Grevagården 9 april

Sv: Grevagården 9 april

jag visste inte 100 vem du var förrän vår gode welsh pekade ut dig för mig lagom till det var dags att ila till bilen för hemfärd....
f´låt.... :(
 
Sv: Grevagården 9 april

Det var ju samma här - att jag inte visste vem du var alltså... (det vet jag egentligen inte nu heller, men fick höra att du hade svart väst :D )

Nästa gång kanske. Fast jag måste säga (även om jag tog kort på alla pållarna) att jag blev lite besviken. Nästan alla förväntade wow-upplevelser uteblev. Men några riktiga godbitar fanns ju... :love:
 
Sv: Grevagården 9 april

Jamen hallå, inga antydningar och små hintar, berätta ALLA resultat för oss som inte var där!! Vill veta "ALLT"! :D :D :p :bow: :bow:

Hlsn Helena
 
Sv: Grevagården 9 april

Ännu mer besviken blev jag när jag kom hem och stoppade kameran i datorn bara för att konstatera att blixten har tagit på räcket och inte på ponnyerna...... :mad: Alla 60 kort är kolsvarta... :devil:

Jag får köra dom i photoshop och se om jag kan rädda vad som räddas kan med lite uppljusning. ett kort på Yarra-Glen blev bra för han råkade stå i en solstråle. Kanske förutbestämt :D
 
Sv: Grevagården 9 april

Min digitalkamera fullkomligen vägrade att ta bilder överhuvudtaget. De blev kolsvarta (men jag såg det när jag körde testfoton på sekt. B) Så jag bytte till min hederliga STORA Minolta och hoppas att när bilderna kommer på onsdag så är dom helt enkelt bra :)

Yarra-Glen --> kan man annat än bli kär?
 
Sv: Grevagården 9 april

Jag såg inte dig heller, men det var jag som bar bort blommorna med Aina efter showen....
Jaggis, var helt otrolig ända tills han skulle trava!!!!! Jösses han blev som han trampade i ? ja jag vet inte vad men frammåt gick det inte men han kan stoltsera med det näst högsta exteriör för dagen 998 jag är super nöjd för domarna sa att han har aldrig varit så fin! Trava kan han men inte idag Suck!
 
Sv: Grevagården 9 april

Hörrö dudu! Du vet inte vad du bett om... Kan jag få en helsida rymmandes 25 inlägg själv tro :angel:

lite sent och jag skall börja min promenad hem till mig i 45 min beckmörker snart men ett litet sammandrag kan du få!

Utav Mountainsarna var det nog en delad första plats gällandes dagens stjärnskott mellan Heniarth Yarra-Glen och Pegasus Jewel. Jag tror att Jewel charmade publiken mest medans Glen stod för Ahhhh-upplevelsen. Jewel fick utmärkta 977910 och blev mycket prisad med nästintill stående ovationer för sin exellenta trav. Tillknäppta Mr Johnson var stum av hänförelse och hade inte ord för hur bra den lille ponnyn rörde sig. Glen däremot hade en lika exellent rastyp, som en mindre kopia av Mr Milligan, och belönades med 109879.
Jewel gjorde ett alldeles bedörande bruksprov med en ryttare som är värd Årets Prestation som satt kvar när J fattade galopp på långsidan och sedan drog iväg...Många var vi på läktaren som satt med hjärtat i halsgropen och trodde lilla ryttaren skulle slå ihjäl sig "herregud stäng manegedörren innan han galopperar till Skara" tänkte jag men det löste sig och jag tror vi allihopa var imponerade över ryttarens mod och vilja att sitta kvar när bockserierna kom
Övriga mountains med OK/Bra poäng var bla Salstas Magic Storm som fick raden 88689. jag missade lite om första siffran var 7 eller 8. Jag ändrade i efterhand men ser inte nu vad jag ändrat till :o . han hade dock veterinär anmärkning på dubbelt roterade testiklar.
RMS Arizto fick 88778 p. Den gamle Acrobat II - som charmade mig - fick 88678 och skulle lämna spermaprov innan helt godkännande. Denna lilla kämpe var hela 22 år gammal men var i oförskämt fint skick och jag kan förstå ägare som vill ha honom i avel de sista åren. Jag tror jag hörde ägaren sa att han fortfarande tävlar faktiskt. :banana:
Importerade Friars Shanco föll tyvärr på en mycket spänd och kort skritt, men visade en nästintill lika trevlig trav som Jewel, och belönades med 87769.

Utav sektion B var det blandad kompott:
Downland Wild Fowler gavs bäst kritik med 98798, han gjorde också ett mycket välordnat bruksprov med 9999. Såg ut som en typisk rid-welshB.
Simberg Hero fick 99787, men var för ung för att göra bruksprov. Jag är inte så insatt i sek B, men tyckte att han hade en trevlig leverfärg :angel: Jag är van vid cobbarnas mera massa och han passerade bara för mig.
Eyart Ramah lade man nog ögonen till mest med sin gulbruna färg, dessvärre var han halt efter en skada på ett bakben som syntes tyfdligt för alla, och han var inte bedömningsbar för dagen i sina rörelser. han fick på de först punkterna 888 men fick ändå ett G2, jag missade hans historia, han måste ha gjort bruksprov eller har liknande meriter sedan tidigare? Hm, lite osäker där, bildskön var han iallafall.
Downland Jaguar ville inte koppla av och tyvärr blev det nerdrag på hans gång, annars fick han 99876. Jag har sett honom tidigare och han har verkligen utvecklat sin maskulinitet och kropp! Rodde måste vara mycket stolt!! :bow:

Sektion C höll överlag hög standard. vassast var min på förhand givna favorit Tyreos Storm Buster, som blev BIS på Riks i somras. Nu hade han gått upp några kilo till, vilket även Nämnden påpekade lite fint :o Men han har en äkta sektion C typ och man måste bara älska honom (inte partisk alls ) Han fick självklara 98899 (tror jag - missade lite) Han fick dock en liten veterinär påpekan på lindigt överbett... Kan knappast påverka han tuggfunktion iallafall med tanke på kroppshyddan :cool:
Som mycket god 2:a kom Cynorian Misty Prince som har goda meriter ifrån Royal Welsh. Denna yngling var blott 2år gammal och växte så det knakade (har jag inte rätt?) men rörde sig väldigt trevligt med en framförallt trevlig framkärra, och fick 98878.

Och så cobbarna...(puh - för mycket lördagsvin i kroppen, börjar bli för många stavfel som jag får gå tillbaka och rätta, skönt att jag är klar snart. :angel: )
Ut först startade en svenskfödd, Brudvik Pendefig. han hade en trevlig typ men rörde sig lite "efter sig" vilekt tyvärr även drog ner. Dessutom hade benstället lite att önska, och han fick 88687, och ryktet gör gällande att han förmodligen inte visas om i äldre dagar. Han var annars en moderlivsimport efter den eftertraktade Danaway Champagne Charlie.
Dagens bästa - utan större disskussion - blev importen Ochrdewi Tywysog. jag föll för honom då han såg ut som en älre kopia av min cob hemma i stallet. Men nej nej, jag är inte hemmablind alls!
Jag misade faktiskt hans poängrad men tror han fick 5*8 eller liknande. Han gjorde ett mycket trevligt bruksprov under ryttare med 9898.
Ybysgerwyn brenin Rhodri visades igen, han var redan godkänd men kom nu tillbaka för bruksprov. Exteriört ansåg nämnden at han inte riktigt utvecklats som förmodat, och han blev nu sänkt på ett par punkter. Poäng för honom 88887. Men där ser man vad tillväxt kan göra. Både plus och minus - kalla fakta...

Vad som var nytt för iår var att alla hingstar med 40p och uppåt samlades på slutet för korning av dagens bästa ponny. Det blev en något avslagen tillställning av - i mina ögon -2 orsaker.
1. ingen fest! sätt på lite musik nästa gång som triggar ponnyerna :idea:
2. Lite dumt att låta dom trava under läktarlångsidan där alla satt, vi såg typ ingenting...
dagens etta blev Heniarth Yarra-Glen och som lika god 2:a sattes Storm Buster. fast jag hejade på Storm Buster. Men det är hatten av för Inger och Johan Becker som återigen lyckats få in en mycket snygg hingst i stallet. :bow:

Som sagt, till hösten är det vi andras tur att visa våra 2.5-åringar. Upp till bevis om det stämmer det munnen glappar om :cool:

(X-arbetet postas på måndag, har inte kommit iväg pga mitt arbete)

Övriga Bukefalister - Vad tyckte ni i övrigt om hästarna? Nu har jag blottat hela mitt tankesätt :rofl:
 
Sv: Grevagården 9 april

Jag tycker nog att du fått med allt, jag håller med att Jewel var otrolig även om jag inte gillade hans kropp!!! Men jösses han fick läktarna att svaja när han satte fart vilken trav och vilken uppåt galopp men tyvärr en i mina ögon förskräcklig överlinje!
Stämmningen var på topp men jag håller med att musiken saknades.
 
Sv: Grevagården 9 april

ja man får inte vara rädd för sänkta ryggar om man vill använda honom...Men på något sätt kom han ihop sig iallafall :love:
 
Sv: Grevagården 9 april

Nu är jag äntligen hemma. jag åkte ju på att visa Friserhäst när jag lämnade Grevagården. Puh jag är juinte direkt långbent och när mamma häst längde på stegen så flög jag måste jag erkänna :smirk:
Av alla som visades idag är jag kritisk mot. Av sekt A så dög bara H. Yarra Glen. P.Jewel var iof en underbar travare med underbart huvud MEN hans rygglinje gör att jag aldrig skulle betäcka med honom.
Sekt B Nä, inget som passade mig. Klenbenta pojkar. Tyckte inte om den gulbruna som du gillade. Var inte så welsig. Om Jaggan kan jag inte uttala mig om, jag lyckades missa honom alla ggr idag :o
sekt C gillade jag T Storm Buster och kan tänka mig att betäcka en något smäckrare dam med honom :D härligt rund var han iallafall.
Synd på Cobbarna . Jag gillade B. Pendefig. Rejäl för att vara 2. Missade tyvärr kritiken på benen då Tette trudelutade i mitt öra då. Fuxarna fastnade inte i mitt minne och tyvärr så var det inte så roligt med Y.Brenin Rhodri. Jag som tyckte att han blivit finare än när han var 4 och jag såg honom senast.
Jaja. Smaken är som baken.
Ärligt kan jag säja att jag inte tror att en del av dessa herrar får några ston trots att de numera kan stoltsera med ett G.
För er med hingstar som visades idag kan jag bara säja att det går flera tåg och att man som sto ägare har rätt att vara kritisk. Vet at det var fler än jag som reagerade och tyckte att det kändes mkt fel när även 36p hingstar fick G.......
Jag lyckades träffa Ragnhild, HB, Dee,Dilli Blue, maskrosen samt såg Rodde svepa förbi i cafeterian. Jo såg även Turture på läktaren.
Många hästaffärer gjordes upp denna dag. Minst 5 st welshar bytte ägare :D HB; kulorna på grabben kommer nog att bli kvar ett tag till enligt ägaren
 
Sv: Grevagården 9 april

Ja hans rörelser tog nog överhand, men jag som "ridponny" människa är rädd för sänkta ryggar!
 
Sv: Grevagården 9 april

Jag har ingen aning om vem du var suck jag träffade ingen, men när man har ponny med sig springer man och yrar.
Jaggis gjorde inget bra intryck alls han slutade att trava bara dog helt, men kan stoltsera med det bästa exteriörpoängen bland sek B och tyvärr med dagens sämsta trav.....inne i ridhuset,,suck man får aldrig vara riktigt nöjd alltid snubblar man på målsnöret!
 
Sv: Grevagården 9 april

Ja det var väldans var det var ruljans på papper! Tursamt nog hann jag få ett snack med dom som köpte NRD. Dom hade räknat fel på en hel månad på sitt sto som ska föla e:Haly och det visade sig att det var hög tid att höja foderstat och fölvaka snart!!
Har du hört något mer om twinsen?

Själv gillar jag flashiga ponnyer, men för den saken skull behöver man ju inte betäcka med dom!
(Sam började brunsta ikväll så nu jävlar - på ren svenska - ska jag ha ett föl! "efter en hingst premierad enligt det gamla systemet.")
Sen är det väl så att alla kanske inte betalar in stambokföringsavgiften och löser licens, eller vad tror ni? Har man en såpass självkritik tro...?

För övrigt: Hann prata ev mig en del med welsh (äntligen), Makrosen och jag lunchde ihop, Dee -f´låt, vet nu vem du var, Rodde -suck, ringer ingen klocka men jag kände igen Madeleine om det kan trösta dig! Raggan hann jag aldrig hälsa på, så fort jag ville det stod hon och pratade med någon. (om du undrar vem det var som "stirrade" på dig flera gånger så var det jag, men vi ses ju iallafall på årsmötet ;) !) Hade fullt upp med egna medresenärer :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Grevagården 9 april

AM fick bråttom är det en sek B som ska ha twinsen?
Man får väl hoppas att en del endast använder sina hingstar till "egna" ston för alla var definitivt inte bra.
 
Sv: Grevagården 9 april

AM visade mig bilder på din fina svarta cob körd och allt, hon var "lite" glad för den. Jättekul!
 
Sv: Grevagården 9 april

AM trodde jag var du jättelänge tills poletten trillade ner med god hjälp av welsh! :o :D

Yes det var Beskens första som skulle födas. Welsh sitter på all info...
 
Sv: Grevagården 9 april

Ops, nej men vi känner varandra genom welsharna. Vi är ju inte så jättemånga på denna sidan!
 
Sv: Grevagården 9 april

Hann tyvärr inte se så mycket av hingstarna denna gång då jag hade nog med att hålla koll på vart man skulle och när... något rörigt och alla yrade omkring och letade efter var veterinären, mätningen mm. Saknade någon form av tidsprogram, det hade underlättat...
Såg flera av er och pratade med några (tack för trevligt lunchsällskap), en del visste nog inte att det var jag, he-he! :devil:

Är jättenöjd med min grabb, han är vad jag tror passar till mina ston även om inte alla tycker som jag...Skriv ni vad ni tycker, ingen censur här tack! Har inte bestämt till 100% om jag ska rida honom eller inte, kanske frågar jag honom vad han tycker :idea:

Annars gillade jag 10års cobben bäst, trevlig uppsyn med mycket häst framför sadeln och bra i huvudet.
TB tror jag växer ut och han har framtiden för sig.
Jag uppfattade veterinärkollen som mer noggrann i år, helt rätt. Bra att veta vad som döljer sig under pälsglansen.
Av showen såg jag ingenting, men delar av den finns iaf på video.

Många trevliga welshfolk träffade jag och jag ser fram mot att se er igen!
 
Sv: Grevagården 9 april

Jag gillade faktiskt Rhodri (men det är väl ingen hemlighet att jag gör det). Jag gillar hans typ, men jag måste säga att han visade ju inte sin fina trav på exteriörbedömningen. Däremot sågs mer av den på bruksprovet och jag måste säga att jag tyckte det var kul att se hur bra det kan gå med en häst som bara är riden 3 månader :bow:

Gillade oxå Tywysog. Han såg riktigt maffig ut under ryttare!!

Och Misty Pirince - riktigt riktigt söt. Otroligt fint skick och tror verkligen att han kommer att göra nytta här i Sverige. :love:
 

Liknande trådar

Övr. Katt https://www.tv4.se/artikel/7ezMx6f87yMwzgY0hc3CDk/katt-skickades-ivaeg-i-paket-hittades-100-mil-bort :jawdrop:
Svar
7
· Visningar
386
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
173
Senast: Shaggy
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 993
Senast: Karro-Lina
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
556
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp