möblerna och hyperventilerar. :nailbiting:

3cd6a404-2584-4a9a-92be-0a723234b2cb_zps75a0d297.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Grannsämja? Nja.

Det bor inte många personer i vårt trapphus (två lägenheter är tomma då ena ägaren bara bor här några helger om året och den andra är inlagd på sjukhus sedan urminnes tider) och det är mestadels väldigt lugnt här. Dock bor det en man i 80-årsåldern i lägenheten under vår och han ringer på hos oss i genomsnitt tio gånger per dag för att berätta någonting totalt ovidkommande, eller beklaga sig över saker som hände på 60-talet. "Bodde ni här då?", frågar han (jag är 27...). Vid några tillfällen har han frågat vår sjuåriga son om han minns "Eskil med de snea tänderna" som bodde här tills han dog 1977.

Alltså, jag förstår ju att den stackars mannen är senil, men det börjar bli påfrestande. Det hjälper ju föga att be honom att inte ringa på så ofta, eftersom han har glömt det tio minuter senare. Han frågar till exempel vad jag heter varenda gång han kommer hit. "Fredrika heter jag", svarar jag artigt och får till svar "Min fru hette också Astrid!".

Öppnar jag inte dörren väntar han tills jag är på väg ut och haffar mig i trapphuset. Han kan stå och vänta med örat tryckt mot ytterdörren och slänga upp den då jag kommer nedspringades med en fåfäng förhoppning om att hinna förbi.
Ibland tror han att jag är från hemtjänsten och skäller ut mig för att jag inte går till rätt dörr... Nåväl, någonstans är det lite charmigt också, men vissa dagar önskar jag att han åker in på hem snart. Väldigt snart.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Och ändå har det funkat problemfritt i snart 50 år!

Det säger ju ingenting om att du inte varit störande för andra grannar. Bara att du inte varit medveten om det i så fall. Just grannosämja beror ofta på just bristande kommunikation. ;)
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Tips! Om man har en uppenbart dement granne, bör man kontakta hyresvärden som i sin tur bör kontakta hemtjänsten som då bör få ta del av riskbedömning som ska vara gjord. Klarar den dementa att upprätthålla säkerhet för sig och sina grannar? Finns spisvakt tex? Att uppmärksamma oro runt en dement kan innebära att den dementa kan få bättre hjälp att klara sin vardag, så att både den och eventuella grannar ska vara fullständigt trygga. Gör man bedömningen att det faktiskt innebär fara för grannar att bo med en dement människa bör den dementa få erfoderlig omvårdnad på annat boende istället tex.
 
Senast ändrad:
Sv: Grannsämja? Nja.

Tack för tipset, det ska jag göra! Han har hemtjänst flera gånger om dagen, men de verkar mest vara här och vända, så jag tror de ser till att han tar sina mediciner först och främst.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Får nog snart göra det! Frågade faktiskt, trots utskällningen jag fick, om han som skulle ta bort trädet som låg på min gräsmatta (mitt träd då) skulle fixa hennes också så kunde han skicka räkning. Hon sa att hon tänkte minsann inte betala något alls. Stördes jag av trädet så fick väl jag ta bort det....Frågade försäkringsbolaget och vad jag fick göra var att säkerställa staketets funktion, dvs lossa stammarna från staketet och låta dem ligga. Du vet inte om det finns ngt man kan hänvisa till? Inte bra om hästarna börjar klättra bland stammarna heller - så bara låta dem ligga är ju ingen bra lösning.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Det är bara att gratulera, du har uppenbarligen haft enorm tur med dina grannar.

Men du borde kanske inse att du snarare är undantaget som bekräftar regeln. Jag skulle tro att det är en liten minoritet som bott i hyreslägenhet i 50 år och knappast haft några grannproblem. Bara 50 års delande av tvättstuga borde ju i normalfallet räcka till en hel bok.

Eller så är det de som får ihop till en hel bok som är de besvärliga grannarna?
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Eller så är det de som får ihop till en hel bok som är de besvärliga grannarna?

Det där är faktiskt en väldigt intressant aspekt tycker jag. Jag blev av en granne anklagad för att störa henne och även för att förstöra hennes liv. Det visade sig att hon inte kunde sova eftersom vi alltid diskade sent på kvällen och tyckte att vi skulle respektera hennes sovtider. Problemet var bara att hon gick och lade sig före åtta varje kväll då vi i många fall inte ens hade ätit middag. Jag meddelade henne att vi inte alls tänkte låta disk från matlagning och bak stå och torka in över natten och att hennes sömnproblem inte var våra att lösa.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Du vet inte om det finns ngt man kan hänvisa till? Inte bra om hästarna börjar klättra bland stammarna heller - så bara låta dem ligga är ju ingen bra lösning.


Tyvärr har jag inget rättsfall att luta mig åt.

Däremot tar jag det för givet att en granne vars träd faller in över en granntomt har en skyldighet att städa upp. Det vore ju helt orimligt ifall det var helt OK att låta sina träd falla och sedan ligga kvar på grannens tomt.

Om grannen då vägrar att inom rimlig tid städa upp, så måste väl den drabbade husägaren få ordna bortforsling och eventuella kostnader (så länge de inte är orimliga) får ju då trädägaren stå för. Allt annat vore helt orimligt.


Dock förekommer det ju att lagstiftningen inte alltid är helt logisk, så någon 100% garanti kan jag tyvärr inte ge dig. Men jag skulle i ditt läge inte tvekat en sekund. Den grannen behöver lära sig folkvett. Helt ärligt fattar jag inte att man som sommarstugeägare vågar bete sig som din granne gör. Beter man sig så kan man ju räkna med att ingen larmar dig om t.ex. en ruta går sänder i sommarstugan mitt i vintern.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Eller så är det de som får ihop till en hel bok som är de besvärliga grannarna?

ja precis..jag har som du aldrig haft besvärliga grannar och jag flyttade hemifrån 1979 , bara för man jobbar natt kan man inte begära att grannar ska ha hänsyn av normala skäl ( ungar som springer, tvättar, spelar musik, dammsuger etc ) irriterande kan det vara men det är ju mitt problem o inte deras
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Jag har bara bott hemifrån sedan 1982, får jag erkänna, men jag är även uppvuxen i hyreslägenhet.

Jag tänker också som du. Det är klart att jag skulle kunna irritera mig på krogarna i bottenvåningen, på ungdomarna som röker på trottoaren, på det arga barnet i våningen ovanför.

Men det gör jag helt enkelt inte. Jag tycker att det är rätt mysigt att vara omgiven av människor som pysslar på med sina liv. Jag kräver inte av dem att de ska vara sådana att jag inte märker att de existerar.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Det där är faktiskt en väldigt intressant aspekt tycker jag. Jag blev av en granne anklagad för att störa henne och även för att förstöra hennes liv. Det visade sig att hon inte kunde sova eftersom vi alltid diskade sent på kvällen och tyckte att vi skulle respektera hennes sovtider. Problemet var bara att hon gick och lade sig före åtta varje kväll då vi i många fall inte ens hade ätit middag. Jag meddelade henne att vi inte alls tänkte låta disk från matlagning och bak stå och torka in över natten och att hennes sömnproblem inte var våra att lösa.

Ja, frågan är om det är du eller hon som är störande. :D
 
Sv: Grannsämja? Nja.

ja precis..jag har som du aldrig haft besvärliga grannar och jag flyttade hemifrån 1979 , bara för man jobbar natt kan man inte begära att grannar ska ha hänsyn av normala skäl ( ungar som springer, tvättar, spelar musik, dammsuger etc ) irriterande kan det vara men det är ju mitt problem o inte deras

Enligt principen 'sköt dig själv och skit i alla andra' - ja.
Men ett ömsesidigt givande och tagande gör ju världen så mycket trevligare att leva i. Om jag vet att jag kanske stör min sovande granne, så tar jag hänsyn och anstränger mig för att inte störa denne, och med en rättskaffens sympatisk och trevlig människa som granne så visar den samma hänsyn tillbaka. Oavsett tidpunkt på dygnet.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Enligt principen 'sköt dig själv och skit i alla andra' - ja.
Men ett ömsesidigt givande och tagande gör ju världen så mycket trevligare att leva i. Om jag vet att jag kanske stör min sovande granne, så tar jag hänsyn och anstränger mig för att inte störa denne, och med en rättskaffens sympatisk och trevlig människa som granne så visar den samma hänsyn tillbaka. Oavsett tidpunkt på dygnet.

Naturligtvis, men grannarna behöver ju inte stanna upp sina liv för att jag jobbar natten , gubben bredvid kollar om persiennerna är nere, det är ju gulligt , men inget jag kräver ...

..sen sover jag 15-21 och då är de flesta människor hemma och dom måste ju få driva med det dom vill

Jag är verkligen ingen sköt dig själv o skit i andraperson , jag bjuder mina grannar på grillat, öl o fika när det passar ..for exampel
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Uterätt för kor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp