Bukefalos 28 år!

Gris träning

S

Stava

Hej
Jag har just skaffat tre Linderödssvin. Dom är tama, låter sig klias och kommer och hälsar när man kommer till hagen. Men jag skulle vilja gå längre. Dels vill jag träna dom så att dom blir ändå lättare att hantera t.ex. för att gå mellan hagar etc. Dels vill jag få den kastrerade galten att sluta bitas. Kan man och hur bedriver man "dressyr" på grisar som är ett halv år?
Ser fram emot svar / Stava
 
Sv: Gris träning

Jag skulle ju klicka in dom och träna med klicker..det upplever jag lättast på djur som inte är hundar typ..det är ju inte så lätt att visa en gris vad den ska göra alltid om den inte redan är lydig...Jag klickade in en höna och lärde den några tricks, så på grisarna borde det ju gå utmärkt :D träna ofta och var konsekvent bara så blir det nog bra! Om grisarna får tänka och träna så slutar galten kanske bitas också, om han får något annat att göra :D
 
Sv: Gris träning

Hej
Jag har just skaffat tre Linderödssvin. Dom är tama, låter sig klias och kommer och hälsar när man kommer till hagen. Men jag skulle vilja gå längre. Dels vill jag träna dom så att dom blir ändå lättare att hantera t.ex. för att gå mellan hagar etc. Dels vill jag få den kastrerade galten att sluta bitas. Kan man och hur bedriver man "dressyr" på grisar som är ett halv år?
Ser fram emot svar / Stava

Vad kul att flera har linderödare!:laugh:
Jag har en söt "liten" gylta (Oskarsgårdens Bianca) som är ca 5 mån.
Hon kan gå i koppel, sitta och dansa.
Mer om henne hittar du här http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=902270

Jag har även en hel drös (fn. 10st) med minigrisar som alla vet vad dom heter och kommer när man ropar.
Många av dom kan konster som att sitta, dansa, vinka, räcka ut tungan och göra "arga tjuren" (sänka huvudet och skrapa med klöven)
Grisar är otroligt lättlärda. Alla minns vi väl Griseknoen och Babe.;)
Några enkla trix att lära dina grisar hittar du på http://www.minigrisar.se

Jag använder klicker när jag tränar mina grisar och det är jättekul!
Du kan säkert lära dina grisar några trix, men gör det då en och en så att de inte blir distraherade av varandra.

Ett annat tips är att alltid klappa dom bakom örat när de äter. Det underlättar mycket vid t.ex vaccinering eller annan injektionsbehandlig

Att kunna flytta grisar lösa mellan hagar är ganska enkelt. Varje gång de får mat så säger jag "kom,kom" och skramlar med hinken. På så sätt vet dom att det betyder mat.
Sen följer (i alla fall min grisar) dig vart du vill.:D
Men visst kan de stöta på något intressantare på vägen och då gäller det att vara "godare" än omgivningen.:D

Hur menar du att kastraten bits?
Biter han dig i kläderna och tar hela handen när han ska få godis?
Eller uppfattar du det som ett elakt beteende?

Min Bianca kan inte ta fint ur handen, utan biter hårt över alla fingrar.
Så när jag tränar henne så får hon godiset med en tång.:angel:
Jag inbillar mig att hon ska tycke att det är obehagligt att bita då och att dom har det lite mera försiktigt med tiden.
I övrigt ville hon gärna smaka på kläderna m.m. men då gäller det att tala om att hon inte får göra det. Nu har hon slutat med det.
Hon är ju fortfarande ung och "valpig" men jag hoppas att hon mognar med tiden och blir lugnare och mera försiktig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 493
Senast: Grazing
·
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
624
Senast: MJLee
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 370
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 017
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp