Grattis till Jerringpriset Peder!

Fast det är inte vad jag argumenterar om. Jag menar att ridsportbevakningen blivit mycket bättre de senaste åren. Det är snarare mest i kommentarsfält och på sociala man fortfarande pratar om kupper.

(Krönikören jag skrev om använde själv inte ordet kupp annat än som "nu pratar man om kupper igen", det var jag som använde ordet för att snabbt förklara vad jag menade, men jag använde det också inom citattecken.
http://www.gp.se/sport/hilmersson-nog-med-kupper-gör-en-sifo-1.4117619)

Jag är inte efterbliven, jag spann vidare på vad du skrev om i inlägget jag svarade på men förstod absolut vad du argumenterade för, speciellt i inlägget innan. :)
 
Absolut, men jag tycker att just den krönikören skrev så jäkla tydligt vad som är problemet. Lite fritt citerat "alla snackade om Sarah Sjöström och Henrik Stensson, de var i morgonsoffor och på sportTV alla snackade om dem, ingen snackade om Peder Fredricsson" Jajust, precis DET är problemet. Risporten är styvmoderligt behandlad av all media förutom sina egna tidningar
Det är det jag alltså inte tycker. Jag tycker inte att det är så längre. Ridsporten tas på allvar och bevakas som vilken sport som helst, Malin BJ är inte hästtjej längre, hon är elitidrottare.
 
Kan kanske @Niyama (som jag vill minnas är väldigt inne i skidsporten, rätta mig om jag har fel) eller kanske @LadyCovergirl som jag förstått är väldigt idrottsintresserad överlag komma med input här? :) Är en prestation där man kan ta flera medaljer per automatik större än att tex. ta en individuell medalj i ridsport?
Stämmer! Ja, det verkar ju värderas högre när de kan rabbla upp att en person tog flera medajer vid ett mästerskap. Och jag kan hålla med om att det smäller jäkligt högt att typ vinna sprinten och tremilen/femmilen vid samma mästerskap, eftersom det krävs så olika förmågor, jämfört med att vinna t.ex. sprint och teamsprint. Har ingen koll på simning men där känns det som att det finns hur många chanser som helst, lite som om det skulle köras både klassisk stil och fristil på varje distans i längdskidor (det är varannat mästerskap för varje distans).

I Peders fall hade han ju i princip inte kunnat göra det bättre (jo, en halv sekund eller vad det var snabbare då ;)) men det som gör att jag hade hoppats på Jenny är att Peders förberedelser var i princip perfekta medan Jenny hade en del trassel och dessutom skulle dit för att "se och lära" (att jämföra med Peders enorma erfarenhet). (Sen tog ju Jenny dessutom guld, men jag kan tycka att silver eller brons smäller lika högt nästan beroende på omständigheter.) Men Jerringpriset handlar ju egentligen mer om popularitet och hur stor sporten är, än om prestationen i sig.
 
Varför pratas det nästan bara om röstkupp när det gäller ridsport?
Det borde väl i så fall att varit en sjusärdeles golf-kupp det år HS fick Jerringpriset framför näsan på den sympatiske skidåkaren JO efter hans rent makalösa VM-guld på 5-milen....
Eller är det alltid en kupp så snart inte Zlatan o.co vinner?

Folk som kläcker ur sig sådan goja är väldigt väldigt små människor.
Fast jo, det pratades ju om röstkupp då också.
 
Jag tycker det är otroligt svårt och meningslöst att jämföra idrotter.
Tex är en av de mest omtalade sporthändelserna Fotbolls-VM 94 där Sverige tog brons. Där ses det som en jätteprestation eftersom fotboll är en stor sport med hög konkurrens. Men ska man då säga att det inte är lika mkt värt eftersom det är ett brons? Slår ett guld i tex en mindre idrott högre eftersom det är ett guld?
 
Dessutom är det ju "bara" en individ som tränas. Inom hästsport ska både hästen och ryttaren tränas. Och allt ska synka, det är inte bara en individs välmående, utan två.
Å andra sidan kan du som ryttare vinna OS-guld trots att du är förkyld (även om man såklart önskar vara på topp fysiskt).
 
Jag tycker det är tydligt att det går åt rätt håll. Det blir mer intresse i media etc men jag skulle ändå vilja se en förändring för sportjournalistiken. Dvs jag tycker det verkar som att sportjournalisterna har en lika bakgrund och där tror jag man måste bli mer representativ för svenska folket. Jag tycker också att om man tex är sportjournalist anställd på svt och tv4 så borde det ställas krav på att hen har lite grundkunskap om de flesta stora sporter.
 
Det är det jag alltså inte tycker. Jag tycker inte att det är så längre. Ridsporten tas på allvar och bevakas som vilken sport som helst, Malin BJ är inte hästtjej längre, hon är elitidrottare.

Tycker du att ridsporten som 2:a (eller 3.e) sport i antalet utövare får samma mediala uppmärksamhet som fotboll och hockey? När man tex avbryter TVsändningen av WC finalen pga den var lite sen och man ville inte skjuta på tablån? Tror du att det hade hänt om det var fotboll eller hockeyVM final? Eller när SVTs sportkrönika om 2016 inte tar upp Peders OS-silver? När det skrivs spaltmeter enkom om Zlatan och notiser om svenska hästsportsframgångar (tänker ffa på de stora tidningsdrakarna nu).

Det är möjligt att attityden har förbättrats, men jag tycker det är ytterst marginellt.
 
@cirkus Jag har inte pratat om kvantiteten på bevakningen, utan om kvaliteten. Och den är mycket bättre numera. Ridsporten bevakas som en sport, inte som något som tjejer håller på med på sin fritid.
 
@cirkus Jag har inte pratat om kvantiteten på bevakningen, utan om kvaliteten. Och den är mycket bättre numera. Ridsporten bevakas som en sport, inte som något som tjejer håller på med på sin fritid.

Det är sant.

Men kvantiteten - dvs det som Expressenkrönikören tog upp är fortfarande dålig. Det sitter inte många hästsportutövare i morgonsofforna innan såna här event - ergo ingen snackar om dom, så hon är ju helt rätt på det. Risporten får fortfarande alldeles för litet utrymme framför allt i förhållande till antalet utövare
 
Det är sant.

Men kvantiteten - dvs det som Expressenkrönikören tog upp är fortfarande dålig. Det sitter inte många hästsportutövare i morgonsofforna innan såna här event - ergo ingen snackar om dom, så hon är ju helt rätt på det. Risporten får fortfarande alldeles för litet utrymme framför allt i förhållande till antalet utövare
Jag tror aldrig att du kommer att komma fram till att mediernas utrymme beräknas strikt utifrån antalet utövare. Och just morgonsofforna tycker jag inte har någon särställning som mätare på det journalistiska intresset.

Däremot tror jag att ridsportens utrymme faktiskt kommer att öka. Förändringen har börjat med kvalitet, jag tror att kvantiteten kommer att följa efter även om det aldrig kommer att handla om samma massiva bevakning som fotbollen och hockeyn har.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter De nominerade till Jerringpriset 2023 har kommit. Här är de tolv som kan vinna Radiosportens prestigefyllda pris.
Svar
0
· Visningar
115
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nations Cup är en viktig del av Sveriges OS-uppladdning. Peder Fredricson och H&M Bahia inleder starkt med en tredjeplacering i en...
Svar
0
· Visningar
92
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson gjorde sitt yttersta för att ordna en svensk seger i Gothenburg Trophy men kunde inte slå nederländska Willem Greve. –...
Svar
0
· Visningar
125
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Fallet på Stockholm stadion förra sommaren, och det missade EM:et till följd av fallet, fick Peder Fredricson att satsa på världscupen.
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp