Gräsreducerare/betesbegränsare - undersökning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sveipur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 147
  • Visningar Visningar 17 520
Sv: Gräsreducerare/betesbegränsare - undersökning

Inget att skylla på? Vad ska vi göra? Förgifta gräset så att både gräset o hästarna dör? Vi är jäkligt glada att gräset faktiskt växer för vi behöver den marken vi har och det gräset där finns..
Våra hästar har inte en chans i världen att kunna äta gräset i hela hagen i den takt det växer o tur är väl det för då skulle de vara döda allihop.
Vad är en vinterhage för dig eftersom där tydligen ska vara mindre gräs i en sån? Här växer gräset på båda sidor staketet oavsett vad vi kallar hagen.
Vad är det som är schystare med att låta hästen gå i en hage och inte äta gräs, än att dne får gå i gräshage och äta mindre mängd gräs?
Fast å andra sidan så är nog inte mina hästar hästar då, för de livnär sig uppenbarligen väldigt bra på ingenting alls som du kallar det. Men huvudsaken är att mina hästar är nöjda och håller sig friska i alla fall sen får andra tycka vad de vill.

vinterhagar används hela året därav vilar inte dom hagarna=växer knappt något gräs absolut inget som går att livnära sig på. Sen kanske du har hagar som tar en hel dag att gå runt så dina hästar kanske inte hinner äta av det lilla som kommer upp men här hemma hos oss så är det mest öken i vinterhagarna eftersom hästarna trampar sönder mycket på vintern.
varför har du munkorg på din/dina hästar pga fång eller något annat?

vinterhagar används hela året därav vilar inte dom hagarna=växer knappt något gräs absolut inget som går att livnära sig på. Sen kanske du har hagar som tar en hel dag att gå runt så dina hästar kanske inte hinner äta av det lilla som kommer upp men här hemma hos oss så är det mest öken i vinterhagarna eftersom hästarna trampar sönder mycket på vintern.
varför har du munkorg på din/dina hästar pga fång eller något annat?

Jag bryr mig en aning mer om parasittryck samt att bärighet i marken (för att slippa gegga) för att ha samma hage året om numera.

Men även på den tiden jag hade det, så gräset fanns där likförbaskat. Och redan nu växer det fortare i vinterhagen än hästarna hinner äta det.

Jag tycker det är mer plågeri att ha hästar i leriga, söndertrampade hagar än med munkorg.

Och nej, det tar inte en dag att gå runt, långt därifrån.

vem har leriga söndertrampade hagar då?
som du ser så var det jag skrev inte till dig....

Större delen av vår mark används som åretrunthage = där växer gräs och det går att livnära sig på nu sen gräset börjat växa, inte innan så klart. Tyvärr har vi numera inte så mycket mark att det tar en dag att gå runt, jag hade velat ha mycket större hagar men vi har tyvärr inte mer mark. Den är bitvis upptrampad efter vintern ja, men långt ifrån hela hagen. Vi vägrar låta våra hästar stå och trampa i lera hela vintern och därför får de gå på nästan hela marken även vintertid.
Vi har munkorg på fångponnyn och på de andra shettisarna för att vi inte vill ha mer fång det är ingen trevlig sjukdom alls. Tyvärr fick fångponnyn ännu ett anfall i vinter trots att han är på gränsen till tunn, så det är viktigt att han får äta, så att han kan äta upp sig men inte blir sjuk igen, och för att kunna äta upp sig behöver han både gräs och hö. Min ponny har munkorg eftersom han blir fet på luft. Han är alltid i överhull eftersom jag prioriterar att han ska få leva hästliv hellre än stå inne 20h/dygn och äta halm, vilket ha hade behövt för att hålla hullet, men därifrån till att han ska bli ännu fetare och i värsta fall även han bli sjuk, vill jag gärna undvika i den mån jag kan. Det finns en gräns för hur mycket jag kan motionera hästen också utan att bryta ner honom.
Unghästarna har självklart inte munkorg, inte heller hon som är i överhull.

Senast ändrad:

Bilden är tagen 1 januari 2007. (normalt ska det vara snö). I hagen har det gått hästar på bete hela sommaren, och sen har de fått fortsätta gå där. Tre vuxna, skodda hästar.

Som synes så är det gräs ändå..

Thumbnail.aspx

vem har leriga söndertrampade hagar då?
som du ser så var det jag skrev inte till dig....

Alternativet att ha så små hagar att hästarna trampar sönder och betar ner så hårt att det inte blir gräs, innebär lera till kotorna höst/vinter/vår. Här är det berömd upplandslera, dvs jord som inte alls är speciellt tålig när den blir våt. Så ingen grässvål = ren sörja.

Vinterhagen för en månad sen innan gräset började växa

Alternativet att ha så små hagar att hästarna trampar sönder och betar ner så hårt att det inte blir gräs, innebär lera till kotorna höst/vinter/vår. Här är det berömd upplandslera, dvs jord som inte alls är speciellt tålig när den blir våt. Så ingen grässvål = ren sörja.

Sån mark har vi numera dessvärre... Vilket innebär att de måste ha mark att röra sig på... För att inte drukna i lera på vintern..

Hamnade hålet på fel ställe när munkorgen var för liten? Min häst kan äta om jag matar honom som sagt, men han lyckas inte beta.

Ja det gjorde den. Jag kunde knappt mata henne med gräs ens, så fel hamnade hålet XD Men nu med större storlek märkte jag en markant skillnad. Globus betesbegränsare är tydligen små i storlekarna, det sa dom också i affären, så testa en i stl full tycker jag :)

det går ju alltid att stängsla av hagen om man vill. Måste kännas oerhört tråkigt att behöva ha munkorg på hästen

Fast Manhattan - har du inte förstått att både munin och jag anser det skulle vara betydligt tråkigare att följa ditt förslag - stänga in dem i små, små gräslösa hagar och utfodra dem med svältmängd hö? Att det naturligtvis är tråkigt att behöva sätta munkorg, men alternativen är mycket tråkigare.

Jag skulle tro att jag och munin har ungefär samma grundsyn - hästars behov at sällskap, rörelse och födosöksbeteende ska tillgodoses i så hög m¨ån det någonsin går.

Om jag vill att hon ska kunna äta lite, lite gräs så måste hon alltså gå på mer gräs. Vågar man det? Finns det någon risk att hon lyckas få i sig mer än vad jag tror?
Det går antagligen inte att svara på. Jag kommer bara att låta henne ha den när jag är i närheten i början ifall hon skulle få av sig den. Men det känns ändå osäkert, kanske ingen bra ide överhuvudtaget? Bättre kanske att fortsätta med jordhage ett tag till.

Vår mark är avgränsad så de alternerar mellan hagarna alternativt går på all marken helt beroende på hur det ser ut... Fram tills för en vecka sen gick de på den biten där som var mest nedbetat och inte börjat växa = inga munkorgar. Nu går de på den biten + en bit till där det börjat växa gräs = munkorg halva dygnet. Hästarna måste ju ha mat även om de inte ska ha stora mängder mat!
Känns inte tråkigt alls att kunna öppna upp så att våra hästar har större yta att röra sig på.

Vi har även nåt år valt att hålla dem i en del av hagen hela sommaren so du föreslår, och till följd blir det att resten av hagen växer iväg och blir totalt övervuxen = massa gräs om än gammalt gräs. Då får man stripbeta istället, och då blir plötsligt hagen mycket mindre. Inte heller världens bästa alternativ.

Visst finns det alternativet att byta hästras och skaffa hästar som inte är lika lättfödda och som klarar av att gå på gräs, men det är inte riktigt aktuellt i dagsläget.

Senast ändrad:

vinterhagar används hela året därav vilar inte dom hagarna=växer knappt något gräs absolut inget som går att livnära sig på.

:eek: På hur små hagar menar du då? Mina pållar går på lösdrift och i deras hage växer det gräs. Hade dom inte gått där nästan dygnet runt och ätit så hade det varit helgrönt där nu. Har det varit alla andra år iaf.

Det har stått 2 travare och 2 shettisar en vinter, jättefint gräs på sommaren.
Samma igen nästa vinter, jättefint på sommaren
Denna vinter stod här 1 travare+1fullblod+1shettis, varav shettisen stod inne nattetid. Fullblodet trampade upp hagen otroligt mkt mer än vad 4 hästar gjorde, trots att 70% av vintern bestod av stenfrusen mark.
Och ändå växer det gräs där.
Tilläggas bör även att här är väldigt sura marker=blir extra lerigt.
Hagen är enligt mig på gränsen till för liten för lösdrift, men ändå växer det gräs där :cool:

Jag tror jag sagt det innan i tråden, men skulle vara väldigt försiktig med att förlita mig på munkorg med en fångis. Just pga risken de får av sig den och kan vräka i sig gräs.

Min lilla lyckades med det förra året, innan jag fått full koll på hur jag skulle spänna och justera den, och satt på den extra remmen. Han har inte fång, men han fick vad jag närmast kan beskriva som en 'fångvarning' av de där 3 - 4 h vräkätande. Dvs varm i hovarna, puls och störd mage.

När jag hade fånghäst var det jordhage och hö, då vågade jag inte ha munkorg (iofs fanns bara greenguard på den tiden men skulle resonera lika nu) just för ifall de får av sig den. Även om de aldrig lyckats eller ens försökt, så man vet ju inte..

Men du kan kolla själv, ang gräslängd, sätt munkorgen mot marken och se hur gräset sticker upp. Jag kan t ex inte ha den i vinterhagen nu på ponnyn, där är gräset för kort (under en cm, jättekort) men på betet går det bra.

(för LÅNGT gräs blir skit det med btw, då bara viker det sig istället för sticka in i hålet)

*kl*

Tycker att det är ganska självklart egentligen.. Hade mina hästar sett plågade ut när de hade munkorgen på, hade de sprungit när jag kom med den eller fått stora skavsår eller dyl så hade jag ju så klart fått tänka om, men nu är ju så inte fallet. Ska väl inte påstå att min häst såg överlycklig ut de första tio minuterna han hade på sig den för första gången i år, men sen var han obekymrad. När han och hans kompis har fått gå i den nedbetade lilla hagen och tugga halm och titta på de nadra hästarna som käkat gräs och busat omkring, så har de sett betydligt mer besvärade ut...
Och som sagt, shettisen sticker självmant huvudet i munkorgsgrimman, så hon tycker nog inte den är alltför hemsk att beta med..

:eek: På hur små hagar menar du då? Mina pållar går på lösdrift och i deras hage växer det gräs. Hade dom inte gått där nästan dygnet runt och ätit så hade det varit helgrönt där nu. Har det varit alla andra år iaf.

Det har stått 2 travare och 2 shettisar en vinter, jättefint gräs på sommaren.
Samma igen nästa vinter, jättefint på sommaren
Denna vinter stod här 1 travare+1fullblod+1shettis, varav shettisen stod inne nattetid. Fullblodet trampade upp hagen otroligt mkt mer än vad 4 hästar gjorde, trots att 70% av vintern bestod av stenfrusen mark.
Och ändå växer det gräs där.
Tilläggas bör även att här är väldigt sura marker=blir extra lerigt.
Hagen är enligt mig på gränsen till för liten för lösdrift, men ändå växer det gräs där :cool:

ca 1 hektar

*KL*

Min häst har munkorg pga fångrisken i början på betestiden. Jag har ingen egen mark och har min häst inhyrd på lösdrift på vintern och bete på sommaren. Han gick ut på bete igår eftersom hästarna behövde släppas detta datum pga av en hästägarens arbetstider. Min häst blir väldigt flockberoende på betet och mår _inte _bra av att släppas på en annan tidpunkt än resten av flocken. Jag har provat att släppa sent, men oroligheter i hagen och skador som följd. Alternativet var att låta honom gå hemma och leta höstrån bland grusen i vår lilla lösdrift i stan och riskera att få sandkolik. Jag tycker att min häst förtjänar "sommarlov", ströva i stora hagar med sina kompisar på landet och slippa slåss om hö och störas av dagisgrupper och ungdomsgäng, samtidigt som jag vill undvika både fång och fetma, och då tycker jag att munkorgen är ett bra alternativ.

Okej, jag vet inte hur det funkar där du bor, men alla vinterhagar jag sett inklusive dom jag haft mina hästar i, har det växt gräs i på sommaren. Framförallt dom på 1 ha och uppåt. När man börjar röra sig på 3 hästar på en halv ha en hel vinter, dygnet runt, skulle jag kunna tänka mig att det växer långsammare där. men inte mer än så faktiskt.

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 548
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 207
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret... 23 24 25
Svar
482
· Visningar
19 921
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 129
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka