Bukefalos 28 år!

Grannsämja? Nja.

Sv: Grannsämja? Nja.

Huset jag bor i är en välsignelse, byggt på 30-talet med tjocka stenväggar. Så tyst att det nästan är läskigt. På 15 år har jag bara blivit störd när grannfastigheten, hopbyggd med min, evighetsrenoverades med svartjobbare som förde väsen vid vilka tider som helst. De bodde i en av lägenheterna och jobbade all sin vakna tid. Där fick jag ta hjälp av Miljö och hälsa.

Men annars kan jag inte någonsin påminna mig att jag haft grannproblem. Jo, den snaggade biffen som spelade vit makt-musik vrålhögt i mitt förra, lyhörda hus. Han var jobbig men när han flyttade in var jag ändå på gång att sälja och flytta.

Annars inget. Tack gud för att jag bor i lägenhet och slipper trätorna 'på landet' som man ofta läser om här.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Tack gud för att jag bor i lägenhet och slipper trätorna 'på landet' som man ofta läser om här.

Men om du läste trådstarten, så bor ju jag också i lägenhet. Om än på landet, men just det är ganska orelevant just i det jag skriver om. :)
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Ja det är skönt att bo i lägenhet.
Men så trångt om det inte skall bli mycket dyrt.
Och så är vi ganska så bullriga av oss och det är skönt att slippa behärska sig.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Japp, genom fönstret någon gång i veckan. Grannen tror jag aldrig öppnar sina fönster faktiskt så jag har svårt att tro att hon har något emot det.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Nä, bättre att skaka tycker jag.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Ja, jag vet! Sjukt ofräscht att aldrig öppna och vädra.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Hemma hos mig skramlar det just nu som attan i taket. 70-talshus som inte direkt är en välsignelse, men ändå. Fultrevligt, liksom.

Det som skramlar är barnen. Samma barn som har ett magnifikt raseriutbrott varje morgon, plus då och då under dagen.

Just nu leker de och låter mycket glada.

Jag tycker om dem, och jag störs inte. Att barn leker, har jag mental beredskap för och jag ser det i allt väsentligt som något positivt.

Att barn har raseriutbrott har jag också mental beredskap för, och jag tycker mest synd om föräldrarna och tackar gud för att jag inte själv har arga småbarn längre.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Men om du läste trådstarten, så bor ju jag också i lägenhet. Om än på landet, men just det är ganska orelevant just i det jag skriver om. :)

Jo men den läste jag. Menade bara att jag ofta, när jag läser om grannträtor på landet här på buke - folk som har skräp på tomten, låter hunden springa in på grannens tomt osv - så tänker jag att det är väldigt skönt att bo i lägenhet. Jag har gjort det i hela mitt liv och bara känt mig störd i de två fall jag skrev om i förra inlägget. Att gå och skava med nån runt en tomtgräns skulle göra mig galen.
 
Senast ändrad:
Sv: Grannsämja? Nja.

Man uttrycker sitt ogillande för att visa att det är ett oönskat beteende.

Jag skulle då inte vilja att min granne ovanför skakade mattor genom sina fönster.
I det läget känns det skönt att bo i ett ensligt hus.
Ingen röker på balkongen bredvid heller.

Som motvikt mot er som tror att lägenhet är lugnare.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Jag tror faktiskt inte det är pga mig som hon inte öppnar, men helt säker kan jag inte vara.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Men snälla. Varför i all världen måste du uppfostra henne till och med på nätet?

Jag förstår inte heller riktigt. Min granne verkar inte bry sig, hon är alltid glad och trevlig när vi ses. Det känns ju då onödigt att okända personer ska sitta och hetsa upp sig över helt hypotetiska situationer.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Men - hur vet du att grannen under inte vädrar? De fönstren ser man ju aldrig.

Jag bor på en smal gata med mycket insyn tvärsöver gatan. Men inte ens där kan jag säga vilka som vädrar och vilka som inte gör det. Hur registrerar man sånt i skallen?:confused:
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Mina förra grannar flyttade in efter jag bott i ett år och trivts, dom hoppade jämnfota i golvet, tappade saker i golvet och möblerade om mitt i nätterna, rökte på den franska balkongen så om min franska balkongdörr var öppen fick jag både aska och spottloskor (man måste visst spotta när man röker :crazy: ) i i köket, det i kombination med rök eller en fimp ibland....om dörren var stängd hamnade givetvis allt detta på mina fönster i stället. Skaka mattor så fort jag vädrade var naturligtvis standard och spola i toaletten ett tjugotal gånger / natt....varje natt....:wtf: Dom slog på dörren när dom gick förbi min, dom snackade skit till dom andra grannarna, jagade ut störningsjouren som kom för att tysta dom:eek:....hängde ut genom sina fönster och kikade ner in i min lght :crazy: ......jag kan skriva en hel bok om dom på dom 4 korta månaderna vi var grannar!:rage: Jag flyttade ganska snabbt för att kunna få sova igen.....

Mitt nuvarande boende, fortfarande i lght är raka motsatsen :D, trevliga grannar och lugn och ro :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Grannsämja? Nja.

Jo men den läste jag. Menade bara att jag ofta, när jag läser om grannträtor på landet här på buke - folk som har skräp på tomten, låter hunden springa in på grannens tomt osv - så tänker jag att det är väldigt skönt att bo i lägenhet. Jag har gjort det i hela mitt liv och bara känt mig störd i de två fall jag skrev om i förra inlägget. Att gå och skava med nån runt en tomtgräns skulle göra mig galen.

Jo jag förstår din tanke. Jag bara reagerar när man säger att det skulle vara på något sätt bättre att bo i lägenhet just med tanke på att ha grannar intill sig. Jag tror inte det spelar någon som helst roll. Bor man i hus på landet gör man det kanske i avsikt att få lite mer integritetsutrymme runt sig, och störningar i det upplevs mer personliga. Jag är ganska övertygad om att även om man väljer bo i lägenhet mitt inne i stan så kan man bli precis lika störd av grannar. Jag tror nämligen inte som petruska att man kan välja om man vill bli störd eller inte.

Jag är uppvuxen mitt inne centralaste centrala stan, både storstad och mindre stad, har bott i hus och bor nu i lägenhet på landet. Jag skulle vilja säga att jag har ett ganska brett erfarenhetsspektra. Grannar som stör finns alltid, oavsett hur man bor.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Till och med på nätet?
På vilket annat ställe uppfostrar jag henne(?) och jag uttryckte bara min förfäran. Jag förstår verkligen inte hur man ens kan komma på tanken att skaka sina mattor genom fönstret när man bor i samma hus som.någon annan?!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp