Griffinsadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kurant
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 982
K

Kurant

är det någon här som har en Griffin cob-sadel här?I så fall:till vilken typ av häst har du/ni använt den.Är den bredaste bommen riktigt bred, eller som Wintecs bara?Min häst är riktigt bred över ryggen, men har både manke o lite svank, så det är svårt att hitta rätt typ av sadel.Har inte värst med pengar heller att köpa en "fin" märkessadel......Tips?

Kurant :confused:

Sv: Griffinsadel?

Tror att Griffin Cob är ganska raka i bommen, de övriga Griffinsadlarna är det i alla fall.

Tror att den x-vida bommen ligger runt 105-110 grader men det går att beställa från Hööks en sadel i xx-vid bom och den borde ju vara ännu bredare.
Bommen i Griffinsadlarna är ju väldigt flexibel och vidgar sig ytterligare när man sitter i den.

Wintec finns i en ganska ny modell som heter Wintec Wide och till den får man med tre koppjärn som är bredare än det vita järnet på de vanliga Wintecsadlarna.

Jag hade hemma en griffin cob dressyr x-vid till min arab. Har även provat wintec men där var det vita koppjärnet inte brett nog + att sadel var för svängd.
Griffin var rak i bommen. Nu var x-vid inte brett nog till min häst men det såg inte såååå tokigt ut så jag har beställt en xx-vid.
Jag tyckte att griffins x-vid är bredare än wintecs vita men vill inte svära på det. Det var ett tag sedan jag provade wintec så jag har inte jämfört sadlarna samtidigt.
Griffin har även andra typer av sadlar tex warmblood kolla in på deras hemsida www.thorowgood.com
// Linda

Har en griffin cob dressyr i XV bom. Den er videre enn Wintec 500 dressyr med hvit bom i iallefall (den er jo ratt smal)
Jeg bruker min sadel på 2 hester, den ene et kallblod og den andre et varmblod (travere altså) Begge er brede over ryggen, har litt manke (vbl litt mer manke enn kbl) og begge har rak rygg. Salen passer supert på begge mine hester, men brukes mest på kallblodet som den også er kjøpt til.

Jaha ja, den har alltså rak bom....?
Kanske inte så bra ändå då, för min "svankiga märr"
Tack för era svar!

Kurant :bow:

Wintec Wide då?? Wintec är mer svängd i bommen än Griffin. Finns b.la på Henrikssons Ridsport om du vill läsa mer.

wintecwide.jpg

Va?Har det kommit en ny Wintecsadel???
Men den såg ju inte så tokig ut!!
TAck för det tipset!

Kurant :bow:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Finns nån duktig person som kan föreslå en sadel som passar en modell Janne Lånben ryttare och en väldigt rund och eh... rund...
Svar
6
· Visningar
1 106
Senast: Mearas
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 413
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 549
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
6 007
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka