Grattis till Jerringpriset Peder!

Jag gillar att Peder tackade Sveriges alla hästmänniskor
Underskatta aldrig hästmänniskorna, vi finns överallt:devil:

Om fotbollsspelare hade varit mer som ryttare så hade de legat mindre på marken och gnällt över sina fantomsmärtor. Tänk vad de kunde göra med all tid de skulle spara:angel:
 
Grattis Peder! Har inte läst hela tråden men Jakob Hård på SVT tycker ju att hela Jerringpriset ska göras om och att det nu är ett popularitetspris. Man baxnar ju....
 
Det har ju alltid varit populäritetspris. När Lisa Norden vann hade hon tagit os-silver samtidigt som seglare tagit os-guld. Jag hörde inte dek diskussionen då.

Brukar det inte bli mer diskussion när någon från mindre fysiskt krävande sport vinner?

Vet inte hur nomineringarna går till, men kritiken borde väl riktas ditåt om man tycker fel sporter är med.
 
Apropå kupper, golf förbundet har ju erkänt att de arbetade aktivt 2014 för att Stenson skulle vinna och att de i år litade för mycket på golf fans:

Henrik Stenson vann priset 2014, då hade det svenska golfförbundet mobiliserade rejält.

I år överlät man ansvaret helt till sina medlemmar. Resultatet blev alltså en förlust med cirka 40 000 röster.

– Vi fick rätt mycket kritik då, så vi sa att vi inte ska köra den varianten, nu får de som tycker det är värt att ringa göra det utan att vi trycka på dem. Men visst är det lite förvånansvärt, jag vet inte om golfarna därute tagit det för givet och varit lite hemmalata. Jag menar, 40 000 bakom, det är rätt stor marginal ändå, säger förbundets ordförande, Christer Bergfors.

Nu kanske jag är helt inne i en bubbla, men det enda jag kommer ihåg är att det var ett grattis SMS eller liknande från Ridsportsförbundet när Peder blev nominerad och sedan hördes inte ett knäpp.
 
Kan kanske @Niyama (som jag vill minnas är väldigt inne i skidsporten, rätta mig om jag har fel) eller kanske @LadyCovergirl som jag förstått är väldigt idrottsintresserad överlag komma med input här? :) Är en prestation där man kan ta flera medaljer per automatik större än att tex. ta en individuell medalj i ridsport?

I mitt tycke är det mer eller mindre omöjligt att jämföra prestationer. Jag är enormt imponerad av idrottarna i topp fem.
I t.ex. simning, alpint, skidskytte, längdåkning och i viss mån friidrott så finns det fler medaljchanser. Det gör det ju inte i t.ex. hoppning. Inte tycker jag att det ena är bättre än det andra. (Eller jo, simning har alldeles för många mästerskap.)
Kanske skulle hoppningen göra som i dressyren där medaljer delas ut efter de olika programmen?

Gällande själva huvudfrågan så var alla i topp fem värdiga vinnare. Det tråkiga är att många åskådare inte kan sticka näsan utanför sin egen sfär och uppskatta prestationer inom andra sporter än sin egen.
 
Ja, men varför påpekar ni det? Det var ett svar på att det är två individer som ska vara tränade och välmående. Det är ett märkligt argument eftersom ryttaren inte alls måste vara fysiskt på topp.
Och då påpekar jag att det kan vara så i fler sporter. Eftersom du svarade på mitt inlägg.
 
Och då påpekar jag att det kan vara så i fler sporter. Eftersom du svarade på mitt inlägg.
Jamen det är väl självklart. Men jag kan inte se att ridsporten sticker ut för att det måste vara två individer "på topp" för den ena behöver i alla fall inte fysiskt vara det.
 
Det är väl så all rösträkning fungerar när folk ska ringa in eller på annat sätt agera för att lämna sin röst. Är bara att konstatera att årets vinnare fick flest röster, så är det inget mer med det.
Ena året lyckas skidåkarna skrapa ihop sina anhängare, andra året fotbollen och nu hästsporten.
Skulle man vilja ha ett mer korrekt val skulle ex 1500 slumpvis utvalda få lämna sin röst. Då skulle inga organisationer överhuvudtaget kunna påverka valet.
 
Läste i en aftonblaska att många var irriterade på att priset gick till honom och det var fel som fick det ! Men det är väl folket som röstar och tycker folket han är bäst då är han det
 
Apropå kupper, golf förbundet har ju erkänt att de arbetade aktivt 2014 för att Stenson skulle vinna och att de i år litade för mycket på golf fans:



Nu kanske jag är helt inne i en bubbla, men det enda jag kommer ihåg är att det var ett grattis SMS eller liknande från Ridsportsförbundet när Peder blev nominerad och sedan hördes inte ett knäpp.
Ja jag undrar också om röstfiske och kupp som folk säger?
Hur då?
Hur har röster raggats?
 
Tror fortfarande det är rätt mkt det patriarkala som spökar. Ridsport utövas av fler tjejer och det tjejer gör är per automatik sämre/svagare/löjligare än det som främst män sysslar med. Ridsport 'r ju just det, nåt man kan ta med farmor eller bebis att titta på, inte slagsmål, bröl och öl- ingen står o vrålar om bärs o rakade brudar.. Och det provocerar så in i helvete att en sån fjantsport får ta plats, de ska hålla sig på mattan/i stallgången o fläta manar. Det som stör mig mest är inte att de rackar ner på Peder som verkar kunna hantera det, utan att de även svepande rackar ner på alla som röstat som mindre värda i en fårskock. Att sedan Peder gör som ingen annan under galan och på sin lilla tid försöker förmedla känslan av att utöva sporten gjorde mig både glad o ledsen- glad för att han är en värdig vinnare på flera sätt, ledsen för att jag insåg att även han visste att nu blir det tjafs och att det kändes som att han ville försöka förmedla det som alla belackare aldrig kommer vilja kunna förstå.
 
Jag tror man menar att hästmänniskor mailar till varandra om att man ska rösta, uppmanar till röstning på social medier mm. Jag kan å andra sidan inte se vad som är fel med det. Har man en omröstning så vinner den som har flest beundrare/fans som är villiga att lägga lite energi på att rösta.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter De nominerade till Jerringpriset 2023 har kommit. Här är de tolv som kan vinna Radiosportens prestigefyllda pris.
Svar
0
· Visningar
115
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nations Cup är en viktig del av Sveriges OS-uppladdning. Peder Fredricson och H&M Bahia inleder starkt med en tredjeplacering i en...
Svar
0
· Visningar
92
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson gjorde sitt yttersta för att ordna en svensk seger i Gothenburg Trophy men kunde inte slå nederländska Willem Greve. –...
Svar
0
· Visningar
125
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Fallet på Stockholm stadion förra sommaren, och det missade EM:et till följd av fallet, fick Peder Fredricson att satsa på världscupen.
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp