Bukefalos 28 år!

Gravid och röker/sammanslagen tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
I

Idka

Gravid och röker

Är ingen stammis på detta forum och varken mamma eller rökare för den delen heller, men jag måste få fråga.

Är det vanligt att havande röker...?

Var på konferans i veckan och en kollega från annan ort stod och rökte flera ciggaretter i baren. Vet inte hur långt gången hon var, men hon hade en stor mage (som jag fick kolla flera gånger på, trodde jag såg syne på antingen ciggen eller magen!).

Jag kan inte låta bli att tycka att det ser så... oansvarigt ut?
Överreagerar jag, är det OK att röka fast man är gravid nu för tiden?
 
Sv: Gravid och röker

Tycker inte att du överreagerar. Personligen tycker jag det är oerhört egoistiskt att röka när ett foster växer i magen. En sak att skada sig själv. Det är stor risk att fostret blir skadat på något sätt.
 
Sv: Gravid och röker

NEJ!!! Det är inte okej att röka när man är gravid!
Men det finns en och annan (alldeles för många, för VARJE rökande gravid är en för mkt..) som ändå gör det, av någon outgrundlig anledning...

Vi hade en ganska het debatt här för några veckor sen om gravida och rökning, ska se om jag kan hitta tråden och länka till den...
Jo, här är den..
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=542630
 
Senast ändrad:
Sv: Gravid och röker

Min BM pratade om det där med mig, jag röker inte men jag snusar, och effekterna det har på fostret och även barnet i dess uppväxt samt vuxna liv är skrämmande. Det blir överhuvudtaget en svagare individ, om jag hade sett någon röka under graviditeten hade jag nog gått fram och fimpat cigaretten åt henne, fruktansvärt egoistiskt. Iofs vet jag själv hur svårt det är att lägga ner det, men ändå.
 
Sv: Gravid och röker

Fast det är ju inte ett dugg bättre att snusa än att röka under graviditeten.. Bara att snuset inte förpestar luften för omgivningen, men fostret får ju i sig massor av nikotin ändå...
Läs artikel i Aftonbladet
 
Senast ändrad:
Sv: Gravid och röker

Håller med dig, det är verkligen inte bättre.
 
Sv: Gravid och röker

Jag rökte i ca 5 mån av min grav. eftersom jag inte visste att jag var gravid.
La av en tid men började sedan igen. Pga yttre omständigheter orkade jag inte ta tag i det.

Ja jag vet att det var illa, men just då hade jag andra tankar.....inte spec bra tankar om jag säger så.
Ingen ursäkt kanske, men så var det iaf.

När jag fick veta att jag var gravid med sonen slutade jag tvärt.
 
Sv: Rökning&graviditet

Tja, varför inte?! Barnet är väl ändå viktigare än att mamman får röka.
 
Sv: Rökning&graviditet

mmm...det var ju drastiska åtgärder :crazy:
Jag vet inte så mycket av hur det funkar i Thailand men det verkar som om de Astatiska länderna har en rätt lik syn på hur de skall få folk att göra som de vill eller inte....
Bodde i Kina under ett och ett halvt år och såg och hörde mycket liknande den artikeln och de flesta verkade inte ens höja på ögonbrynet...Vilket vi däremot gjorde med råge!
MEN...ämnet i artikeln är ju intressant...Faktum kvarstår ju att både passiv och aktiv rökning kan skada fostret och senast för någon vecka sedan läste jag i en läkarskrift om hur många barn som fortfarande dör i plötslig spädbarnsdöd...Vilket dom idag anser att det oftast hör ihop med rökning...
...Cigaretter dödar mer personer årligen, än vad tex AIDS och trafiken gör. Människorna som drabbas dör sakta och plågsamt och kostar samhället enormt mycket, både ekonomiskt och resursmässigt...Märkligt att cigaretter fortfarande är så tabubelagt att det tom fortfarande får säljas öppet!... :cool:
 
Sv: Rökning&graviditet

Jag tycker det är rätt jag, jag röker själv men inget foster förtjänar att få i sej de nikotin som jag väljer att inhalera.
Men sedan då... alltså när bebis är född och amningen färdig -passiv rökning då?
 
Sv: Gravid och röker

Här i sverige är det inte så vanligt, de flesta slutar eller lägger om till snus (same shit different name). Vet man inte om att man är gravid så är det ju en sak, jag tex har inte haft regelbunden mens på hur länge som helst så skulle jag bli gravid skulle jag inte ana någonting om jag var nån eller två månader sen.
Men står man med ballongmage så ska man bare skämmes tamefan!
 
Sv: Gravid och röker

Alltså ursäkta - men är det inte lite att ta i att påstå att barn till rökare blir svagare individer ?

Jag är tamejfan allergisk mot såna uttalanden.
 
Sv: Gravid och röker

"lånar"
Jaha, då är jag en svag individ, för på 60-talet när min mamma var gravid med mig så var det vanligt att man rökte trots graviditet.

undrar hur man skulle vart om hon inte rökt, Statsminister kanske?
 
Sv: Gravid och röker

Jag jobbar ju på behandlingshem för föräldrar och barn.

Vi har märkt att det är vanligt att man röker under grav och amning.
På senare år så har det vänt lite, men de allra flesta röker. Tyvärr.
Tillsammans med mvc och bvc upplyser vi om riskerna men mår man psykiskt dåligt så är det svårt att sluta röka och en graviditet motiverar inte alltid till det.

Å andra sidan så kan man säga att dessa barn både i moderlivet och senare varit med om värre saker.
 
Sv: Gravid och röker

då är jag också en svagare indivi då för mina mamma rökte med alla oss 4 barn och jag har rökt med mina 2 första barn , Där dottern nu 11 år gick när hon var 10 månader kunde läsa och skriva när hon var 5 och har oftast bara 1 fel på prov i skolan hm tycker inte att hon är en svag individ, var helt normal stor vid födlsen. Sonen var mer än normal när han föddes 52 cm lång och 4.2 kgtung och är helt normalt begåvad i skolan ing eproblem där heller är hur friska barn som helst.
Minsta sonen är 2 år har rökt i början av graviditeten . däremot fick jag lite problem med han att han inte gick upp i vikt i slutet av graviditeten de 3 sista månaderna. Men sen är det ingen skillnad på han eller de andra 2 barnen.
Jag blir så irriterad på folk som ska lägga sig i allt.
Men det är så typiskt svenskt tycker jag.
 
Sv: Gravid och röker

hua, hatar det där. en som jag kom i kontakt med ganska mycket iom med min häst var gravid och rökte genom hela. när jag frågade varför eller påpekade att jag tyckte det var fruktansvärt var anledningen att:
- jag har inte nog med motivation.
Då tänkte jag som så, vad kommer man att göra längre fram med sitt barn om det inte ens är värt att sluta röka för?
:smirk:
 
Sv: Gravid och röker

Jag förstår inte varför detta måste bli en försvarsdebatt där de som rökt under graviditet känner sig nödgade att redogöra för hur lyckade deras barn blivit trots rökandet. Våra föräldrar (är född på 70-talet) visste inte bättre. De hade inte den kunskap om hur fostret påverkas på olika sätt som vi har idag.

Nu när man VET att rökning (bl.a.) är skadligt för fostret kan jag omöjligt se hur man kan försvara sitt rökande under graviditet genom efterkonstruktionen: "mina barn blev minsann bra ändå!". Det visste du ju inte innan, när du trots allt valde att strunta i råden om att avstå från att röka.

Med den kunskap vi har idag kan jag inte ens begripa hur man kan utsätta sin lilla bebis för dylika dumheter.

//C
 
Sv: Gravid och röker

Jag vet vad jag utstatte mitt barn för det är inte det jag menar utan bara det att det skrevs att rökande barn blev svagare individer var bara det jag opponerade mig emot, man kan ju int dra alla rökande barn över en kam.
och ärligt så skiter jag i vad ni tycker om att jag rökte med mina 2 första barn för det är bara jag själv som kan stå till svars för det och inte ni andra och jag skäms fakiskt inte heller.
Men jag drack ingen alkohol i allafall *S* och gör knappt fortfarande .

Tomaten: bara för man har rökt under graviditeten så är det inget som säger att man blir en sämre förälder ändå .

Och alla pappor till barnen då slutar de att röka ???
Det är ju också en fråga som borde ta´s upp i såfall för de är ju i såfall också precis lika dåliga föräldrar annars ..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 270
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·
Gravid - 1år Jag har två barn, den äldre blir 11 år i år och den yngre fyller alldeles snart 4 år. Båda mina graviditeter har varit jobbiga, den...
Svar
3
· Visningar
2 451
Senast: Bexzor
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 117
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp