Bukefalos 28 år!

gravid och hästägare...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gravid och hästägare...

Jag kan bara prata för mig själv men jag skaffade min häst innan jag skaffade min pojkvän. Han respekterar och accepterar det men han skulle ju aldrig själv lägga sig den sysslan/hobbyn. Vi skaffade däremot barn tillsammans och han tar precis lika mycket ansvar som jag för vår son. Han tar honom utan problem om jag åker till stallet och vad blöjbyten har med hästbajs att göra kan jag inte förstå i ditt resonemang.
Man måste i ett förhållande ha både gemensamma intressen och egna. Tänk att göra allt tillsammans och aldrig få vara för sig själv vad otroligt jobbigt. Självklart älskar jag min familj men det kan vara otroligt avkopplande att åka till stallet och bara ge sig ut i skogen.
 
Sv: svar till bubbla och chrysler

Fast som jag förstod det så hade hon inga problem att betala för hästen när hon inte var gravid och kunde jobba mer? Håller helt med Silverkedjan!
 
Sv: gravid och hästägare...

Jag menar så här: om du pga graviditeten som ni BÅDA ville ha inte kunde ta hand om dina djur - då skulle han flina och säga att det skiter han i för det är inte hans intresse? istället för att hjälpa till att kompensera dig för det som graviditeten ställer till med?

Skulle ni tycka det var OK om det var tvärtom, om det var han som var gravid - då kunde du absolut inte underlätta hans vardag av PRINCIP även om han desperat behövde hjälp pga tex foglossning?


Ett sådant förhållande skulle jag inte skaffa barn i :(


Tim
(höggravid med foglossning, ischias, akut bronkit och feber - och min häst- och gräsallergiska :love: sambo :love: har slitit många timmar i snöstormen i går och idag för att mina pållar ska få mat och vatten)
 
Sv: gravid och hästägare...

:bow: alltid kloka ord!

Zuss: lycka till med bebis och häst! Hoppas att det ordnar sig med sambon! Han måste ju ändå förstå vad hästen betyder för dig?!
 
Sv: gravid och hästägare...

Det finns nog ingen som vill skaffa barn i ett sådant förhllande. Och jag har fått hjälp under min graviditet men det jag menar är att man inte kan tvinga någon. För alla som inte får hjälp av sin pojkvän/make ska inte behöva känna sig värdelösa för det, någon annan kanske kan hjälpa till, man är förmodligen inte ensam i stallet.
 
Sv: gravid och hästägare...

sprund skrev:
För alla som inte får hjälp av sin pojkvän/make ska inte behöva känna sig värdelösa för det.

Nej, jag har aldrig sagt att tjejen som inte kan göra allt när hon är gravid är värdelös.

Men pappan som inte hjälper till frivilligt är det däremot :devil:
 
Sv: gravid och hästägare...

Ja,ja vi verkar inte komma ngn stans i disskussionen så jag lägger ner. Du förstår inte mig och antagligen förstår inte jag dig. Lycka till med hästar,killar och barn.
 
Sv: gravid och hästägare...

Nu lånar jag din knapp sprund, det är OK att du inte vill diskutera mer men jag vill ändå förtydliga för zuzz mfl vad jag menar.

Vänd på alltihop och se hur det ser ut då.

Ett exempel:

Du och sambon/maken har ett gemensamt litet barn som blir svårt sjukt och det enda som kan rädda det är en levertransplantaion, och det SNABBT.

Den enda lämpliga donatorn är pappan, som kan ge en bit av sin lever.

Ni diskuterar igenom situationen och fattar ett gemensamt beslut att ert barn är värt risken och omaket det innebär för pappan att genomgå en sådan operation.

Komplikationer tillstöter dock - inte för barnet som räddas - utan för pappan som får ett par månaders konvalenscenstid där han pga det svåra bukingreppet, blödnings- och sårruptur-risk inte får röra sig annat än försiktigt korta sträckor, inte bära och inte böja sig ner till marken.

Till saken hör att mannen har en jakthund som är hans stora intresse. Han har tränat upp den själv under många år, är jättestolt över den och de är ett radarpar i skogen. Hemma är dock hunden ganska trist och du har sagt att du inte vill ha något med den att göra. Vilket du inte heller behövt. Möjligen har du surat i smyg för att han verkar bry sig mer om den än dig ibland, för att inte tala om alla timmar den håller honom "borta" :crazy:

Nu när maken kommer hem från sjukhuset har han ingen möjlighet att städa i hundgården eller gå ut och rasta hunden.

Observera att det är ert gemensamma barn han "uppoffrat" sig för och som indirekt är orsak till att han inte orkar/får sköta hunden
!!

Vad skulle ni som famlij göra i det läget?

Skulle du säga till honom att skjuta den, sälja den eller att det var hans problem att försöka hyra in någon som tog hand om den?

Eller skulle du gladeligen ta hand om det som var viktigt för honom eftersom HAN och det han gjort för barnet var viktiga för dig, och därmed plocka upp hundbajs och rasta i ett par månader även om du tyckte det var äckligt och trist?


Fundera en stund.

Och om du skulle välja att hjälpa honom, skulle du göra det även om han opererats av någon anledning som INTE rörde ert barn?


Gör han detsamma för dig?

Skulle ni göra det för varandra bara för GLÄDJEN i att få hjälpa den man älskar med något viktigt?

**********************************************


Varför går så många karlar i land med att få det att se ut som det är helt självklart att de inte har något att göra med det faktum att en graviditet och att deras kvinna ger liv till deras barn kan medföra en del problem som de kunde hjälpa till med i stället för att bära barnet i magen?????

Kan man SE och ÄLSKA och RESPEKTERA en partner om man inte vill hjälpa till när h*n har det svårt, och underlätta för henne/honom att förverkliga sina drömmar ?
 
Sv: gravid och hästägare...

hej igen.

Jo, jag hade råd med hästen innan jag blev gravid och flyttade. tjänade, mellan 14-17000 i månaden efter skatt..
När jag blev gravid flyttade jag till honom och blev sjukskriven halvtid pga av ischias. Det blir numera långa resor till jobb och vänner..ca 10 mil per dag..vilket givetvis är ansträngande på en redan ansträngd ekonomi :smirk:
får idag ut ca 11000 per månad och går inte runt med häst, bil, resor och lån längre.
kan väl inte tycka synd om mig själv egentligen..jag har ju val. Fast just nu känns det inte så faktiskt.
har letat och annonserat efter fodervärd, medryttare etc..men inte hittat ngn. vill inte flytta pållan, står i ett fint och trevligt stall med alla faciliteter..till ett billigt pris.

tacksam för alla era svar. skönt att veta att jag inte är ensam, trots att det känns som om jag är ensammast i hela världen just nu :(

kram
s
 
Sv: gravid och hästägare...

Men om du pga graviditet och att DU flyttar till HONOM och inte tvärtom får det så pass mkt sämre - varför är det inte HANS problem lika mycket som dina? Det är väl hans graviditet också :confused:

Vill han inte ha dig lycklig och glad MED häst? Vill han knäcka dig och få dig att göra dig av med hästen och bara leva genom honom?

Kan ni inte bo nära DITT jobb och hästen i stället? Så billigt att ekonomin går ihop?

(((kramar)))
 
Sv: gravid och hästägare...

Tycks bli tvungen att svara ÄNDÅ.... :mad:
Jag fortfarande inte hålla med i ditt exempel. Jag får nog citera mig själv innan.. "Det är givetvis bra med hjälp men man kan inte tvinga fram det"
Ett exempel tillbaka..

Se det som att jag är hundrädd så vi har "jakt hunden" instängd i källaren (precis som hästen i stallet) Då hade jag inte gladeligen gått ut och tagit hand om hunden utan hittat antingen någon eller något som kunde ta hand om hunden. Precis som jag kanske har stall kompisar som kan hjälpa mig med exempelvis vatten hinkar och tunga lyft har säkert min kille jakt kompisar som kan ta hunden ett par månader som tillskott till jakten eller bara sällskap eftersom min kille ändå inte kan jaga just nu.

Vill markera för alla läsare att jag som person har ingen pojkvän som inte hjälper till men det finns dom som har det. Och jag som person är inte hundrädd. :smirk:

------
Jag önskar verkligen dig zuzz lycka till och hoppas du får hjälp både ekonomiskt och praktiskt. Tyvärr så kan man komma till ett slut där man blir tvungen att prioritera. Även jag kom dit under min graviditet och vi blev tvugna att flytta till hel inakordering nu tillät vår ekonomi det med hjälp av medryttare och jag tycker verkligen synd om dig ifall du skulle bli tvungen att sälja din guld klimp. Hoppas allt ordnar sig för dig. Lycka till!
Kram på dig
 
Sv: gravid och hästägare...

Du sa exakt så här: "jag har barn och ointresserad pojkvän och han skulle aldrig sätta sin fot i bajsen. skulle jag inte klara att ha kvar min häst själv så får jag ju sälja han ska ju inte bli drabbad för att jag skaffade häst en gång eller?"


Alltså, han ska inte bli "drabbad" och ska absolut inte behöva hjälpa dig med vad som är viktigt med dig för att DU får barn.

Sorry, men i mina ögon låter det inte särskilt jämlikt och respektfullt.
 
Sv: gravid och hästägare...

Vill bara säga än en gånga att jag håller med dig Silverkedjan!
Min sambo dör egentligen hellre än stätter sin fot i stallet, det är sällan han behöver det eftersom jag har min älskade syster men han har gjort det och jag VET att när det krisar så ställer han upp!

Men det är väl också ett val man gör, att leva med någon som inte kan tänka sig att ställa upp om det krisar? Jag kan förstå att man säljer hästen om det är så att det inte kommer att lösa sig på lång sikt, men graviditet och småbarnsperiod är ju något "övergående".
Om jag hade en sambo som inte kunde tänka sig att ställa upp och hjälpa mig i stallet (eller jag hjälpa honom med hunden...) skulle nog jag fundera över var han är den dag det krisar rejält?
 
Sv: gravid och hästägare...

Att leva ihopp är inte alltid smärtfritt. Men om man älskar varandra o vill bo tillsammans så hjälper o stöttar man varandra i allt oavsett om det är ekonomi, det praktiska eller känslomässiga..eller.. Jag jobbade själv 50% innan jag gick på havandeskapspenning och ekonomin är en katastrof just nu :o . Men vi är ju som tur är två om både ekonomin och att sätta ett liv till världen. I vårat förhållande så intresserar vi oss för varandras intressen: sambon hjälper mig med att lasta hö, åka med på tävlingar ja allt även om han är allergisk och kanske inte någon hästmänniska och jag hjälper honom med ja just jakthunden :angel: , går ut långa promenager, tar med hunden överallt så den slipper sitta hemma själv. Men för oss är det ingen uppofring utan en del av livet tillsammans. Sambon frågar alltid hur hästen mår o jag intresserar mig för hans jakt o hur långt drevet varit m.m
Vi har var sin ekonomi o betalar bestämda delar av hushållet, för att jag vill ha det så, det är jag som tjänar mindre men vill inte att min häst ska belasta hans del. Har alltid klarat mig själv o vill kunna betala för mig. men som sagt så är det kris just nu och sambon betalar just nu kusen eftersom han vill att jag ska kunna ha kvar hästen. han vet hur mkt det betyder för mig precis som jag vet hur mkt jakten betyder för honom.
Det blev lång, men jag tycket att det är för mkt HAN och JAG i den här diskussionen det är väl ändå VI framförallt när man har ett litet gemensamt liv på G :love:
 
Sv: gravid och hästägare...

hej,

hade inga problem att driva runt hästen förut...jobbade heltid samt extra på helgerna. Fick ut runt 15-17000 i månaden, efter skatt.
Nu kan jag inte jobba extra, flyttat till pojkvännen och fått långa resor till jobbet...så därför fungerar inte ekonomin längre.
Jag vill dock inte tvingas sälja hästen pga att jag är gravid och därmed har en lägre inkomst (han har en årsinkomst på ca 500 000). Vi har bråkat massor om det..han säger att han tar ansvar för allt annat, men vägrar bidra till hästen. Att det är den som sänker mig.
Kan väl förstå honom ibland...han har inte bett om att få en häst på halsen. Kan tillägga att han redan har ett barn, på heltid.

inser dock att jag kommer ge upp med tiden...orkar inte kämpa i motvind hela tiden. både ekonomiskt och praktiskt är det redan tufft.

tack för alla svar.
depp-Z
 
Sv: gravid och hästägare...

Stackars! :cry: :cry: :cry:

Kan han inte se att det är hans attityd till hästen och inte hästen som "sänker" dig?

Jag tycker inte riktigt man kan se det som att han fått något "på halsen". I så fall har du fått hans tidigare, och ert blivande barn lika mycket "på halsen".

Men kan han inte kompensera dig ekonomiskt om du förlorar så mycket på att flytta till honom och bära hans barn? Ska han leva på en högre standard än du :confused: Han tjänar ju så mycket pengar att ni skulle inte behöva bråka om ekonomin :eek:

Om man kommer så långt att man ska ha barn ihop, då är det nogs dags för "våra pengar" istället för "dina små och mina stora pengar". Annars fastnar du i en än värre modell än en klassisk kvinnofälla - du som redan tjänar mindre är den som förlorar ekonomiskt på ERT barn, du får mindre pension, inte råd med dina intressen medan han har ett överskott och kan göra vad han vill, pensionsspara etc.

Skulle det bli billigare för dig att bo ensam, nära jobbet och hästen?
 
Sv: gravid och hästägare...

Du ska bli mamma! Det är viktigast av allt. Din bebis har valt dig och du har valt att föda. Du behöver lugn. Barnet behöver att du mår bra, gör du det med din häst är det viktigt. Ridningen kan du lägga åt sidan, och inte falla in i "duktighetsrollen". Om du har möjlighet till helinackordering första månaderna efter förlossningen. Ta den möjligheten. VÅGA BE OM HJÄLP. Kolla av med familj, släktingar om de kan ställa upp ekonomiskt eller kanske med annan hjälp. När jag fick mitt barn så hade jag 3 hästar, varav en hingst som rekomenderades vidare till bruksprov, jag var då ensamstående och fich kämpa hårt med fodringar, in o utsläpp mm. Samtidigt hålla igång tävlingshästen. Jag sålde senare hingsten men behöll de andra. Så här flera år efteråt kan jag se att visst barnet följde med och allt fungerade med barnvaktshjälp från mamma osv, men det kostade på ändå. Jag såg det inte då men jag skulle inte rekomendera nån annan att göra som jag gjorde. Det brukar ca 1-1,1/2 år innan man riktigt växer in i mammarollen och inser att man inte kan leva som man gjorde tidigare, därför att barn ställer krav när de blir äldre och har okså rätt att göra det. Idag är min son 7 år och jag har 4 hästar, men bor och jobbar i anslutning till gården. Det fungerar bra att ha "allt" samlat på ett ställe, man spar tid. Jag tror på att du kommer fram till en bra lösning, lita på dig själv och BE OM HJÄLP....
 
Sv: gravid och hästägare...

Var detta riktat till mig elle tog du bara senaste svarsknappen? Men efter att ha läst ditt inlägg undrar jag hur man lägger upp en separat ekonomi när man har gemensamma barn?

Och till Zuzz, tänkte dra ett exempel om hur man går tillväga om det skulle vara ett barn han "fick på halsen" extra istället för en häst. men du har ju tydligen det exemplet själv. Hur gör ni med hans barn? Tar han hand om det helt själv? Du lagar aldrig mat eller städar efter det?
 
Sv: gravid och hästägare...

min sambo är uppvuxen på kennel och stuteri..så det är ingen rädsla för hästar som ligger bakom. Hans erfarenhet är dock (tyvärr) att djur bara kostar pengar, tid och tårar...
/Z
 
Sv: gravid och hästägare...

Han vill aldrigha gemensam ekonomi..det har han sagt flera ggr. När vi ska köpa gemensamt hus vill han att vi tar separata lån, samt betalar våra lån själva...hade väl varit helt okej tycker jag om vi hade haft likvärdiga löner.
Jag föreslog att man tog procentuellt på lönen, så att boendekostnaden blir "lika" för oss båda.
Ska jag låna hälften, t ex 900 000, så tar det kanske halva min inkomst varje månad, medan det kanske bara tar en tredjedel av hans. Tycker inte det känns bra.
Ska vi ha familj tillsammans och dessutom ha helt olika livskvalitet? Visst tar hästen mkt pengar mig,menjag väljer bort så mkt annat..kläder, uteliv och annan lyx..dessutom har jag alltid betalt den själv innan. Men jag förstår även dem som tycker jag borde "offra" hästen...för ett barn kostar både tid och pengar, vilket hästen givetvis begränsar för mig. Jag kommer dock inte låta barnet bli lidande, isåfall säljer jag givetvis pållen!
Vill bara att han respekterar mig och låter mig själv fatta det beslutet DÅ..inte genom att i tre års tid dissa "hästjäveln". Det är det som gör det så jobbigt...för nu kan jag inte klara mig själv längre..kan inte ignorera hans tjat och negativa kommentarer. Förut gick jag bara ut genom dörren, åkte hem till mitt eget lilla hem, när han tjatade. Nu är beroende av honom..pga min situation.

Hur gör ni? Pengar? Lån? Egna dyra intressen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 863
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 468
Senast: Mabuse
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 632
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 850
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp