Gräsreducerare/betesbegränsare - undersökning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sveipur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 147
  • Visningar Visningar 17 520
Sv: Gräsreducerare/betesbegränsare - undersökning

Köpte en greenguard förra sommaren, men kom inte längre än till att vi provade den. Jag tyckte den var hemsk. Klarade inte av att låta honom gå med den. I år provade vi den igen, men den åkte av inom en minut av samma skäl som förra året.

Efter att ha hört mycket positivt om Globus hinkmodell skaffade vi en sådan för några dagar sen. Den kändes betydligt "trevligare" än greenguarden. Vi satt kvar i hagen länge och försökte hjälpa honom att få in tekniken, men han kör bara ner mulen hårt i marken och det funkar ju inte. Nu har vi säkert provat den i drygt 20 timmar, men han har fortfarande inte fått till det. Förvånad för han är ganska påhittig annars och är en mästare på att lösa upp knutar i grimskaft.

Suck, hur lång tid har det tagit för era hästar att lära sig äta med hinkmodellen?

EXAKT sådär gjorde min med Globus hinkmodell. Körde ner den för hårt. Och blev mer och mer frustrerad, och stod tillslut och flåsade argt. Jag petade in gräs i början, sen var jag en elak matte, och efter kanske 4 - 5 dygn trillade poletten ner. Gäller gräset är lagom längd dock.

Hitills leder globusen, har någon en bild? Nägon webbshop där den finns?

Bild, men på den med lila/svarta remmar, som är skit. Dock exakt samma modell på Globus vettiga med helsvarta remmar:

Thumbnail.aspx

Måste fråga... Hur tight sitter din runt nosen på hästen? Jag är lite fundersam på om min är för lite nämligen.

Inte alls speciellt tight. Nu minns jag inte exakt, kan kolla ikväll om du vill (har ju inte börjat använda den än), får in minst 3 fingrar 'ovanpå varandra' mellan nosrygg och munkorg.

Hej, hej. Fick inget svar på detta, försöker igen , längst bak i kön...:bump:
Min häst blir lätt tjock då vi har stora fina hagar med mycket gräs. vi har invänjning under några veckor men sen är det gräs för hela slanten...
Mitt problem är att jag har långt till stallet. Kan bara komma varannan dag. Tror ni att jag kan ha gräsreduceraren på två dygn och sedan av två dygn? jag vill inte ha den på hela tiden, då jag inte vet om han får i sig tillräckligt. Och det verkar ju som de flesta tar av den några timmar varje dag. Det är en isis. Han går på lösdrift dygbet runt och jag har köpt en Globus plus en sån där modell med hål i botten. Vad tror ni? Tacksam för alla svar!

Det skulle jag INTE göra. Blir rejäl omställning för magen äta lite gräs - massor med gräs - lite gräs osv.

Nån lär ju se till hästarna varje dag, kan inte de/den ta av/på munkorgen åt dig?

konstigt att den med lila remmar är så dålig :crazy:

Jag är iaf nöjd med min svarta Globus betesbegränsare :)

Det skulle jag INTE göra. Blir rejäl omställning för magen äta lite gräs - massor med gräs - lite gräs osv.

Nån lär ju se till hästarna varje dag, kan inte de/den ta av/på munkorgen åt dig?
Om det vore så lätt skulle jag förstås löst det så... Men tack för ditt råd.

Men varför är det inte så lätt, vill/kan personen som ser till dem inte ta av/på? För så 'lätt' att någon kollar hästarna varje dag MÅSTE det ju vara!

kl.

Jag brukar inte använda grimma i hagen av den enkla anledningen till att jag är livrädd att hästen fastnar och gör illa sig. Nu har hästen fått fång, så jag måste använda gräsreducerare :crazy: . Om hästen skulle fastna i ett träd med betesreduceraren, kan den ta sig loss??

Det är kardborre på sidan/sidorna. Om den verkligen släpper kan jag inte svara på dock, då det aldrig hänt här. Tittar du noooga på min bild, så uppe precis ovanför ringen där haken knäpper i, där är det kardborre. Om jag inte minns HELT galet är det på båda sidor, men måste kolla innan jag svär på det.

Är 'dubbel' kardborre, ca 1 dm läng. Dvs det är den 'taggiga' delen som kommer ovanifrån, och sen är det luddig del på båda sidorna nerifrån. Eh, blev det där begripligt? Jag kan fota annars i detalj om du vill.

Något jag VET släpper är dock plastspännena som justerar längd, på min bild sitter de precis ovanför korgen på båda sidor. De släpper iaf, för mindre än fastna, typ våldsam misshandel och när de släpper kan man kräla sig ur korgen. Dock, om det hjälper/inte hjälper om de fastnar beror ju på hur de fastnar.

Jag gillar inte grimma i hagen heller, även om jag inte är direkt nojig, men känns som risken för fång är ungefär tre miljoner gånger större än att fastna och skada sig med korgen. Haken är ju dock att du inte kan göra korgen för 'säker och lättutlöst', för då kommer de kunna plocka av den själv..

Här var det 'hannibal'-premiär för året idag..

En sådan testade jag till min shettis men den var ingen hit. Stl shetland var för liten på min 87 cm höga ponny.. Och ponnyn har ovanligt litet huvud :crazy: Kanske sitter en stl ponny bättre, men jag var missnöjd. Hon nådde dessutom inte gräset med den, för hålet i botten satt konstigt, eller rättare sagt det passade inte med hennes läppar XD Ska prova en ponny innan jag går vidare. Runt ansiktet satt den lika hårt som en nosgrimma ska sitta, eller som man lär sig på ridskolan iaf, 2 fingrar ungefär. Kändes som tajtaste laget, vad tycker ni?

Vad bra att du tog upp det. Jag satt och tänkte: "ja, en sån ska jag köpa. Bra, den finns i shettisstorlek också.." Då kanske man ska köpa en storlek större. Fler som har efterfarenheter av betesreducerare för shettisar? Jag har en enmetersponny som är tjock..

Vad bra att du tog upp det. Jag satt och tänkte: "ja, en sån ska jag köpa. Bra, den finns i shettisstorlek också.." Då kanske man ska köpa en storlek större. Fler som har efterfarenheter av betesreducerare för shettisar? Jag har en enmetersponny som är tjock..

Jag rekommenderar att du köper en i stl ponny, jag kan för allt i världen inte förstå hur man skulle få på en sådan på en shettis i normalstorlek :eek:
Men jag har å andra sidan inte testat en i stl ponny än, så jag lovar ju inte att det blir bra, men jag kan nästan svära på att du inte vill testa en i shetland. min var en Globus köpt på MyOne i borås.

Känns lite som att välja mellan pest eller kolera. Hade varit bra med en gräsreducerare med remmar av läder, som går sönder lättare än nylon... Undrar om det går att byta ut nackremmen mot en läderrem...(?) Eller sätta fast korgen i en lädergrimma!
Samtidigt tycker jag ju att kardborren borde ge med sig. Eller, jag önskar att den ger med sig.
Precis, den får ju inte vara för enkel att ta av heller. Herrn jag har tänkt använda den på är världens pill-häst, älskar att pilla och känna på saker. Jag kommer känna mig hemsk som tar bort den möjligheten för honom, men samtidigt älskar han ju att äta också. Så han får faktiskt stå ut med en sådan i sommar (om han fortsttter att bli bättre i fånget)

De ÄR små i storleken tycker jag. Min welsh sektion B, som knatade runt i ponnygrimmor förra året, fick ha COB i storlek på betesbegränsaren.

Jag har fyra tvärställda fingrar mellan nosrygg och kanten på hinken, och sätter den så det är 2 - 3 cm 'häng', dvs när han står normalt hänger korgens botten ner 2 - 3 cm nedanför mulen. OBS att det innebär att ffa om den blir blöt eller de drar den mot marken kan de lirka ut mulen. Enkelt löst ta ett platt bensnöre och fästa i ena höga sidoringen, dra igenom korgens överkant framtill, och till andra sidoringen (kan ta bild). Stör inte hästen alls men de kan inte åla ur den.

Jag provade olika sätt att spänna, men på det viset inget skav, han har full frihet att tugga utan att korgen begränsar, och kan även 'justera' mulens placering i korgen lite så han får tänderna över hålet som han vill ha. Funkar utmärkt.

(I år fungerar korgens storlek fortfarande, nu har han cob på grimmor, dock är lilla mulen fortfarande liten, och där det är kinkig ju)

Nu är hjärncellerna igång... :idea:

Om man använder en lädergrimma, och tar bort allt förutom nackstycke och käkrem. Borde det inte gå att sätta fast korgen plus remmen som går från korgen upp i ringen där man knäpper fast käkremmen från grimman?

SOm sagt, det sitter plastspännen, så läder brister nog inte lättare så, utan plasten ger sig om de fastnar, om det räcker för de ska komma loss är en kuggfråga dock. Men nylonremmar eller läder (tror läder blir väldigt stelt och otäckt när den blivit blöt och torkat, dessutom, då kan man inte kasta i tvättmaskinen, ngt jag tycker är STOR fördel, den blir äcklig..)

Men vill du ha läder så lätt match för en sadelmakare att byta ut, är ju bara sy lädret i ringarna, du måste dock ordna en justeringsmöjlighet för nackremmen då, så kanske kostar lite, men GÅR går det absolut. Personligen tycker jag det känns onödigt dock?

Ta då hellre bort den yttre kardborregrejen t ex? De sitter ändå, min brukar gnussa in lera så den delen hänger som en flärp, och korgen har suttit kvar. Men då är det mindre som ska lossna om de fastnar.

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 544
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 204
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret... 23 24 25
Svar
482
· Visningar
19 921
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 129
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka