Grinigt dräktigt sto..

P

Phiiaa

Jag är medryttare på världens finaste,gosigaste o snällaste sto! jag har letat länge o jag har verkligen fastnat för henne. :love: Hon har ett föl på 4-5 månader o hon är dräktig i 5:e månaden. Men så till vad den här tråden handlar om:
Jag var där för nån dag sen o vi tog in dom som vanligt,satte fölet i boxen o jag ställde henne i gången för att borsta. Jag ställer mig o gosar lite med henne,borstar henne i ansiktet osv. Har inte varit där på länge,har varit sjuk. Så hon ställer sig o börjar blåsa mig i ansiktet som hon alltid gör. :smirk: Helt plötsligt,utan förvarning hugger hon mig i ansiktet! :eek:Jag blir jättechockad o förstår inte varför hon gjorde så.
Sen när vi rider ut så är hon jätteorolig,rädd för allt (hon har aldrig varit så tidigare) o vile bara hem hela tiden. När vi börjar närma oss stallet,gnäggar hon som besatt o när vi kommer hem på stallplanen så står hon inte alls stilla som hon brukar. Tar en stund innan jag kan dra upp stigbyglarna. Sen i ren upphetsning biter hon mig igen i handen. Får ett blåmärke stort som en femma ungefär. :eek:
Det som förvånar mig är att jag tror att hon saknade fölet så mycket! Men jag har ridit henne i några veckor o det har aldrig varit några problem!
Nu till min fråga (eller frågor)
Kan det varit så att hon inte varit ifrån fölet sen jag var där sist o saknade det? Kan hon ha varit arg på mej före jag inte varit där? För när hon bet mig i stallet så hade hon egentligen ingen anledning,det är det jag undrar om.
Kan det vara hormonerna? (Som ägaren tror) Eller tycker hon inte om mej allmänt? :(
Snälla hjälp mej klura ut det här!!
:bump: Kramar :bump:
 
Du ska nog inte bry dej så mycket om att hon har blivit grinig. Det beror nog mest på hormonerna. Men dom, hormonerna alltså, kan göra så att hon får något som kallas för foglosning. Det innebär bl.a. att hon har ont när man rider. Det fick vårat sto.
Så jag tycker du ska ta det lite lugntmed ridandet. Det finns ju massor med andra saker du kan göra istället. Promenera med träns och lång lina t.ex.
 
Jeg har også et veldig grinigt drektig sto. Hun har ikke føll i år, men er snart 5 1/2 mnd drektig. Hun fungerer heller ikke når jeg rir. kan hun være så sliten pga føll og hormoner allerede at jeg burde la henne slippe å bli ridd? Hadde tenkt å ri henne til mars/april ca (følling i mai) for å holde henne i form.
 
Mitt sto är dräktigt, har aldrig haft föl förr.
Hon var sur och grinig i en period. Hungrig och bitsk mot hennes kompisar. Hon blev dessutom lite tuffsig i pälsen, så jag misstänkte att det faktiskt inte hade så mycket med hormoner att göra...
Jag har avmaskat henne en extra gång nu i höst eftersom jag fick höra att ett föl fick avlivas på grund av tarmvred, något han fick vid avmaskning på grund av förstora parasit mänger, på det stuteri där hon stått i sommar. :crazy:

Sen fick hon en ordentlig genomgång av munnen och raspades, och så ger jag henne lite mer protein iform av lucern och foderjäst. Och det hjälper!
Hon är åter pigg och glad. Pälsen ser bättre ut oxå. :bow:

Hon vill motionera mer än någonsin. Verkar må bättre desto mer hon rör sig. Fast jag rider inte i högt tempo...
 
Tack allihopa för era svar! =) Hon ska faktiskt raspas snart o hon harn yss börjat få mineraler osv. Det kommer nog att bli bra till slut=)
Och som nån skrev; jag ska nog ta det lugnt med ridningen=)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 144
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 375
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 725
Senast: Karro-Lina
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 568
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp