Grinig! Hjälp?!

Hurvida du ska straffa hasten eller inte kan jag inte svara pa?? Alla i min omgivning tyckte att jag gjorde fel som inte var hardare mot honom. Kanske hade det fungerat aven om jag hade varit det. Grejen ar att jag kande inte att jag kunde det eftersom jag seriost var radd for honom och da tror jag bara att det hade blivit annu mera kluvet for honom. Jag tror allafall att det viktiga ar att Beromma det bra hasten gor sen far man ju sjalv kanna efter hur man vill gora med bestraffningen!! Lycka till!!! :)
 
Jag tycker du ska göra som flera redan föreslagit, kolla så att det inte är nåt fysiskt fel på hästen. Då är det lättare att börja bena ut problemet om det inte är så att hon har ont nånstans.

Har hon ont så kan sånt hät beteende mycket väl komma från det. Att hon har Nevele Pride i stammen tycker inte jag spelar nån roll. Det går att uppfostra alla hästar till trevliga individer. Om de nu inte har en hjärntumör el liknande men det tror jag inte att din har :)

Blir hon annonrlunda om du rider barbacka en tid? Det kan ju vara så att sadeln inte passar. Ta ut en sadelutprovare el skicka sadeln till en sadelmakare. Att ha en passande sadel är a och o.

Har du testat allt detta och hon fortfarande är grinig så finns det örter man kan ge. Finns flera företag som säljer dem.
 
Jag har aldrig testat rida henne barbacka, vet inte hur hon skulle reagera. Har bara haft henne ca 5-6 månader, och hon brukar villa sprka när man sitter upp och ner på henne, så jag har inte ritigt vågat sitta upp barbacka, utan vill kunna lita på henne först.
Jag tror faktiskt inte at det är något större fel på sadeln, för det var en sadlemakare som passade ut den åt henne, så dåh borde dn väll endå sitta som den ska. Och jag brukar inte rida med gelpad ibland, men hjälper inte.
 
det kanske kan vara så (iaf när du borstar henne) att hon blir kittlig av borsten eller kanske att den är för hård??//Johanna
 
nu har jag läst alla andra svar och vad du har skrivit mer... låter mycket likt min pålle som också är varmblod... när jag sadlar honom så tar jag av sadeln om han sparlkar och lägger på den direkt sen tills han inte sparkar, nu funkar det mcyket bättre för nu sparkar han inte som han gjorde förut... och ett annat tips kan vara att hoppa upp från en pall eller nått agge (min pålle) gillar det mycket bättre än när man försöka klänga upp från backen.... lycka till!!//Johanna
 
Så hon är även elak när du ska hoppa upp på henne?
Är det bara när du rider henne som hon inte gör något elakt? <- Är det så illa så skulle jag låta hästen vila från ridningen i väntan på att reder ut situationen, bit för bit, steg för steg. Det verkar som du har mycket att nysta i.
Det tar TID att lära känna en häst och det kan ta tiiiiid att få förtroende ifall hästen känner obehag.
*
Hur långt har hon kommit i sin utbiildning som ridhäst?

Vet du att detta börjar låta precis som en varmblodsmärr som stod en bit ifrån mitt ställe. Hon var minst sagt otrevlig mot sin ägare, och ägaren ville inte se verkligheten eftersom hon inte viste hur hon skulle bära sig åt för att få hästen på bättre humör.

Hon hade liksom vant sig vid situationen och trodde att alla hästar skulle vara så. Jag var där och hälsade på och såg hur fruktansvärt illa både hon och hästen mådde. Dom hade kommit in i en ond cirkel. Hon kunde inte ens leda sin häst från hagen utan lät henne gå fritt eftersom hon högg mot henne.
Efter mycket övertalning så fick hon hjälp, till att börja med med enkla övningar så att hon kunde leda sin häst och lyfta hennes ben utan att behöva slåss för sitt liv. Hästen kunde inte lyfta ett bakben ordentligt och blev arg. Ägaren trodde att det berodde på att hästen inte gillade henne. Men det gjorde det inte. Hästen hade både allvarligt bettfel, flera gamla skador både bak och fram, samt en muskelvärk som gjorde att hon nästan inte gick att ta på.
Equiterapeuten som behandlade henne fick knappt närma sig till en början. Men under behandligen så såg man tydligt hur hästens ögon mjuknade. Den började gäspa och slappna av.
Det var så rörande att vi grät allihopa. :cry:
Tänk så fruktansvärt jobigt hon hade haft och ingen hade förstått henne.

Det var flera "bitar" i hennes pusel som ändrades, men det viktigaste var nog att ägaren kom till insikt och fick hjälp att lära sig hur hon skulle bära sig åt för att hästen skulle må bättre.
Hästen blir aldrig en "frisk"ridhäst men hon vill ha den kvar iallfall, trots att hon inte rider.

Nu tror jag inte att din häst är så här illa vid, men jag hoppas att jag genom detta kan få dig att börja fundera lite kring din häst. Betrakta din häst. Hur ser hon ut?
Är hon lycklig, ledsen, förtvivlad, arg ?
 
Hur långt har hon kommit i sin utbiildning som ridhäst?

ja som jag säkert sagt förut så är hon varken utbildad i i hoppning eller dressyr, utan har gått som vanlig ridhäst hos en familj förut, men jag har märkt att hon är fruktansvärt lättlärd, och hon har redan blivit riktigt fin inom dressyren.
Annars så är det inte så hemskt mycket fel på våran relation, förutom i boxen, när jag ryktar, saldar och ska sitta upp, också ibland när jag leder.
Ibaland när jag kommer in i hagen till henne så kan hon komma fram till mej och jag får stå och klia henne och hon bara njuter.
I somras gick hon i en egen hage för hästen som var på besök här bara jagade henne o slog o bet åt henne hela tiden. Och dåh så fort jag visslade så kom hon galopperandes och följde mej som en stor hund, kunde liksom busa tillsammans med henne också, om jag började springa så sprang hon och gjorde som små bocksprång, och så fort jag stannade så tvärnitade hon. Hur go som helst, aldrig dum i hagen.
Så jag tror inte att hon helt vantrivs med mej, och det har blivit lite bättre med att kratsa hovarna nuh, för jag har börjat att när jag går bakot så kilar jag henne hela tiden och pratar lugnt, och så fort hon bara lägger öronen bakåt går jag bort och börjar klia henne igen sen går jag längre bak tills jag klarar att lyfta hoven ganska lugnt.
Men hon lyfter endå med bakhoven hotande och viftar ilsket på svansen, fast inte riktigt kickar som hon gjorde förut.
 
En viktig sak som många verkar slarva med är HUR man spänner en sadelgjord! Dra den aldrig helt från början utan något hål i taget. Jag spänner bara ett hål när jag sadlar, sen fixar jag med benskydden innan jag drar mer, sen tränsar jag och drar ngt hål till för att slutligen leda ut och ev. dra lite till innan jag sitter upp. Ibland kan man behöva dra gjorden igen när man ridit lite.

I stort sett samtliga min medryttare har jag fått säga till att aldrig, aldrig dra gjorden helt från början. Många hästar spänner sig och tycker det är obehagligt och jag tycker det låter som din tjurar vid sadlingen ev. pga det. De flesta hästar som är sura blir mycket bättre vid sadling om man tar det lugnt med gjorden.

Ett annat vanligt fel är att även om sadeln är tillpassad efter just den hästen, så sadlar många för långt fram vilket orsakar obehag. Nu vet ju inte jag om du gör så, men det är en tanke.

Hoppas du får rättsida på problemet, vore tråkigt för både dig och henne om du inte kan behålla henne. :(
 
Jo jag vet, och jag brukar alltid sadla först och dra åt på första hålet, sen tränsa och sist dra åt helt. Drar aldrig åt fullt det första jag gör...
Så du behöver inte oroa dej ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 138
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 587
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 526
Senast: liiinnea
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp