Gräsreducerare/betesbegränsare - undersökning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sveipur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 147
  • Visningar Visningar 17 520
Sv: Gräsreducerare/betesbegränsare - undersökning

Kolla på hullet! Och mät gärna gjor- och bukmått relativt ofta så ser du om vikten går upp eller ner.

Min shettis har sin begränsare dygnet runt nu, de går i sommarhage med mycket gräs! När hon gick i hage med mindre mängd gräs passade det bättre att hon var utan några timmar varje dag.

Så får jag göra!

Min lilla rackare hade lyckats tagit av sig munkorgen idag igen, andra gången. Hur får ni era att sitta kvar? Hur hårt törs jag spänna? Nu ändrade jag inte på remmarna, men flätade lite man runt nackstycket så får vi se om det sitter kvar bättre då.

På min ponny sitter inte begränsaren alls hårt. Får säkert in en knytnäve under käkremmen. Och hon är shettis och har storlek ponny på globusen, så den sitter inte tight. Men hon har ändå inte tagit av sig den en enda gång.

Var ju en bra idé att fläta in med lite man, hoppas det fungerar!

Jag har satt en extra rem, han kunde gnida av den annars ibland, speciellt om den var blöt (töjer sig lite då), så gned han mulen mot något, kunde korgdelen åka av mulen. Så satt en rem som håller upp dem, och sen dess har korgen suttit. Han försöker dock inte ta av sig den medvetet, men den åkte av av misstag pga kliandet ibland.

Ang mängd, så innan min riktigt utvecklade tekniken så fick han nog i sig i minsta laget då han kastade sig över grovfodret när den togs av. Nu har han lagt sig till med en imponerande teknik och får i sig rejäla tuggor, och nu skiter han i grovfodret när han kommer in, och petar mest i det över natten. De går på kraftigt, frodigt bete dock.

Hej, vi gör så att hästarna står i vinterhagen 18 timmar (ser ut som din) och sex i sommarhage. Det bli lite pyssel att fösa dem hit och dit, men de ser bra ut i hullet. kanske kan du göra så och dessutom ha eller prova betesreducerare bara på araben. Hon ser ut att få i sig en hel del.

Hej, vi gör så att hästarna står i vinterhagen 18 timmar (ser ut som din) och sex i sommarhage. Det bli lite pyssel att fösa dem hit och dit, men de ser bra ut i hullet. kanske kan du göra så och dessutom ha eller prova betesreducerare bara på araben. Hon ser ut att få i sig en hel del.:)

Kl
Till mitt då 4 åriga sto hade vi den från globus, hinkmodellen hela förra sommaren.
Hon fick i sig alldeles lagom med gräs och var mkt fin i hullet.
Vi valde att ha henne med de andra 2 hästarna med munkorg ist för att ha henne helt själv i en liten sandhage som var alternativet.
Hon såg ut att trivas som fisken i vattnet och var nöjd och glad hela sommaren!

Iår köpte vi Haglunds egna märke, ser precis lika ut som globus, men inte lika robust som den.
Det har redan blivit lite för stort hål där nere så nästa vi köper får bli en globus igen!
Det är till samma häst som vet hur den fungerar och får i sig såpass mkt att hon absolut inte svälter!

Som det sagts tidigare, hellre att hästen går med munkorg med de andra hästarna i en gräs hage, än att den går själv/med sällskap i en liten jord/sandhage, Så tycker jag iaf!

1. Vilket märke har du?
Provat green guard. Men mina hästar gillade den inte.

2. Hur länge har hästen använt den?
Provade i ca en vecka.

3. Hur många timmar per dygn?
Dag tid på bete.

4. Problem (skavsår? tar hästen av sig den? etc)?
Ja ena hästen skar upp under läppen. Ett ordenligt särsår på ca 2 1/2 cm.

5. Resultat? (Går hästen ned i vikt?)
Inte något för våra hästar med Green guard. Med hemma gjorda betesbegränsaren funkar det bra.

6. Övriga kommentarer?
Gjorde en egen betesbegränsare i 10 cm bred köldridå. Satte fast med sporr remmar och säkrademed el tape. Funkar super bra. Finns på Buke. Monicas betesbegränsare. Går åt ca 2 -3 stycken per sommar. men ser när dom börjar bli slitan och det är dags att byta. Köldridå kan man köpa i meter vara på flera ställen. Men tänk på bredden. 40 cm är lagom brett om det inte är till mini shettisar.

Menar givetvis 40 cm bred köldridå. Inte 10 cm. Förlåt.......

KL

Puttar lite på min fråga igen... Vilken storlek på globusen tror ni att jag behöver till min new forest (d-ponny)?

Minst cob, men beror ju på om han är stor eller liten D, om han har liten eller stor mule (är grov eller finlemmad).

Vad har han i grimmor?

När jag köpte min från globus så verkade det vara s-m-l storlekar. Vet inte exakt vilka som fanns, men jag köpte iaf en medium till min islandshäst och den passade bra.

Än så länge har flätan hjälpt, han har munkorgen kvar på sig. :devil:

Han har cob på grimmor, har även nån grimma i full men dom måste sitta längst in isfl.
Antar att han är ganska "normal" runt nosen.. inte finlemmad iaf :D Svårt sånt här!

KL ingen som har en Cob som har lust att mäta invändigt i nosdelen?

Fast jag tycker araben är för högt i hull redan faktiskt. Inte som kritik, jag VET hur svårt det är, ponnyn här är för högt i hull han med.

hmm... kan inte hålla med di faktiskt.. hon ser väldigt kraftig ut.. men känner man på henne så KÄNNS revbenen TYDLIGT. när hon rör sig så syns dom ganska mycket oxå, var hos vet idag på UL (Hon är konstaterat dräktig!! :bump:), och hon påpekade att hon är bra i hull nu men att hon inte ska gå ner mer...

ahh.. det var ju en BRA idé... kan ju faktiskt släppa över araben och halvblodet under dagen till sommarhagen, och låta dom gå i vinterhagen på natten... Vet. tyckte inte jag skulle ha betesreducerare på henne eftersom hon är dräktig.. inte mer än om hon blir suuuper fet... :o

Nä.. det med hagarna ska jag göra... :banana:

Jag mätte min cob nu ;) och innermåttet är 55cm, då tycker jag den verkar väldigt tajt till min d ponny som har cob på grimmor.

En fråga till alla som använder globus modell.
Är det bästa att låta dom lära sig på kortbetat gräs och sen om jag har fattat det rätt så klara dom alltså att gå på mer långt gräs med :confused: typ 3-5 cm högt. Hade på henne den lite igår men jävlar vad sur hon var, ska öpa en större modell sen får jag väl inte titta åt hennes håll ;) hon går ju nu i jordhage och äter då bara hö och väldigt lite gräs, men när jag börjar vänja henne med den kanske jag kan släppa ut henne när man kommer från jobbet, då får hon ju hö på kvällen när hon går in och sedan hö på morgonen till hon lär sig, verkar ju vara hästar som lär sig äta hö med dom oxå :o

Inte för kortbetat 3 cm känns som minimi när de ska lära sig. Det ska vara så högt gräs så det lätt petas in, men inte så högt att det böjer sig undan.

Okej men vågar jag då släppa henne med dom andra hästarna, hon kan ju inte direkt få i sig för mycket i början ändå, för hon fattade nada i förgår när hon fick testa den.

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 554
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 216
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret... 23 24 25
Svar
482
· Visningar
19 922
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 130
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka