Gräsreducerare/betesbegränsare - undersökning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sveipur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 147
  • Visningar Visningar 17 520
Sv: Gräsreducerare/betesbegränsare - undersökning

Tack för svar! Då var jag inte ensam om att uppfatta storlekarna som små :D Ja ta gärna en bild, jag hängde inte riktigt med :o Imorrn bär det av till stan för att köpa en stl större :D

Ska försöka komma ihåg fota imorgon, men blir på em.

Men om du tänker dig på min bild, och så tar du en rem. Sätt den ena änden i vänstra käkremsringen. Gå sedan diagonalt ner - \ mot korgen, och mitt på nosryggen (ungefärligen) så trär du remmen genom ett av 'hålen' som är i mönstret av nylonremmar. Om du trär utifrån så kommer remmen upp på insidan, och vice versa. Sen går du diagonalt up därifrån till den högra käkremsringen - /. Justera längden.

Då ser det ut ungefär såhär \ /. Remmarna hamnar en bra bit under ögonen och på sidan, men korgen hålls uppe även om de drar nosen i backen.

Men ska ta bild =)

*KL

Inskaffade en Globus gräsreducerare hösten 07, fungerar kanon.
Min donna har aldrig lyckats ta den av sig och den reducerar verkligen hennes gräsätande.

Så kan verkligen rek den, det är den som är "hink"formad.

//

Uppdatering

Stl ponny passade bättre på min shettis, eller faktiskt helt bra. Både häst och jag var mkt mer nöjda med den! Hon har inte fått gå i gräshage med den än, men ska testa det ikväll. Det gick iaf att mata henne med gräs i den, till skillnad mot den förra i stl shetland.

Men så fort hon får på sig betesbegränsare så börjar hon "frusthosta" med 10-15 sekundersintervaller :confused: Slutar så fort man tar av den..
Nån som varit med om det också? Är det en vanesak, eller luktar den kanske konstigt?

Min nästan hyperventilerade när den var på i början, så jag skulle vänta ut och se.

1. Vilket märke har du?
tror den är från globus, helsvart modell

2. Hur länge har hästen använt den?
sporadisk vid extra höga fruktanhalter

3. Hur många timmar per dygn?
ca halva dagen i så fall

4. Problem (skavsår? tar hästen av sig den? etc)?
den sitter där den ska, med ledsen häst som inte fick tag på gräs öht..

5. Resultat? (Går hästen ned i vikt?)
var inte därför jag hade den, men visst, dom kan ju inte äta något genom den så......

6. Övriga kommentarer?
tycker inte det är okej att använda bara för att hästen inte ska bli tjock, särskilt inte hela tiden! fatta hur det känns för hästen att gå omkring i massa saftigt gräs och vara hungrig men inte kunde äta.. :crazy:

4. Problem (skavsår? tar hästen av sig den? etc)?
den sitter där den ska, med ledsen häst som inte fick tag på gräs öht..

5. Resultat? (Går hästen ned i vikt?)
var inte därför jag hade den, men visst, dom kan ju inte äta något genom den så......

6. Övriga kommentarer?
tycker inte det är okej att använda bara för att hästen inte ska bli tjock, särskilt inte hela tiden! fatta hur det känns för hästen att gå omkring i massa saftigt gräs och vara hungrig men inte kunde äta.. :crazy:

Fast bara för din häst inte räknade ut hur den skulle äta med den på kan du ju inte anta att alla andra hästar inte kan äta med den. De flesta lär sig äta med den, och betar kontant med den, men får i sig mindre än utan.

KL
varför sätter man inte bara hästen i en hage UTAN gräs istället? Skulle aldrig ha sån på mina hästar iaf. Är väl bättre att ha hästen några få timmar på gräs om man nu vill det, eller hur gör ni? Hoppas verkligen ingen har en sån på dygnet runt....fast tyvärr lär det finnas dom som har det, det finns ju folk till allt:grin:

han försökte men gav upp. kanske om hungern blir för stor så fortsätter dom försöka. men nej, jag tycker det är ett elakt påhitt och inget som ska användas annat än i nödfall.

är hästen fet så går det att sätta den på mindre gräs eller motionera den mer.

Olika hästar är olika 'smarta'. Absolut det kan finnas vissa som ger upp, men pga dem kan man ju inte anse att det inte passar några hästar. Men det passade inte just DEN hästen. Kanske en annan betesbegränsare skulle det, kanske den hästen inte är lämplig för betesbegränsare.

Men jag har tusen ggr hellre betesbegränsare än ställer en två- treåring ensam i en grushage med minigiva hö/halm. För tyvärr finns det fall där det inte fungerar med magert bete, när de blir feta även på snudd på obefintligt bete, och pga ålder eller liknande helt enkelt inte KAN motioneras mer. Om de då fungerar bra med betesbegränsare anser jag det vara ett humanare sätt.

Dessutom kan de med betesbegränsare gå med sällskap/flocken, ändå få äta lite gräs etc. Däremot är jag HELT enig med dig om att jag inte anser de ska vara på dygnet om, då de kraftigt begränsar hästens möjligheter att klia sig med munnen/tänderna t ex.

KL
varför sätter man inte bara hästen i en hage UTAN gräs istället? Skulle aldrig ha sån på mina hästar iaf. Är väl bättre att ha hästen några få timmar på gräs om man nu vill det, eller hur gör ni? Hoppas verkligen ingen har en sån på dygnet runt....fast tyvärr lär det finnas dom som har det, det finns ju folk till allt:grin:

Kan bara svara för mig, men jag anser det mer inhumant att ställa en två- resp treåring utan kompisar i en liten grus/jordhage, där han får stå och tråna efter gräset på andra sidan staketet, än att ha honom med kompis och munkorg på gräs. Han är tusen gånger lyckligare på gräset med sin betesbegränsare än i en liten grus/jordhage helt solo.

Nu får han beta lite, han får sällskap, han får leka etc.

Dock som sagt, hela dygnet anser jag inte heller man ska ha. Än så går min bara med munkorg på betet, i vinterhagen går de utan. Dock måste jag ha den dygnet om sen, så den nerbetade, där det var fläckvis jord och fläckvis ogräs, vinterhagen blev för mycket bete förra året. Så, i år blir det endera munkorg hela tiden på betet, plus i vinterhagen, alternativ liten jordhage den del av dygnet de inte går på bete. Och så ingen munkorg inne.

Skulle det funka att ha honom kvar i vinterhagen utan munkorg, så skulle jag välja det, men när till och med DET blir för mycket, då är det inte mycket att be om. Han skulle behöva gå bokstavligt talat på skogen (där det finns 3 strån per kvadratdecimeter) för det ska vara magert nog. Tyvärr.. Förra året trodde jag det skulle vara magert nog med vinterhagen, men jag misstog mig.

Och som sagt, hellre att han får beta genom munkorgen i stor hage, än stå själv och mögla i en liten jordhage.

vissa av våra hästar går inte på bete på sommaren och det beror inte på betet i sig utan endast av praktiska skäl, och dom lider inte dom får hö som vanligt. Varför måste hästen gå själv för att den inte går i gräshagen? Den kan väl ha sällskap i jordhagen då? Om hästen blir tjock är det bara att motionera mer, och vill man inte rida och hästen ska gå på bete ja då får man helt enkelt ta att hästen blir lite tjock, det säger sig självt.

1. Jag har 2 hästar
2. Det är mycket svårt hyra in ponnyn på bete någonstans då han har eksem, och kräver mkt tillsyn, och att tas in på stall del av dag
3. Ponnyn är tjock även på begränsad giva stråfoder med låga värden
4. Hö har alldeles för höga värden för att det övht ska vara gångbart
5. Ponnyn var 2 år förra året och är 3 i år (idag faktiskt), så 'rida mer' eller ens 'motionera så mycket mer' är inte riktigt görligt. Handlar inte om VILJA alltså.

Så, alternativet till betesgång för hans del är att stå i en liten jordhage. Liten då det växer upp för mkt gräs annars. Och själv då jag bara har två hästar och tyvärr inte hittat nånstans där man kan hyra in en unghäst i grushage med sällskap och full skötsel. Dessutom anser jag unghästar ska ha sällskap och minst ha så stora hagar så de kan röra sig ordentligt.

Motionen i år kommer bli mer än förra året, men man kan inte (eller KAN, det är inte nyttigt) motionera en så ung häst hur mycket som helst.

Och han är fet även vintertid på begränsad giva silage med under 6 MJ/kg. Kan tänka dig hur det blir med hö, han skulle inte ens kunna få äta 5 kilo hö per dag om man räknar med 8 MJ/kg.

Så, det är tyvärr inte alltid så jävla enkelt så att det räcker med 'ge mindre mat och motionera mer'.

Om han avskytt sin munkorg skulle jag givetvis inte tvingat honom att ha den, utan då hade han fått gå själv i liten svälthage. Men han är för det första väldigt förtjust i gräs, och kan slå knut på sig för att nå gräs under stängslet etc, så skulle vara tortyr låta honom stå och glo på det. Och då han inte har så mkt emot sin munkorg utan betar med den, och då kan gå kvar i sor hage, med kompis och få äta gräs, och dessutom INTE är vrålhungrig pga den (vilket han skulle vara på 5 kg hö), så ser jag ingen anledning varför han inte skulle gå där han går i sin munkorg?

Min nästan hyperventilerade när den var på i början, så jag skulle vänta ut och se.

Tack :D Ska ut om en halvtimma och släppa dom i sommarhagen en sväng, då ska jag testa den :)

Är det någon som vet vad Globusvarianten kostar på ett ungefär?

200-250 kr ungefär, diffar en del mellan affärer. Billigaste jag sett är 190 kr, dyraste 279 kr. Men de flesta har legat där vid 200 - 250 härikring iaf i år.

*knapplån*

Ni som använder Globus munkorg till era hästar, hur är hålet i botten placerat? Alltså, sitter det mitt på mulen eller mer mot läpparna till? Min häst började använda sin munkorg igår och har inte riktigt klurat ut hur han ska använda den än, och jag funderar på om jag ska köpa en storlek större kanske.

1. Vilket märke har du? Globus (den helsvarta, om det nu finns/har funnits fler modeller)

2. Hur länge har hästen använt den? Några ggr i höstas efter inköp, nu har han haft den ca en vecka

3. Hur många timmar per dygn? halva dygnet ca

4. Problem (skavsår? tar hästen av sig den? etc)? Fick lite skav av spännet i fjol men det blev bättre, hittills i år ett litet litet märke som läkt ihop igen. Annars sitter den bra, utan att sitta för hårt och hästen tar inte av den (än så länge i alla fall)

5. Resultat? (Går hästen ned i vikt?) Svårt att säga efter så kort tid men han har i alla fall inte gått upp.

6. Övriga kommentarer? Har haft green guard innan till shettisarna och har nu globus till de små och till min häst och är hittills mycket nöjd! De äter o dricker o älskar att klia varandra med munkorgarna på! :p Kan dessutom tillägga att shettisstoet frivilligt sticker mulen i munkorgen, det gör hon inte om man kommer med grimman...

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 544
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 204
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret... 23 24 25
Svar
482
· Visningar
19 921
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 129
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka