Gravid och röker/sammanslagen tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gravid och röker

morrr, att du var tvungen, läs mitt PM och svara nu i stället!
 
Sv: Gravid och röker

personligen tycker jag det är frutkansvärt! det är lika mycket ett barn även i livmodern som utanför,alltså lika mycket dålig/bra förälder också.åsikten är olika jag har min du har din, jag tycker att en bra förälder inte röker under graviditeten!helst inte senare heller men då är det en aning lättare att "skydda" barnet genom att röka ute, vänta innan man går in igen osv. det tycker jag gäller både mamman och pappan. tycker inte heller att en gravid ska stå i närheten av någon som röker heller.
 
Sv: Gravid och röker

gonkan skrev:
Och alla pappor till barnen då slutar de att röka ???
Det är ju också en fråga som borde ta´s upp i såfall för de är ju i såfall också precis lika dåliga föräldrar annars ..
Men barnet växer ju inte inuti pappan? :confused: Det är klart att det är bra om han slutar röka ändå, men bebin kan ju komma undan pappans rökande på ett annat sätt än mammans.
 
Sv: Gravid och röker

Självklart är det egoistiskt och oansvarigt att utsätta barnet för droger, alkohol och nikotin ....riktigt dumt - absolut!

Dock.
Jag är född på 70-talet....många av oss som föddes då utsattes för kemikalier och brukande mammor.
Det fanns inga specialfärgade barnkläder eller extra skonsamma tvättmedel osv utan vi utsattes för allt möjligt inkl husdjur och annat skit :smirk: .

På 70 och 80 talet och även innan det var barnen starka och friska!
Efter att ha jobbat på försäkringsbolag och studerat information som de grundar sina regler och premier på kan man konstatera att de som fötts from -90 talet är ena riktiga veklingar.

Pollen, astma, diabetes, eksem, gluten och diverse allergier mot kost, damm, djur och gud vet allt...

Antingen är det så att mer skit gör ungarna till starkare individer eller så måste alla barn födas och växa upp i isolerat syrgastält :D ...för jämförelsevis är det ruskigt dålig kvalité på ungarna idag.

Vad kan det bero på...
 
Sv: Gravid och röker

Jo, det är oansvarigt och det är fel. Jag är själv rökare och rökade under min graviditet för snart 12 år sedan.

Jag var 23 år gammal och när jag upptäckte att jag var gravid så drog jag ner till ca 5 cigaretter om dagen, minskade till 2, mao trappade ner. Sen blev jag inlagd i två veckor och på sjukhuset så tjatade de som galinngar på mig att jag borde sluta...

Började genast röka 10 om dagen istället, det blev psykiskt för mycket. Jag blockade mig helt enkelt.. När jag kom hem drog jag ner igen.

Oavsett, det är helt klart mitt eget fel, MEN lite psykologi och positiv peppning för rökande mammor vore att föredra, än att skicka mobben på en.

Tror man hade kunnat minska rökande mammor ganska mycket, om budskapet fördes fram på rätt sätt.
 
Sv: Gravid och röker

Jag förstår inte att det alltid skall finnas så många rökare som går i försvarsställning och attackerar allt och alla för att att rökningen kritiseras.

Rökning är bevisat farligt.
Rökare blir förr eller senare sjuka av sin rökning.
Barn till rökare har en oerhört högre risk att dö i plötslig spädbarnsdöd än barn till ickerökare.
Barn vars mödrar röker under graviditeten har en genomsnittlig lägre födelsevikt än barn till ickerökare.

O.s.v. med ännu mera fakta.
Och ändå så skall det ifrågasättas?
Jag är så förundrad.
Varför förstår inte rökarna att rökning är farligt?
Bevisen finns ju.
 
Sv: Gravid och röker

Idag förstår alla det, iallafall i ett I-land som Sverige. Jag har ingen ursäkt för att jag rökte under min graviditet.

Däremot, så kan det vara viktigt att diskutera hur man kan hjälpa dem som inte klarar av att sluta själv under en graviditet. man är olika stark, i olika skede i livet, de som behöver hjälp bör få den.
 
Sv: Gravid och röker

Inte_Ung skrev:
Jag förstår inte att det alltid skall finnas så många rökare som går i försvarsställning och attackerar allt och alla för att att rökningen kritiseras.

Rökning är bevisat farligt.
Rökare blir förr eller senare sjuka av sin rökning.
Barn till rökare har en oerhört högre risk att dö i plötslig spädbarnsdöd än barn till ickerökare.
Barn vars mödrar röker under graviditeten har en genomsnittlig lägre födelsevikt än barn till ickerökare.

O.s.v. med ännu mera fakta.
Och ändå så skall det ifrågasättas?
Jag är så förundrad.
Varför förstår inte rökarna att rökning är farligt?
Bevisen finns ju.
:bow: :bow: :bow:

Rökningen påverkar blodtillförseln till fostret, om jag förstått saken rätt. Jag tror jag länkade till en annan tråd längre upp i denna tråd, DÄR beskrev Silverkedjan detta.
Försvara er hur mycket ni vill, men det ÄR faktiskt era barn som blir lidande :mad:
 
Sv: Gravid och röker

Äh, det finns INGET försvar för rökning, oavsett om man är gravid eller inte. Jag slår inte nån i huvudet som rökt när hon varit gravid, däremot kan jag inte köpa att hon försöker försvara det.

mandalaki
rökare
 
Sv: Gravid och röker

Jag försvarar det INTE. Jag vänder mig emot såna kommentarer som att barn till rökande/snusande mammor blir svagare individer. Dessa generella termer är skräckpropaganda och inte alls nån REGEL att ALLA blir det.
 
Sv: Gravid och röker

Frågan är väl HUR man definierar svagare individer.
Svag i betydelsen trögfattad eller lågbegåvad eller svag i betydelsen kroppsligt påverkad.
Man VET ju att fostrets utveckling påverkas negativt av rökning, DET är väl ändå inte att betrakta som skräckpropaganda???
 
Sv: Gravid och röker

Jo, jag anser att om man presenterar det som att ALLA barn till rökande mammor blir svagare individer så är det skräckpropaganda.Utan mer beskrivning av vad som egentligen menas och i vilken utsträckning fostren blir påverkade.
 
Sv: Gravid och röker

Xeline skrev:
Jo, jag anser att om man presenterar det som att ALLA barn till rökande mammor blir svagare individer så är det skräckpropaganda.
Rent statistiskt så är det ju så.
Om man jämför barn till rökande mammor med barn till ickerökande mammor.
Men sådant kan man ju inte se direkt på individninå.
Man kan ju inte jämföra med grannens barn rätt av sådär.
Utan gruppen måste vara så pass stor att andra faktorer jämnas ut.

Annars så skulle ju jag kunna säga precis tvärt om.
Jag har aldrig rökt, och gissa vad?
Min dotter är bäst i klassen och begåvad på att spela fiol och min äldsta son är överbegåvad och har fått flytta upp en årskurs mitt under terminen.
Att på detta dra slutsatsen att det skulle bero på att jag är ickerökare, är ju ganska så befängt.
Men det passar ju som slutledning i klass med annan slutledning.
 
Sv: Gravid och röker

*knapplån*
Jag blev rökt... min mamma rökte med mig i magen alltså, själv VAR jag rökare tills vi beslutade oss att börja med verkstaden (nyss börjat). Jag tycker det är FRUKTANSVÄRT med gravida som röker. Så jävla svårt är det inte att sluta och hålla upp 1½ år eller hur länge man nu tänker bära och amma barnet. Välja cigg före ett barns välmående är ju bara så svagt!

Och jag vet inte om man tar skada som barn i magen, jag är inte "som alla andra" inte heller min lillebror, om det beror på nikotin eller inte det vet jag ej.... men vi kanske inte skulle varit lika rastlösa som vi är om våran mamma varit rökfri?
 
Sv: Gravid och röker/sammanslagen tråd

Ojdå, då kanske jag har intelligenta barn för att jag inte röker då?
Eller så är det så att intelligenta människor inte röker, och att intelligens är ärftligt?
 
Sv: Gravid och röker

Exakt ! Det är stor skillnad på statistiska resonemang, generella uttalanden och specifika exempel !

Jag har också två barn som är bäst i klassen och en som fått erbjudande att flytta upp en klass ! Och jag (SKÄMS) rökte när jag var gravid.
 
Sv: Gravid och röker

Tja, tänk då på hur smarta de hade kunnat vara om du inte hade rökt.
Grejjen är ju att man inte vet hur det påverkat just detta barnet.
 
Sv: Gravid och röker/sammanslagen tråd

BULLSHIT!!!!!

barnen var inte alls friskare förr i tiden - men då skylldes symptomen på annat... tex. fick mormors mamma höra att det bara var lite kolik när mormors bror skrek så mycket - han blev diagnoserad som glutenintolerant som pensionär!!!

min mamma rökte när hon väntade mig - 5 cigg om dan var helt ok då på 70-talet... jag höll på att dö i hennes mage pga att moderkakan slutade fungera och förlöstes med akut kjejsarsnitt, är uppvuxen med kjedjerökande föräldrar och katt och har idag fökylningsastma (mycket bättre nu när jag bor på landet istället för mitt inne i stan) har en mycket känslig mage och är allergisk mot katt (fast jag tål som tur är vår egen skogskattkorsning)

min "bästis" från skolåldern har vuxit upp med konstant magont hon fick genom sin uppväxt äta både dubbla och tredubbla pencillinkurer mot det men blev i vuxen ålder diagnoserad som glutenintolerant...

så problemen fanns tidigare oxå men skylldes på ngt annat - nuförtiden testar läkarna barnen för allergier som förhoppingsvis får rätt kost och mediciner efter diagnos... och därmed ett bättre liv?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 265
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·
Gravid - 1år Jag har två barn, den äldre blir 11 år i år och den yngre fyller alldeles snart 4 år. Båda mina graviditeter har varit jobbiga, den...
Svar
3
· Visningar
2 451
Senast: Bexzor
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 113
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp