Gräsreducerare/betesbegränsare - undersökning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sveipur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 147
  • Visningar Visningar 17 520
Sv: Gräsreducerare/betesbegränsare - undersökning

Hagen jag visade bild på är mindre än 1 ha.. Så jag håller helt med där.

Är allt svart eller vitt? Finns det bara en meter gräs eller sandhage i din värld?
Vinterhagar är det ofta väldigt lite gräs i tex där kan en häst gå istället med en kompis. Varför är det alltid att kan inte hästen gå på bete så får den gå själv? Har du provat att äta med munkorg på själv? Gick det bra?

Jag har stora hagar, vinter som sommar. Gräset är fett och frodigt i samtliga. För att hålla parasittrycket i schack tas hö regelbundet på alla vallarna samt hästarna går inte i samma hage år från år. Eftersom hästen, trots träning var iförd munkorg under hela dygnet förra sommaren ÄNDÅ var i överhull led HON inte ett smack. Hon hade inga problem att äta, umgås med de andra i flocken och MÅ BRA! Hon har p.g.a. skada varit tvungen att gå i liten sjukhage och då MÅDDE HON ILLA!!! Hon är extremt lättfödd. Jag valde att låta henne leva hästliv i flock och MÅ BRA. Vad är så konstigt med det?

Än har jag inte lagt på någon munkorg i år...men tvekar inte att begränsa henne om hon ökar för mycket. Med bibehållen flockgemenskap där hon mår bra. Alltså, hon klurade ut på några minuter hur hon skulle göra för att få tag i gräs men munkorgen begränsade storleken på tuggorna, hon svalt inte, blev aldrig mager eller irriterad. Vad tjafsar du om egentligen?

hur överlevde dina hästar innan munkorgarna blev så poppis?
kan du inte motionera hästarna mer?

De överlever utan, men de blir feta som hus. En lättfödd häst är inte lätt att ha. De går upp i vikt av allt och inget. Man kan knappt ge dem hö utan att de lägger på sig. Så att sätta på en reducerare är ibland ett sätt att säkerställa bra djurvälfärd helt enkelt. Och djurskydd för den delen.

Min ponny går just nu i en nedbetad vinterhage, inte speciellt stor. Det lilla gräs (någon mm) som kommit upp är mer än tillräckligt för att han ska börja gå upp i vikt igen. Jag rider så mycket jag hinner och orkar såhär i tentatider, idag blev det 1 mil och två timmar (lite ridbana förutom milen). Visst skulle jag kunna rida 8 timmar om dagen (eller snarare natten..) men det känns inte direkt hållbart.
Så därför tänker jag sätta på reducerare när vi flyttar till en annan hage med mer gräs, så han fortfarande kan äta men inte lika mycket.

hur överlevde dina hästar innan munkorgarna blev så poppis?
kan du inte motionera hästarna mer?

ett svar till, från en annan som har extermt lättfödd häst.
även om man motionerar så mycket man kan, så hjälper det inte! men har andra saker att göra än att vara i stallet och powerwalka hästen hela sommarn.

eftersom mitt sto är just av den lättfödda sorten och lätt lägger på sig, så kommer ja i sommar att ha henne på munkorg MINST halva dygnet! om hon kommer på knixet med den, kommer hon att få ha den hela dygnet.
jag har ingen möjlighet att motionera henne och hon ska inte heller motioneras i sommar. så för hennes egen skull, kommer hon att få gå med munkorg.
En bild på den tjocka och trötta. :D
22582471.jpg

alla har inte tävlingshästar i topptrim, utan vill låta sina hästar gå på bete och vara hästar under sommarn.

1. Vilket märke har du?
Globus Betesbegränsare
http://grand-prix.se/images/Globus_grasreducerare.jpg

2. Hur länge har hästen använt den?
Hela förra sommaren.

3. Hur många timmar per dygn?
Hela dygnet under 3 veckor. Innan och efter ungefär halva dygnet.

4. Problem (skavsår? tar hästen av sig den? etc)?
Shettisen fick lite bortskavd päls av sidostyckena men med lite nosludd på så försvann det.

5. Resultat? (Går hästen ned i vikt?)
Ja hästen gick ner i vikt, i lite lagom takt tycker jag.

6. Övriga kommentarer?
Jag vill att min ponny ska kunna gå på bete tillsammans med de andra hästarna och då valde jag att använda betesbegränsare. Först var det väldigt protester ("Matte, vad har du gjort? Jag kan ju inte äta!!"). Jag stod kvar och tittade på och tyckte synd om henne när hon höll på att böka och stöka. Jag lät henne vara 10 min och gick in i stallet, för jag tyckte synd om henne :o Men när jag tittade ut sen såg jag hur hon faktiskt lyckades få i sig några strån. Någon halvtimme senare kunde jag se hur hon kunde få i sig lite gräs och hon inte var lika förtvivlad.
OBS! Små i stl!!

1. Vilket märke har du?
GreenGuard
http://www.harmanyequine.com/shop/images/image006.jpg

2. Hur länge har hästen använt den?
ca 1.5 mån nu

3. Hur många timmar per dygn?
Ca 10 timmar kanske. Står inne på box resten av dygnet.

4. Problem (skavsår? tar hästen av sig den? etc)?
Nej. Använder en mjukfodrad grimma.

5. Resultat? (Går hästen ned i vikt?)
Det kan jag inte riktigt svara på för det vet jag inte. Den här använder jag för att hon inte ska få i sig såna mängder gräs så att hon går upp. Den används alltså mer för att hålla vikten nu när gräset växer.

6. Övriga kommentarer?
Med GreenGuarden kan ponnyn äta hö, det går lite sakta men hon får i sig ungefär lika mycket på samma tid som när hon får hömängden i ett hönät. Så när jag har gett hö på morgonen så har hon ändå kunnat äta. Annars står hon och äter upp de stora hästarnas hö som de lämnar :cool:
Ponnyn får i sig mer gräs med GreenGuarden än med den andra.

vissa av våra hästar går inte på bete på sommaren och det beror inte på betet i sig utan endast av praktiska skäl, och dom lider inte dom får hö som vanligt. Varför måste hästen gå själv för att den inte går i gräshagen? Den kan väl ha sällskap i jordhagen då? Om hästen blir tjock är det bara att motionera mer, och vill man inte rida och hästen ska gå på bete ja då får man helt enkelt ta att hästen blir lite tjock, det säger sig självt.

Det är inte bara att motionera mera. Min häst tittar på gräset(som inte är långt eller stor hage) äter massor blir jättetrött orkar inte röra på sig och ser plågad ut om man försöker. Sen svulnar han i benen. Min häst ska aldrig mera gå på grönbete utan begränsare, han kan inte heller gå på fri tillgång till hösilage. I höstas innan dom fick foderbegränsaren i hagen så fick han ha betesbegräsnare på sig i hagen för att inte äta ihjäl sig av silaget. Nej, det känns inte bra men alternativet var värre.

Förra året och i år så går han i en kuperad hage med lite gräs och mycket träd. Hagen är inte heller så stor så dom hinner hålla nere gräset så pass att dom hela tiden får gå upp och ner i backarna för att hitta mat. Förra sommaren var första sommaren som han fungerat bra att rida och han fortfarande var pigg och glad! Där kan han gå utan begränsare när han väl vant sig vid maten. Men det är alltid ett vågspel, blir han bara lite tjock blir han jättetrött och då kan jag inte rida honom så mycket och då är det kört.

*kl*

Är det någon stor skillnad på den från Globus vs den från Hansbo?
Jag har bara kollat på dem på nätet, inte känt på dem i verkligheten, men de ser väldigt lika ut på bild. Nylon"nätet" är tätare på den från Globus, det är nog enda skillnaden jag ser på bilderna.

Vilken bör jag satsa på?

1. Vilket märke har du? green guard

2. Hur länge har hästen använt den? flera sommrar.

3. Hur många timmar per dygn? 24h/7dagar i veckan

4. Problem (skavsår? tar hästen av sig den? etc)? Sätter man den fel så får man skavsår. Man får tänka på hur man sätter den, plus att jag fäste med bomullsband istället för att minsk skaven. Dessa knöt jag fast.

5. Resultat? (Går hästen ned i vikt?)Hästen gick kanske möjligtvis pyttelite ner i vikt, men stod mest stilla. I övrigt så blir han annars tjock av ingenting, sp jag är nöjd.

6. Övriga kommentarer? Inga problem med att den trillat av eller blivit avtagen trots en busig ponny som är påhittig.

1. Vilket märke har du? Globus

2. Hur länge har hästen använt den? Av och till hela förra betessäsongen och börjat med den i år.

3. Hur många timmar per dygn? 10-22.

4. Problem (skavsår? tar hästen av sig den? etc)? Hon har aldrig tagit av sig den. Fått lite bortskavd päls runt nosryggen, men har fodrat begränsaren med fårskinn nu.

5. Resultat? (Går hästen ned i vikt?) Japp hon går ned i vikt när jag är disiplinerad nog att låta henne ha den hela dagen. Brukar låta henne vila ifrån den några timmar. Håller vikten fint annars med den.

6. Övriga kommentarer. Bra kvalitet! Ganska liten i storlek, min shettis har storlek ponny på sina. Glad att lillplutten kan härja med sin kompis och springa i stora hagar istället för att stå i plutthage ensam! Mina hästar har väldigt mycket bus för sig, springer och leker mycket, så sätta henne ensam istället skulle kännas hemskt.

Senast ändrad:

Hur mycket gräs kan hästen tänkas få i sig med en globus betesreducerare? Tänkte prova en sådan. Om de går på ordentligt nerbetat område med väldigt kort gräs, kan de då få i sig gräs med en reducerare eller krävs det en viss längd på gräset? Får de i sig hö om man lägger det på marken?

Det krävs viss längd på gräset. De flesta kan inte äta hö med den, men vissa lär sig hur.

jag har en greenguard till min shettis och den funkar kanon men jag köpte en globus tror ja det va häromdagen och satte på... direkt "snöt" han sig i den så nu kan jag inte lämna tillbaks den.. =( den va för liten.. han har enormt stor mule =)

annars tycker han det är helt okej att ha greenguarden på sig =)..

KL
Har råkat kasta länken från en gammal tråd till den sida, där det tydligt visades hur man gör en egen reducerare av köldridåplast.
Nån som kan länka igen?

*kl*

suck.. jag har oxå ett dilemma... :crazy:
Har ca 7 hektar mark som mina hästar går på.. det är två shettisston (3 och 20 år), ett arabsto (17år) och ett "halvblodssto" (20 år).
Trodde allt skulle vara frid och fröjd med att shettisarna går kvar i vinterhagen, som inte alls är så som vissa beskriver en "vinterhage", över hela sommaren och det skulle vara lagom magert till dom och sen släppa över dom två stora på resten.. eftersom marken inte har fått någon gödning på minst 10 år, så tyckte jag att det nog bara kommer "se" grönt och fint ut, men inte vara speciellt mycket näring...
Tji fick jag!!
Alla fyra går kvar i "vinterhagen" och står sig gott på den.. :eek:
dessutom så fick jag reda på av min hovis att arabstoet antagligen har haft fångkänningar förra sommaren...
såå.. hur löser man nu detta??
jag har alltså ca 6 hektar bete som MÅSTE betas, en häst som behöver gräset och tre som INTE ska ha det...:angel:
Jaa... Finns ingen möjlighet att släppa den som behöver gräset själv, då hon spränger tråden och går in till dom andra igen...

Hmm.. efter att ha läst denna tråden så tror jag att det bästa blir att köpa globus reducerare till Araben, och förhoppningsvis klara shettisarna sig utan i den hagen dom går i nu.. Men jag funderar på att skaffa till småttingarna oxå, så dom kan gå tillsammans i sommar... då får vinterhagen oxå vila ju..

Några ideer??

Kan ju ge er en bild på hur araben såg ut i OKTOBER!! förra året...

24738537.jpg

och för ca en vecka sen såg hon ut såhär.. helt ok i hull nu enligt mig med tanke på att träningen är nästan obefintlig...' (detta är f.ö "vinterhagen")

27660974.jpg

Fast jag tycker araben är för högt i hull redan faktiskt. Inte som kritik, jag VET hur svårt det är, ponnyn här är för högt i hull han med.

*KL*

Min shettis går nu med betesbegränsare dygnet runt (förutom den stund per dag hon står inne då den andra rids). När de gick i vinterhagen kunde hon vara utan den några timmar per dag, men kan glömma det nu sedan jag igår släppte över dem i sommarhagen... Kan inte förstå hur hon kan lyckas få i sig så mycket med den...

Någon som vet generell skillnad i mängd gräs de får i sig med globusen kontra green guard? Har bara testat globus på henne.

Ändå glad att denna lösning finns! Nu kan hästarna gå tillsammans och bägge är nöjda och glada!

KL

Hej, behöver lite råd av experterna. Vilken betesreducerare ska jag köpa till min matglada d-ponny? funderade på globus men läste att d eva små i storlekarna. Vilken storlek kan man tänkas behöva till en newforest?

tack på förhand!

Jag har köpt mig en globusvariant nu som min islandshäst får ha på sig. Men, jag funderar på, hur vet jag hur länge han ska ha den på sig? Han verkar kunna äta bra med den, men jag vet ju inte själva mängden. Har ni lyckats uppskatta hur mycket era hästar får i sig på ett ungefär?

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 554
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 213
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret... 23 24 25
Svar
482
· Visningar
19 922
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 129
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka