Sv: Grevagården i helgen...
Bara en korrigering
peråke skrev:
Verdis mor Skee Ronja är halvsyster med Lillefot som gick EM i fälttävlan 2004. Hennes mor Urbina är ett litet halvblodssto som är helsyster med godkänd halvblodshingst och Grand prix hästar, det är Verdis mormormor Fiffi som fött alla dessa delikatesser.
Skee Ronja och Lillefot är mycket riktigt halvsyskon med Urbina som mamma. Jag plockade fram info om Urbina, som ägdes av en klasskompis, till Verdis ägare. Som stamtavlenörd känner jag väl till mödernet - stostammen kommer dessutom framförallt från Halmstadtrakten, där jag växte upp.
Så här ligger det till med Urbina - hon var född 1974, ren halvblodsstam men av ponnymått. Jag vet att hon visades på premiering, med föl efter halvblodshingst, i yngre dar. Hon är inte stamboksförd i halvblodsaveln, gissningsvis pga storleken. Fölet efter halvblodshingst vill jag minnas också blev av ponnymått.
Urbina tävlade framförallt hoppning, jag tror att hon gick Msv som ponny, men är inte helt 100%. Det var efter att min klasskompis sålde henne. Vad jag minns hade hon rätt skaplig gång också.
Stammen - Urbina är e. Urbino u. Fifi 9370. Jag tror inte att Fifi lämnat så mycket annat. Fifi var e. Portos u. Jeanette 7032 (Elitpremierad, här kommer "storheterna" in). Jeanette var mor till en hel hög med mycket goda avelsston, t ex:
Nana 9489 e. Portos - mor till bl a Ubbe (DSv)
Loulo 9871 e. Portos - mor till bl a hingsten Laylock
Aniana 10497 e. Urbino - ett fantastiskt Elitsto, mor till bl a Atom (int HSv, exp), Kontakt (HSv), Elektra (HMsv), Elektrod (DMsv) och inte minst hingsten Ampere 859 (svår int D under namnet NSG Spirit of Yamato),
Janka 13802 e. Inge - mormor till svårklasshopparen Confetti
Det finns fler - ville bara visa på att det inte är just Fifi som lämnat så bra, utan hennes mor Jeanette.
Jeanettes mor Annika 5686 var även hon ett fantastiskt sto - har för mig att hon fick 22 föl? Hon lämnade många andra goda avelsston och jag har för mig att en av hennes söner gick svår hoppning?
Nåja, nog om det...
Nu måste jag fortsätta jobba!
Mvh Cissi