SorgVind

Trådstartare
Nu börjas det, min dotter är inte ens två år och igår var det en flicka på dagis
som sa att min dotter ser ut som en gris med hennes näsa.
Det gör så ont i hjärtat, är det så det ska bli...
Jag tycker att hon har den sötaste lilla näsan i världen och nu börjar farhågorna
om att hon kommer bli retad för och hata den under sin uppväxt.

Jag vet att jag inte kan skydda mitt barn från allt ont, men jag önskar verkligen att jag kunde det.
Jag vill bara att hon ska växa upp som en trygg och lycklig liten varelse...

Sv: Grisnäsa

Vet inte egentligen vad jag vill säga men det gjorde lite ont i mej när jag läste ditt inlägg.
Barn är ganska "grymma". Jag vet själv hur man betedde sej när man var liten och som tur är så har man växt till sej i huvudet.
Hade det varit för typ 18 år sen hade jag tyckt att vadå, hon har ju grisnäsa(om jag hade varit hennes dagis"kompis" och retades) men idag så bara gör det ont i mej, stackars liten är vad jag tänker. Förhoppningsvis så är det inget som kommer hänga kvar så alla är dumma utan att det var en engångsgrej.

Men kanske det bara att det är en del av utvecklingen?
Det kanske för nått gott med sej?
Vi får hoppas det.

som sa att min dotter ser ut som en gris med hennes näsa.
Det gör så ont i hjärtat, är det så det ska bli...

Jag får ont i magen när jag läser ditt inlägg.

Precis så var det för min dotter, men där var det tänderna-så hon såg ut som en kanin.

Jag hoppas att det inte blir mer av det för både din dotters skull och för hennes familjs skull- själv har jag haft ont i hjärtat i många år.

Men då är ju oxå frågan, retades barnet som sa det, eller var det bara ett konstaterande? Fredrik har en dagis kompis som har skenor på benen och konstaterade han att x ser ut som en robot, och deklarerade sedan att han oxå minsan ville ha skenor för det var cooolt (nya inneordet för sonen). Så bara för att barn konstatera något så behöver det inte betyda "mobbing" speciellt inte så småbarn utan det är mer ett konstaterande. Men självklart ska man vara uppmärksam och om det är någon som verkligen retas så får man ta upp det till diskussion. Vad säger personalen om händelsen?

Fast att konstatera att någon annan ser ut som en gris kan väl inte ses som okej, då får man ju förklara för barnet att man inte säger så ( om det var som du skriver, ett konstaterande )

Jag undrar också vad personalen sa till barnet som fällde kommentaren. Har ni pratat om det? Kan man ta upp det som tema i samlingen (givetvis inte det specifika som hände, utan om hur man är en bra kompis)?

På min dotters dagis har de "Veckans kompis" då de uppmärksammar något bra ett barn gjort mot en annan, och i samband med det pratar de om vad man inte ska göra. Kanske ska tipsa pedagogerna på ditt barns dagis, om de inte redan jobbar så?

Om man inte vet vad man får och inte får säga, så är det ju inte så lätt. Barnet kanske inte all menade nått illa, men fel blev det. :(

Nej vad trist...

Vad gör personalen nu då? Har du pratat med "retstickans" föräldrar?

Nej vad trist...

Vad gör personalen nu då? Har du pratat med "retstickans" föräldrar?

Fast vad skulle föräldrarna göra åt det? Det som händer på förskolan är ju personalens ansvar, och med små barn måste man ju vara där när det händer och hjälpa till eller säga ifrån, det hjälper ju tyvärr inte så mycket att prata med barnet hemma och sen tro att det ska kunna efterleva det på förskolan. Om man tycker att föräldrarna bör informeras så är det väl bättre om personalen gör det tycker jag.

Fast att konstatera att någon annan ser ut som en gris kan väl inte ses som okej, då får man ju förklara för barnet att man inte säger så ( om det var som du skriver, ett konstaterande )

Nej det är inte OK, men kanske inte heller något konstigt om dagiskompisen nu faktiskt tyckte att näsan såg ut som ett tryne. Absolut måste man förklara, men det behöver inte vara elakt men - tjejen kanske t o m tycker grisnäsor är fina.

Själv talade jag om för min dagmammas dotters kompis att jag tyckte hon såg ut som en apa... Jag minns så himla väl att jag inte alls förstod att det var något fel eller taskigt med det ;).

Hur gammal var flickan som fällde kommentaren? Samma ålder eller där omkring?

Jag skulle inte ha målat framtiden så svart som du verkar göra och inte heller gjort "nått stort" av det hela i dagsläget.

Jag har inte skrivit att det är konstigt heller :)

Men jag tycker inte att det ska anses vara OK att man kallar andra för gris ..

Om man inte lär sig så vet man ju inget ..

Blev din dotter ledsen? Akta så du inte överför dina känslor på henne. Det är lätt hänt att hon uppfattar att du tycker det var en mycket negativ och elak kommentar, och då kommer hon garanterat att börja skämmas för sin näsa.

Jag skulle ha frågat om vill ha en gris-näsa. Om hon svarar nej, får man helt enkelt förklara för de andra barnen att "Lisa vill inte ha en gris-näsa, så därför ska vi inte säga så till henne. Hon tycker inte om det."

Om man skarpt säger ifrån att "sådär säger man inte!" tror jag det kan få motsatt effekt. Då snappar barnen upp att det kan vara effektivt att använda när man blir arg på nån.

Jag tror (och hoppas!) att du inte behöver oroa dig. Det sägs så otroligt mycket under en dag på förskolan och barn tänker inte riktigt som vi gör.

Vad jag hade gjort är att jag hade tagit upp saken med personalen (jag är både förälder och personal så jag har stått på båda sidor) och bara förhört mig om de har upptäckt några dylika kommentarer tidigare/efteråt. Om mitt barn verkar ledset och upprört.
För som sagt, det händer mycket på en förskola och vi pedagoger kan inte se allt, så det kan ju vara så att det är en kommentar som slunkit ut när ingen vuxen hört. Då kan man som personal hålla extra koll på barnet och se om dylikt inträffar igen.
Återkommer det har vi tagit upp i samling och smågrupper om hur man är en bra kompis, hur det känns inuti en om någon säger något som inte är snällt osv. Inte alls ta upp enskilda barns beteende utan allmänt i barngruppen.

Barn tänker som sagt inte riktigt som vi och det kan mkt väl vara så att barnet inte alls menat något dumt. Vi som vuxna lägger ju ofta in mycket mer innebörd än vad barnen gör som lever i nuet på ett annat vis.

*Angel som hela sin uppväxt blivit retad för bland annat sin 'dobbermann-näsa'*

I efterhand kan man kanske inte diskutera just denna speciella situation med barnet, men man kan ju prata med barnet om vikten av att vara snäll vid andra och att säga snälla saker osv.

Om mitt barn sagt något som sårat barn eller vuxen så hade jag som förälder velat veta detta just för att prata med barnet om sådana saker. Det kanske inte hjälper första gången men om man regelbundet pratar om det och om situationer där ens eget barn blivit ledset så tror jag man vinner mkt i längden.

Jag skulle inte ha målat framtiden så svart som du verkar göra och inte heller gjort "nått stort" av det hela i dagsläget.

Inte jag heller. Hör med personalen så det inte är något återkommande som behöver redas ut för allt i världen men det kan som sagt vara ett konstaterande också. Även om det är sagt för att vara elak så kan samma vän i den åldern vara dotterns bästis imorgon. Sådan är man ju en bra bit upp i skolåldern då man förvisso kanske har en bästa vän men andra vänner man leker med har mer med dagsformen att göra. Idag Madde som imorgon är dum i huvudet och då leker man med Lisa som i övermorgon visst blev dum hon också och då är Madde rolig igen...

Jag har dessutom genom åren lärt mig att mitt eget barn själv kan ha råkat säga saker till sina vänner hon också ibland och inte är den ängel jag så gärna vill tro trots hyfsad uppfostran. Barn vet inte riktigt hur man hanterar alla känslor och rätt som det är slinker det ut något de vet är fel.

Om din dotter inte ens är två år så är det ju dessutom omöjligt att säga hur hennes näsa kommer att se ut om ett par år.

Går det inte att på något sätt vända det till något bra istället?

Själv tycker jag "grisnäsor" är söta.

Du har fått så många bra svar på detta, och jag förstår knipet i hjärtat till fullo. Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, men jag vill också ge en annan aspekt på "problemet".

Det kommer alltid att finnas saker man kan bli retad för. Grisnäsa, kanintänder, öron, hår eller vad som. Andra personer med låg självkänsla mår bättre om de får trampa på någon annan (tror de i alla fall), och det gäller alla åldrar. Jag tycker att det bästa sättet att angripa detta är att lära sig att inte bry sig. -Jaså, du tycker att jag har en grisnäsa, men jag tycker att min näsa är fin. Ska vi leka något annat nu?

Min äldsta dotter är en tjej som är så otroligt lätt att reta/såra. Vi har haft många och långa diskussioner med mycket tårar om vad som är värt något i livet. Om någon tycker att jag har utåtstående öron, måste det då vara sant? Måste jag bry mig om det är sant? Är det inte viktigare att leka roliga lekar(vara snäll/omtänksam/eller vad som helst beroende på ålder) än att lägga tid och energi på det faktum att vi alla är olika. För den som retades kanske har ovanligt korta armar, men vem bryr sig?

Svåra diskussioner, men ger en bra grund för livet tycker jag.

/Anna

Flickan som sade detta är 4 år gammal, anledningen till att jag reagerade som jag gjorde är att jag är så rädd för att hon ska få höra det här.
Jag är ju medveten om att min dotter har en uppåt näsa, men jag tycker inte att det är så mycket. Så den kommentaren gjorde att jag insåg att uppenbarligen finns iaf barn som ser det annorlunda.
Jag vet hur det är att bli mobbad och jag är rädd för att detta kommer hända min dotter.

Jag har inte gjort något stort av det, är ingen i personalen som vet om detta.
Flickan i fråga sade det till mig, min dotter var inte närvarande just då.
Jag sa inget speciellt till flickan, inte ens... så säger man inte... jag blev så himla paff.

Jag ville bara skriva av mig här, för jag blev väldigt ledsen och orolig för att min dotter ska bli retad, och det är nog normalt för föräldrar att vara.
Att då få det svart på vitt att det finns någon ett barn på 4 år redan reagerar på känns inget bra.

Barn är grymma dessvärre.
Min systerdotter fick ju för sig att sluta äta när någon sa att man blir fet när man äter och då blir man ful.

Jag har inte gjort något stort av det, är ingen i personalen som vet om detta.
Flickan i fråga sade det till mig, min dotter var inte närvarande just då.
Jag sa inget speciellt till flickan, inte ens... så säger man inte... jag blev så himla paff.

Ibland kan det vara bra att göra som du gjorde, dvs inte säga någonting alls. En del barn söker även negativ uppmärksamhet och det är ibland bättre att negligera än att kommentera.

Jag tror inte att du behöver vara orolig för din doters skull!!

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 377
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 818
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 813
Övr. Hund Är just nu helt förstörd och förkrossad! Allt gick så otroligt fort och känns fortfarande så sjukt overkligt, men igår var jag tvungen... 2
Svar
20
· Visningar
3 334
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka