Grevagården i helgen...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Dalatjej
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 79
  • Visningar Visningar 6 900
Sv: Grevagården i helgen...

Veterinären sa att han hade vridna testiklar, men det finns ett fel gjort! Enligt reglementet skulle veterinären vrida tillbaka testiklarna ponnyn ska röra sig och sedan ska man se om testiklarna ligger kvar i rätt läge. Detta lät ägaren göra på klinik i skåne i måndags och testiklarna stannade i rätt läge, så nu blir det för dem att överklaga....

Man blir så trött att inte allt kan göras korrekt så man slipper sådant här!

Denna hingst har alltså varit segerhingst i holländska premieringen för 2 månader sen, en premiering som enl vissa experter har ett mycket hårt urvalssystem, och endast mkt få hingstar kommer igenom nålsögat, dom måste vara perfekta/kompletta på alla sätt. Denna hingst blir vet kass i sverige! Är det den holländska premieringen som det är fel på som släpper igenom veterinärt ej korrekta hingstar, eller är det svenska systemet mysko? Nåt konstigt är det i alla fall.

Rodde skrev:
Veterinären sa att han hade vridna testiklar, men det finns ett fel gjort! Enligt reglementet skulle veterinären vrida tillbaka testiklarna ponnyn ska röra sig och sedan ska man se om testiklarna ligger kvar i rätt läge. Detta lät ägaren göra på klinik i skåne i måndags och testiklarna stannade i rätt läge, så nu blir det för dem att överklaga....

Man blir så trött att inte allt kan göras korrekt så man slipper sådant här!
Vridna testiklar, inverkar det på fertiliteten eller varför anses det som ett så allvarligt fel? Är det bara här i sverige som hingstar underkänns med det och i Holland är det helt ok med det?
(Mer gult i ridponnyaveln åt folket!!)

"Denna hingst har alltså varit segerhingst i holländska premieringen för 2 månader sen, en premiering som enl vissa experter har ett mycket hårt urvalssystem, och endast mkt få hingstar kommer igenom nålsögat, dom måste vara perfekta/kompletta på alla sätt. Denna hingst blir vet kass i sverige!"

Riktigt är att denna hingst i Holländska NWR var veterinärt--exteriör-brukspprovs godkänd i Holländsk avel som 3-åring 2004.

2004 vid Svensk interemistisk besiktning blev han godkänd för Svensk ridponnyavel.

2005 var han fyra år och gick obligatoriskt ridprov för fyraåringar i Holland på hingstpremieringen.Ingen veterinärbesiktning.

2005 vid avelsvärdering i Sverige, kasserad veterinärt.

En hingst veterinära status kan ändras--för Jarnos del var han veterinärt godkänd i Sverige 2004, inte 2005.
Hur denna historia slutar är ännu ovisst.

Det är inte bara Holländsk ridponnyavel som har höga krav, även Sverige har mycket höga krav på ridponnyhingstar.

Det visar sig vid avelsvärdering och bruksprov att Svenskfödda hingstar "kör jämt skägg" med importer så även bruksprovsvinnare.

Egentligen inget konstigt om man tittar närmare på de Svenskfödda godkända hingstarna.

Alla har fäder som står sig väl inom internationell ridponnyavel och alla har mödrar som är mycket välstammade och välmeriterade ston.
Att vara född Svensk är inte automatiskt att vara sämre än importer.

3-åringar
Boccasia Arden—stammar på mödernet från ett brittiskt till Sverige importerat ridponnysto från ett av världens främsta ridponnystuteri Cusop—Cusop Arden Brown.
Detta sto lämnat bl.a fyra döttrar som används i ridponnyavel.
Arden Beauty—Beautiful Annie—Annie Arden--Grey Teresia Arden.
Dessa ston har lämnat väldigt många tävlingsponny och deras döttrar har används i vidare i ridponnyavel.
Bocaccia Ardens mor heter Quinnie Arden och hans mormor är Grey Teresia Arden och mormors mor är den till Sverige importerade ridponnystoet Cusop Arden Brown.
Arden ponny förekommer flitigt i sporten och den nygodkände och fantastiskt fina ridponnyhingsten är med andra ord ingen slump.
Hans far Veronas Bo-gi är helt etablerad som en av Europas främsta ridponnyhingstar.

EG Pauli—stammar på mödernet från Simone Richters ytterst framgångsrika tävlingsponny Kessy.
Kessy köptes till Bönnigerstuteriet som pensionär. Kessy betäcktes med den ifrån England importerade ridponnyhingsten Oakly Bubbling On och resultatet blev Valeska.
Valeska i sin tur har varit ett av Bönnigers mest framgångsrika avelssto och har fött sex St.Pr. St och en godkänd hingst.
Dessa sex mycket vackra döttrar har sedan vidare gått i avel och fött ett otal godkända hingstar och stamboksdöttrar. De mest kända hingstarna är FS Golden Highlight Bundesch. Vinnare och int. Supreme Champion, Bönnigers Kessys Derano—ridponnyhingsten som nu står i farstun för att gå Grand Prix. Samt i sporten ett oräkneligt antal ponny.
En av de vackra Döttrarna heter Derana B mor till EG Pauli. St.Pr.St. Int supreme champion som treåring, BIS på ASRP riksutställning haft bästa föl vid två ASRP riksutställningar, fött 11 avkommor avkommebedömd ELIT.
Samtliga avkommor har vid tre års ålder antingen varit diplomston eller premierade hingstar.
Avkommorna har sammanlagt tagit fyra medaljer på bundeschampionat och fyra tävlar i nationell ponnysport (fler på väg).
Hans far Power Boy är en av Europas främsta sportponnyförvärvare.

Valdo och Verdi har ungefär snarlikt möderne, om dem skriver jag bara lite kort.

Valdos mor helsyster med Dornik B som innehar fyra bundeschampionat segrar och två EM guld.

Verdis mor Skee Ronja är halvsyster med Lillefot som gick EM i fälttävlan 2004. Hennes mor Urbina är ett litet halvblodssto som är helsyster med godkänd halvblodshingst och Grand prix hästar, det är Verdis mormormor Fiffi som fött alla dessa delikatesser.

Deras far Vermont är på god väg att bli en av Sveriges allra främsta dressyrponny.

—Svensk ridponny har en hel del att bjuda på !!!!!

Oj Oj det blev mycket, peråke.

Intressant läsning även för mig som vanligtvis bara är insnöad på halvblodsavel.

Man kan väl säga att du Per Åke får vara ponny sidans svar på våran Görel på halvblodssidan - en levande uppslagsbok med andra ord på ston och stolinjer :D.

Jag ser fram emot fler intressanta fakta om ponnyaveln ;)

Helen

Fråga till PERÅKE: kollas endast 3 åringar med veterinärbesiktning i Holland? och därefter endast ridprov som gäller som 4 åringar?
Men dom äldre hingstarna som importerats från Holland, (V Bogi, LV Elegant) gäller samma sak där, endast kollade som 3åringar men här i sverige klarade dom veterinärkollen?

Hej !!!
Jo det är lite annnorlunda i Holland.

Testikel lägen och defekta testiklar kan vara ett fertilitetsproblem.

I Holland får alla treåriga hingstar innan de visas lämna spermaprov--Endast hingstar med mycket god spermakvalitet får visas och kunna bli aktuella som hingstar.
Om denna procedur upprepas innan varje betäckningssäson vet jag inte.

I Sverige fertilitetstestas aldrig hingstar som godkänns för avel. I Sverige görs fertilitetsutredning först om det visar sig att en hingst har under en viss procent födda föl och under en period av mer än ett år.

Holländska avelsvärderingssystemet på ridponny.
Treåringar godkänns spermakvalitet-veterinärt (höga krav på ben och hovar rygg o.s.v, veterinär finns med under hela 30 dagarstestet för att utröna eventuella veterinära svagheter)--exteriör--anlagstest, som genomförs under 30 dagar som i princip innebär den första grundutbildningen av den unga ponnyn.

Temperamentkraven är mycket höga och poängsätts med betyg mellan 1-10, ponnyn får inte få något delpoäng under sju på de tre temperamentsbetygen.

Poängsätts görs också framtidsutsikterna som gångartsponny och hopponny. Här finns ingen undre utsorteringsgräns.
Bruksproven för treåringar har många år på nacken--under de första åren förekom rätt skiftande poäng, det fanns ponny som bedömdes med 8-9 mässiga förutsättningar men även godkända hingstar med bedömning runnt 6-7.
De senaste åren har dock medelpoängen stigit markannt.

Resultatet av ett sådant här treårstest brukar resultera i en rätt hård gallring--2004 som Jarno gjorde sitt 30 dagarstest påbörjade sju hingstar testet, två hingstar godkändes.

Som fyraåringar har hingstarna närvaroplikt på bruksprovet och genomför en visning vid hand och ett ridprov--Visningen vid hand och ridprovet poängbedöms inte utan hingstarna rangeras inbördes.
Vid årets premiering sattes Jarno som etta både vid visning vid hand och ridprov.

Hingstarna får sedan frivilligt komma in och visa upp sig varje år dels vid hand och under ryttare.

Detta innebär att man varje år får fram en klassvinnare i åldergrupperna. 4-åringar, 5-6 åringar-7-9 åringar och 10 år och över.

Klassvinnarna visas sedan tillsammans och bästa ridponnyhingst utses sedan.
Bästa ridponnyhingst möter sedan bästa sec. A-B-C-D welsh och en BIS hingst utses sedan vid hingstpremieringen.

Vid årets och förra årets hingstpremiering blev ridponnyhingsten Orchard Boginov e. Bo-Gi utsedd till BIS hingst.
----------------------------------------------------------------

Nästa sortering av hingstarna sker vid avkommebedömning av de tre första årgångarna. Slumpvis lottas tio avkommor ut -föl-åringar-tvååringar. Hingsten visas tillsammans med sina avkommor och får ett omdöme om vad som är positivt och negativt med avkommorna. Visar avkommorna icke önskvärda företräden--sorteras hingsten bort.

Hingstarna avkommebedöms sedan kontinueligt med minst 25 avkommor som underlag.
Det finns keur--preferent--elit--prest sammt sport som är en information att hingsten själv gått högre klasser i dressyr eller hoppning.
Varje år utges statistik på antal visade avkommor och avkommornas indelning i klass I--II--III.
Stoägarna kan inför varje betäckningssäsong läsa hur många avkommor som visats efter varje hingst och deras bedömning.

Stona har ett liknande system, med typ diplomston och bruksprov sammt avkommebedömning och klassindelning.

Ridponnyhingstar från Holland är nogrannt testade för att framförallt ha god exteriör och korrekta rörelser--och att de ärver ner sina exteriöra företräden.
Själv har jag gjort den bedömningen att med årgångarnas allt förbättrade temperament, exteriör och rörelsemönster har även förmågan som sportponny i dressyr och hoppning blivit allt bättre.
peråke

Tack för ett mycket intressant svar med all information. Nu återstår bara att vänta och se Jarno's framtid som ev. godkänd hingst.
(Och fortfarande hävdar: mer gult i ponnyaveln ;-)

Om inte är han ju alltid champion i Holland och dom skriker efter honom, så då blir vi väl av med honom annars!

Bara en korrigering :)

peråke skrev:
Verdis mor Skee Ronja är halvsyster med Lillefot som gick EM i fälttävlan 2004. Hennes mor Urbina är ett litet halvblodssto som är helsyster med godkänd halvblodshingst och Grand prix hästar, det är Verdis mormormor Fiffi som fött alla dessa delikatesser.

Skee Ronja och Lillefot är mycket riktigt halvsyskon med Urbina som mamma. Jag plockade fram info om Urbina, som ägdes av en klasskompis, till Verdis ägare. Som stamtavlenörd känner jag väl till mödernet - stostammen kommer dessutom framförallt från Halmstadtrakten, där jag växte upp.

Så här ligger det till med Urbina - hon var född 1974, ren halvblodsstam men av ponnymått. Jag vet att hon visades på premiering, med föl efter halvblodshingst, i yngre dar. Hon är inte stamboksförd i halvblodsaveln, gissningsvis pga storleken. Fölet efter halvblodshingst vill jag minnas också blev av ponnymått.
Urbina tävlade framförallt hoppning, jag tror att hon gick Msv som ponny, men är inte helt 100%. Det var efter att min klasskompis sålde henne. Vad jag minns hade hon rätt skaplig gång också.

Stammen - Urbina är e. Urbino u. Fifi 9370. Jag tror inte att Fifi lämnat så mycket annat. Fifi var e. Portos u. Jeanette 7032 (Elitpremierad, här kommer "storheterna" in). Jeanette var mor till en hel hög med mycket goda avelsston, t ex:
Nana 9489 e. Portos - mor till bl a Ubbe (DSv)
Loulo 9871 e. Portos - mor till bl a hingsten Laylock
Aniana 10497 e. Urbino - ett fantastiskt Elitsto, mor till bl a Atom (int HSv, exp), Kontakt (HSv), Elektra (HMsv), Elektrod (DMsv) och inte minst hingsten Ampere 859 (svår int D under namnet NSG Spirit of Yamato),
Janka 13802 e. Inge - mormor till svårklasshopparen Confetti

Det finns fler - ville bara visa på att det inte är just Fifi som lämnat så bra, utan hennes mor Jeanette.
Jeanettes mor Annika 5686 var även hon ett fantastiskt sto - har för mig att hon fick 22 föl? Hon lämnade många andra goda avelsston och jag har för mig att en av hennes söner gick svår hoppning?

Nåja, nog om det... :)

Nu måste jag fortsätta jobba!

Mvh Cissi

Hej !!

Jo jag blev lite trött och orkade inte kolla exackt bakåt, men jag mindes en förteckning över mödernelinjens kvalitet.
Sådan här information är viktig vid hingstval. OM en ridponnyhingst skall fungera i prestationsavel, behöver han både en stark mösernelinje och en stark far. Felaktigt tror många att Svenskfödda ridponnyhingstar inte har mödernelinjer som är starka. Verkligheten är annorlunda, det har förekommit korsningsavel av prestationsponny långt innan ASRP blev register och stambokförande för Svensk ridponny. Skillnade innan ASRP fanns var att "korsningsponnyhingstar" (ridponny) inte fanns godkända för avel. På den förhistoriska tiden ser man ofta att det istället blev en varannangenerationsavel. Varannan generation betäckning med godkänd welsh hingst och varannan med små godkända Arabiska fullbod/engelska fullblod. Avkommorna fick registreras i raslösa register. Denna avel frambringade många bra sportponny, och dagens ridponnyuppfödare kan hitta mycket stabila prestationsstarka mödernelinjer om man bara "gräver" lite.
peråke

Jo, jag förstår :). Inga problem - jag ville bara lägga in rätt uppgifter. Jag reagerade när det stod om Verdi i Ridsport för nåt år sedan, att mormor Urbina var ett halvblodssto utan speciella meriter. Jag ringde Birgitta Elmlund på studs och så även ägaren. Den info ägaren har om Urbinas mycket bra stam har hon fått från mig, jag ringde även när jag upptäckte att Lillefot var en bror till Verdis mamma. Det kände hon inte till. (Som en liten parantes så tränade jag för Lillefots ryttares mamma en gång i tiden, har haft kontakt lite då och då, hon kände förstås mycket väl till Urbina)

Sammanställningen kan nog vara det jag skickade till Verdis ägare, det är lätt att läsa fel på den!

Visst är denna info ytterst viktig vid hingstval - detta var orsaken till att jag direkt slängde mig på telefonen när jag läste om Urbinas "saknade meriter" i Ridsport.

Är för övrigt mycket förtjust i Arden-ponnyerna, har träffat på en del :)

En helt annan sak - jag snubblade över den här hingsten när jag letade annan info:
http://www.endhousestud.co.uk/stallions/aimbrychester/aimbrychester.htm

Vet du vem Wadacre Chicko är far till? :) (nu är vi iofs inne på halvblod)

Nu måste jag fortsätta jobba, måste få till en kürkoreografi på studs... :)

Mvh Cissi (som förresten var i Finland förra helgen och höll föreläsning om stostammar ;))

Förlåt för att jag drar upp en gammal tråd :o men måste bara fråga:

I Smokies (NewForestisabell jag lånar) pass står det "Moderlandet Storbrittannien accepterar inte färgen isabell på hingstar. Därför kan inte Smokie godkännas som avelshingst" :confused:
kan de bli godkännda ändån?

(Jag vet att Dizney är det...)

Nej, det stämmer tyvärr, isabellfärgade New foresthingstar som är födda efter 1990 kan ej godkännas för avel. Smokies morfar Fredriksbergs Dizney är född 1984 och var alltså godkänd innan den engelska New forestföreningen (The New Forest Pony Breeding and Cattle Society) införde den regeln. Detta gäller i alla länder som följer moderlandet (Englands) bestämmelser.

Dock är färgen isabell godkänd hos ston, och hingstar som är gulbruna och gulsvarta kan fortfarande godkännas.

Hlsn Helena

dimmansstuteri skrev:
Nej, det stämmer tyvärr, isabellfärgade New foresthingstar som är födda efter 1990 kan ej godkännas för avel. Smokies morfar Fredriksbergs Dizney är född 1984 och var alltså godkänd innan den engelska New forestföreningen (The New Forest Pony Breeding and Cattle Society) införde den regeln. Detta gäller i alla länder som följer moderlandet (Englands) bestämmelser.

Dock är färgen isabell godkänd hos ston, och hingstar som är gulbruna och gulsvarta kan fortfarande godkännas.

Hlsn Helena
Snacka om inkonsekvent och totalt okunnigt om färggenetik :mad:

Javisst är det, men tyvärr är det bara att rätta sig efter moderlandets regler, även om de verkar tro att de står över genetikens lagar... Som "grädde på moset" registreras/stambokförs isabeller (ex Merrie Marmalade) i den engelska stamboken som "light chestnut". :smirk:

Har i flera år försökt få svar på om isabellskimmel och skimmel (född isabell) är godkända färger på hingstar, men ej lyckats få några svar... Jag har använt Sveriges enda stambokförda isabellfärgade New foresthingst (Fredriksbergs Dizney) under flera år och har flera trevliga avkommor efter honom. Till våren väntar jag tre föl efter Dizney, ett undan ett fuxsto (har ej haft föl med Dizney tidigare, men alternativen är ju bara isabell eller fux...), ett undan ett brunt sto (tidigare föl med Dizney: en isabell och en fux, båda ston) och ett undan ett svartbrunt sto (ett gulbrunt föl tillsammans med Dizney tidigare). En av mina uppfödningar, ett brunskimmelsto e.Dart Light är även dräktig med Dizney, det skall bli spännande vad det blir för färg där... Tänk om det är "drömhingsten" som "dimper ut" med "fel" färg! :eek:

Hlsn Helena

Motiveringen från England är att de isabellfärgade (hingstarna??!) klarar sig sämre "på skogen" (The New Forest) än övriga hästar med andra färger... :smirk:

Hlsn Helena

För att de syns mer eller?
har hört att vildhästar stöter ut vissa hästar för att de bir lättare att upptäcka... men skimmlar syns väl ännu mer om det skulle vara så...
Eller klarar de sig bara sämre...? :confused:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 290
Senast: Kajsalisa
·
Katthälsa Vi har en liten honkatt sedan ett och ett halvt år tillbaka ungefär. Hon blir tre år i år men hennes exakta ålder är okänd. Hon var...
Svar
6
· Visningar
440
Senast: DeCloe
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 479
Senast: Kajsalisa
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka