Gravid, vad ska jag göra med hästen?

hast_galen

Trådstartare
Hej!
jag är gravid i vecka 33 nu så inte så långt kvar nu men min stora fråga är hästen, Jag har haft medryttare på han ca 4 dagar i veckan och jag har tömkört, longerat och löshoppat han 2 dagar i veckan och vilat en dag, Men nu har medryttaren köpt sig en häst så nu hinner hon inte med min häst längre :( Så frågan är vad ska jag göra med han? letar ny medryttare men är inte så lätt när man bor på landet,
Men hur många dagar i veckan behöver han gå för att behålla sina muskler? tänkte jag skulle försöka hålla igång han så mycket som möljligt tills jag inte orkar längre så får han väl vila sen,
men hur mycket tror ni han kommer tappa på fyra månader? ( tror att det blir nått sånt innan jag kan börja med han igen)
hästen är en 7 årig halvblods valack i bra kondison som går ute i stora hagar ca 8-9 timmar om dagen
Vad har i gjort när ni är gravida? lämna ut han på foder vill jag inte då jag ha aldrig haft tur när jag har gjort de innan med hästar, sambon tycker jag ska sälja han men det är ju min ögonsten så det ligger långt ner på listan, håller på att bli tokig för jag vet inte vad jag ska göra, vill så gärna att han går så mycket som möjligt då han trivs bäst med det....
Vad har ni gjort? tips och ideer är välkomna :)
 
Jag tycker inte alls att du behöver oroa dig. Gör det du kan med hästen och låt honom bara vila för resten. Jag vet ett antal hästar som skadats el försämrats ridmässigt av olämpliga medryttare/fodervärdar, men ingen som tagit skada av lite vila!

Så länge man inte har en väldigt specifik utbildnings/tävlingsplan för hästen så har ett avbrott inte så stor betydelse. Det kan tom göra gott. En frisk häst med vettig utevistelse står ju inte helt plötsligt utan muskelmassa bara för att den inte rids! Men man får förstås anpassa aktuellt arbete efter kondition och styrka och sen sätta igång hästen på ett klokt sätt. Klart du ska behålla din fina häst, o lycka till med bebisen!
 
Jag har 3 hästar som jag haft under mina graviditeter och det har gått bra.
Finns oftast många olika lösningar man kan hitta på.
Idealet är ju förståss någon medryttare. Går att sätta ut på annons, jöra med någon ridksola i närheten om det finns någon duktig elev som vill rida. Lite hamnar man kanske att sänka på sina krav och se vad som finna att få! Är hästen enkel att handskas med och snäll att rida så förenklar det ju det hela.
Hittar maningen medis och Har man råd så kan ju en "beridare" komma ut någon dag i veckan och rida igenom hästen och så sysselsätter man på egen hand resten.
Stora ytor med hästkompisar är ju jättebra.
Långpromenade har mina hästar fått hänga med på när jag inte kunnat rida längre. Där har även kompisar och vänner ställt upp även om de inte kunnat rida. Gubben har också kommit med ut och hjälp till. Har man snäll häst så har jag kunnat kombinera barnvagnspromenad med hästpromenad. då har gubben haft barnvagnen och jag hästen-
Sen när bebis väl har kommit så har jag ganska snabbt själv behövt pausa och få fara ut med hästarna en stund för att orka vara en bra mamma sen. där har pappan kommit in i bilden och fått sköta. I början går det ju kanske inte så långa stunder men man får ta det som det kommer. Man hamnar att bli lite mera flexibel bara.
Om du bara har möjlighet så behåll hästen, det är mitt råd.
 
Stämmer in.
Jag har två hästar på egen gård. Är gravid igen och kommer ha två barn med ett år emellan.

De får helt enkelt vila och skrota i hagen den tiden jag inte kan rida. Ingen av dom dör av det.
Nu har jag lite hjälp så den ena kommer promenadridas och den andra jobbar jag från marken.
Ingen ska tävlas eller tränas innan jag är fullt 'arbetsför' igen heller så det är ingen brådska eller ett måste att ha hästarna helt igång.

Man behöver nog 'bara' sänka kraven. Mina hästar mår jättebra. Jag har (haft) dåligt samvete men ser man på hästarna som hästar så mår de inte ett dugg dåligt för att de får vila.
 
Jag får dåligt samvete av att veta han ska få vila så mycket då han tycker om att ridas och hålla igång nog för han är snäll så nästan vem som helst kan rida han men den vill jag gärna att han rids rätt för att inte muskla om sig, men visst jag kanske behöver sänka mina kvar, Men som sagt jag bor på landet är inte så lätt att få en medryttare då de behöver ha körkort eller moped ( dock blir det ju snart och framåt vilket kanske inte gå och köra moped, ) :S

Men jag får väl köra så långt som jag orkar sen får han väl vila ;)
 
Hej!
jag är gravid i vecka 33 nu så inte så långt kvar nu men min stora fråga är hästen, Jag har haft medryttare på han ca 4 dagar i veckan och jag har tömkört, longerat och löshoppat han 2 dagar i veckan och vilat en dag, Men nu har medryttaren köpt sig en häst så nu hinner hon inte med min häst längre :( Så frågan är vad ska jag göra med han? letar ny medryttare men är inte så lätt när man bor på landet,
Men hur många dagar i veckan behöver han gå för att behålla sina muskler? tänkte jag skulle försöka hålla igång han så mycket som möljligt tills jag inte orkar längre så får han väl vila sen,
men hur mycket tror ni han kommer tappa på fyra månader? ( tror att det blir nått sånt innan jag kan börja med han igen)
hästen är en 7 årig halvblods valack i bra kondison som går ute i stora hagar ca 8-9 timmar om dagen
Vad har i gjort när ni är gravida? lämna ut han på foder vill jag inte då jag ha aldrig haft tur när jag har gjort de innan med hästar, sambon tycker jag ska sälja han men det är ju min ögonsten så det ligger långt ner på listan, håller på att bli tokig för jag vet inte vad jag ska göra, vill så gärna att han går så mycket som möjligt då han trivs bäst med det....
Vad har ni gjort? tips och ideer är välkomna :)

Tappar mkt på fyra månader. Fodervärd? Lämna på utbildning?
 
Jag är lite längre gången är du (snart i v 37) och min häst (samma ålder, mår bäst av att gå 6-7 dagar/v) gör inte många knop alls. Red fullt ut så länge det funkade, trappade gradvis ner till bara skritt, tömkörde och promenerade ett tag och har nu ställt av helt sedan drygt en v. Japp, hon har tappat massor sedan i våras, men det har jag också gjort, främst bålstyrka och kondis. Planerar att sätta igång på samma sätt som vi trappat ner, dvs börja med promenader, tömkörning, börja skritta och sen rida. Hade givetvis helst haft en duktig medryttare som kunnat rida igenom hästen 3 ggr/v och själv haft ork nog att hålla igång med långa promenader och uppbyggande tömkörningspass. Men nu blev det som det blev och i längden tror jag inte att det är någon fara för hästen. Har längtat sjukt mycket efter uteritter nu i höst, men det är bara att inse att det inte fungerar.

Håller tummarna för att jag skall kunna hitta en medryttare när hon skall igång igen, alternativt att hon mognat så pass att hon klarar lägre aktivitetsnivå utan att balla ur. Annars måste jag nog försöka sälja för hästens skull.
 
Har du han hemma på din egen gård? Kanske kan ge honom större hage då och mer utevistelse? Går dom i stora hagar med mesta delen ute i hagen så tappar dom inte så mycket muskler under 4 månader som man tror.
 
Kan tillägga att båda min hästar är såna som har mycket i skallen. Aktivering är nyckeln.
Men med nedtrapping har det inte varit några problem med någon.
:)
 
Säger som dom andra skriver, hästen tar inte skada av att vila.

Var i samma sits, som dej, tidigare i år men med undantaget att jag inte fick fatt på någon medryttare. Min häst är lite speciell och kräver sin ryttare men tycker inte att han blivit värre av att vila några månader utan tvärtom nästan lättare att rida nu när jag sakteligen kommit igång igen. Dock går han på lösdrift och om det skulle funka för din häst så vore det en bra lösning för bibehållande av muskler.
 
det är väldigtt svårt att veta vad man ska göra som sagt han trivs ju bäst av att gå 6 dagar i veckan, Just nu går han bara 5 dagar i veckan det är ju i alla fall bättre än inget,
jag har tänkt att jag ska kämpa på så långt jag orkar och kan, sen får han vila om jag inte hittar någon medryttare till han en är inte så lätt på landet :)
Som tur är så är det stora hagar och jag vet att han rör sig mycket är ganska aktiv i hagen, :)
dock börjar jag bli grymt rid sugen har inte ridigt på ca 2månader nu då jag har blivit så stor :(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 400
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 257
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 051
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 260
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp