"Grodögon" = glosögon?

G

Gisburne

Om en hästs ögon står ute lite extra ur ögonhålorna, kallas det alltid glosögon då? (Frågan gäller inte blå ögon, alltså.) Är det ärftligt och icke önskvärt i avel? Finns det olika grad av glosögon? (Mycket eller lite utåtstående.)
 
Sv: "Grodögon" = glosögon?

inte alls samma sak

utstående ögon är utstående ögon och inget annat

Glosögon är när senhinnan är opigmenterad, om jag minns rätt.
Och glasöga när hela ögat är blått.
 
Sv: "Grodögon" = glosögon?

Jaha... Så hette det inte när jag gick på ridskola, men det var ingen bra ridskola heller! Man lär sig nya saker hela tiden.

Åter till frågan, är det ärftligt och oönskat? Varför i så fall? Måste båda föräldrarna bära nåt anlag för att det ska bli utstående ögon?
 
Sv: "Grodögon" = glosögon?

Våran Welsh mountain har grodögon och är väldigt dishad, hon har ibland lite rinnande ögon ,näsflöde och har känsliga luftrör..
Sen om det beror på huvudformen eller taskig uppväxt eller inte det vet jag inte.
Angående ärftligheten så nedärvs det väl troligen som andra ansiktsdrag skulle jag tro.

P5110032-1.jpg
 
Sv: "Grodögon" = glosögon?

Dishad...?

Ja, det har säkert någon ärftlighetsfaktor, det tror jag också, men om ingen av föräldrarna har det och ingen nära släkting så är det ju svårt att förutse.

Står utstående ögon på någon kassaktionslista? Kan en hingst med såna ögon bli godkänd för avel? Kan ett sto med såna ögon stamboksföras? Frågor, frågor!
 
Sv: "Grodögon" = glosögon?

Dishad = konkav nosrygg...tror jag:p.

Om en hingst kan godkännas? Det beror väl på vilken ras det gäller, araber och wm har ju ofta ganska stora utstående ögon.

Min lilla dam har fått 39p på utställning och ingen negativ kommentar om ögonen och hon ser ganska hemsk ut när hon är lite spänd:eek:.

Jag förstår inte varför det skulle vara kasserande? Det är ju inte direkt en missbildning.

Har du någon bild?
 
Sv: "Grodögon" = glosögon?

Det var precis det jag undrade, OM det är en missbildning eller inte, som man inte vill ha i aveln. Jag har bara sett ett fåtal hästar med utstående ögon och några av dem är avlade på och visade med bra poäng på utställning. (Olika ponnyraser.)

Finns det någonstans där man kan läsa om utstående ögon? Finns det några regler kring sånt inom NÅGON ras, nån som vet?
 
Sv: "Grodögon" = glosögon?

Eftersom ingen har något svar på ovanstående frågor så antar jag att det INTE är oönskat med individer med utstående ögon i aveln... Det spelar alltså ingen roll.

Hmm?
 
Sv: "Grodögon" = glosögon?

Jag antar att det är som andra små "egenskaper" som hästar kan födas med, inte kasserande, men man väljer förmodligen att avla bort det till nästa generation genom att använda sto/hingst utan samma "åkomma".
 
Sv: "Grodögon" = glosögon?

Ja, det är ju det jag frågar efter - är det nåt man inte vill ha i aveln (inte FÅR ha?) eller finns det inte så mycket åsikter om sånt? Vet man att det är ärftligt eller är det bara nåt som t.ex. hänt under fosterstadiet av någon anledning etc.?
 
Sv: "Grodögon" = glosögon?

Jag har aldrig hört någon kommentera det, således inte heller att det skulle vara ett problem eller oönskat.

Jag undrar snarast hur väldigt mycket utstående ögon det är på hästen du funderar över, eftersom du funderar på det?
 
Sv: "Grodögon" = glosögon?

Faktiskt så funderar jag allmänt, men har sett det på några ponnyer av olika ras, däribland shetland som jag ju själv avlar på. Har också sett en saluhäst nyligen, som jag är lite småsugen på, som har det och därför föddes frågan ytterligare en gång. Stammen som den hästen har, har jag inte hört nåt negativt om förut vad gäller ögon och ansikts-/huvudform.

Vet som sagt några med utstående ögon som visats på utällning med klass 1. Men det kanske bara är på premiering/avelsvärdering som man slår ner på utstående ögon, OM det nu är en "defekt" som är oönskad?

Törs man köpa ett sto eller en hingst som man vill ha i avel, som har utstående ögon? Eller gör man rasen en otjänst? Finns det belägg för ärftlighet? Massor med frågor har jag, men förväntar mig inte att någon här sitter inne med alla svar. ;)

Frågar eftersom jag dels vill lära mig och dels vill kunna använda den/de hästar jag köper i avel utan att bli kallas oseriös eller dum.
 
Sv: "Grodögon" = glosögon?

Faktiskt så funderar jag allmänt, men har sett det på några ponnyer av olika ras, däribland shetland som jag ju själv avlar på. Har också sett en saluhäst nyligen, som jag är lite småsugen på, som har det och därför föddes frågan ytterligare en gång. Stammen som den hästen har, har jag inte hört nåt negativt om förut vad gäller ögon och ansikts-/huvudform.

Vet som sagt några med utstående ögon som visats på utällning med klass 1. Men det kanske bara är på premiering/avelsvärdering som man slår ner på utstående ögon, OM det nu är en "defekt" som är oönskad?

Törs man köpa ett sto eller en hingst som man vill ha i avel, som har utstående ögon? Eller gör man rasen en otjänst? Finns det belägg för ärftlighet? Massor med frågor har jag, men förväntar mig inte att någon här sitter inne med alla svar. ;)

Frågar eftersom jag dels vill lära mig och dels vill kunna använda den/de hästar jag köper i avel utan att bli kallas oseriös eller dum.

Vissa raser har mer utstående ögon än andra, och det är ingen defekt. Har du sett en Kaspisk häst tex? Welshar kan också ha lite utstående och runda ögon, men de brukar kallas vackra & uttrycksfulla!

Jag tror inte du behöver fundera så mycket på det här. Om nu inte hästen ser ut som Marty Feldman förstås, för då är det ett sjukdomstillstånd. Struma är dock ovanligt på häst, men isåntfall hittar du en förstorad sköldkörtel vid strupen också. Så det får du omedelbart svar på. Jodbrist kan ge struma, och överutfodring av alger till det dräktiga stoet kan ge struma på det nyfödda fölet.
 
Sv: "Grodögon" = glosögon?

Marty Feldman... :rofl: Men hans ögon pekade ju åt olika håll också.

Har bara sett kaspisk häst på bild, har inte reagerat på att de har utstående ögon. Ska googla lite! :idea:

Hur visar sig struma på häst? (Hur kom du in på struma i en diskussion kring ögon? Hänger det ihop?)

Saluhästen jag tittade på hade så pass utstående ögon att man såg ögonvitorna om man tittade på den framifrån, men jag upplevde inte att det var så mycket som på skimmeln på bilden i den här tråden. Har bilder i kameran, från olika vinklar, men ser inte några direkt utstående ögon på dem. (Displayen är så liten, så det kanske ser annorlunda ut i datorn. Ska lägga in bilderna och titta noggrannare.) Eftersom det var en hingst så skulle den ju granskas rätt noga om jag skulle köpa den och visa fram den på avelsvärdering, och jag vill ju inte "köpa mig problem" i form av en häst som aldrig kommer gå igenom nålsögat på grund av sina ögon. :confused: Den var ung också, så frågan är ju hur mycket det kan förändras med åldern...?
 
Sv: "Grodögon" = glosögon?

Marty Feldman... :rofl: Men hans ögon pekade ju åt olika håll också.

Har bara sett kaspisk häst på bild, har inte reagerat på att de har utstående ögon. Ska googla lite! :idea:

Hur visar sig struma på häst? (Hur kom du in på struma i en diskussion kring ögon? Hänger det ihop?)

Saluhästen jag tittade på hade så pass utstående ögon att man såg ögonvitorna om man tittade på den framifrån, men jag upplevde inte att det var så mycket som på skimmeln på bilden i den här tråden. Har bilder i kameran, från olika vinklar, men ser inte några direkt utstående ögon på dem. (Displayen är så liten, så det kanske ser annorlunda ut i datorn. Ska lägga in bilderna och titta noggrannare.) Eftersom det var en hingst så skulle den ju granskas rätt noga om jag skulle köpa den och visa fram den på avelsvärdering, och jag vill ju inte "köpa mig problem" i form av en häst som aldrig kommer gå igenom nålsögat på grund av sina ögon. :confused: Den var ung också, så frågan är ju hur mycket det kan förändras med åldern...?

Förutom att ögonen pekade åt olika håll hade han struma också. Utstående ögon är ett symptom på struma hos människa. Om det är det på häst vet jag inte, men det är inte osannolikt. Den häst som jag träffade som fick den diagnosen hade en ordentligt förstorad sköldkörtel. Trots ofantliga mängder och fri tillgång på mat, var hon mager. Hon var också matfixerad och aggresiv. Har inget minne av utstående ögon dock...

Jag hänger inte med på det där med ögonvitorna? Menar du att du anser att hästen hade utstående ögon därför att du såg ögonvitorna, eller menar du att han hade utstående ögon OCH ögonvitor?

Tigrerade hästar har alltid synliga senhinnor, och det är något som hänger ihop med just tigeranlaget. Inte vet jag om de har utstående ögon i nägon större omfattning än andra hästar? Jag har också sett många e halvblodshingsten Trombon med synliga senhinnor, men ingen av dem har haft utstående ögon.
 
Sv: "Grodögon" = glosögon?

Kl

Måste bara berätta en sak angående konstiga ögon.

För en del år sedan så kom det en ettårshingst till oss som hade problem med att kommunicera med andra hästar. På föregående ställen hade han alltid blivit utjagad ur hagen.

Vi kallade honom för "fransosen" för att han verkade lite efterbliven.
Hans ögon stod rätt ut.
-Han tappar dom snart..trodde vi.

Hos oss gick han på bete och fick vara ifred från våra övriga hingstar.

-Korkad sak..tänkte vi.

Grabben var verkligen udda med sina ögon.

På hösten bad ägaren att vi skulle friröntga honom.
Och ja, han hade benbitar som opererades bort.
(vi hade däremot aldrig sett varken gallighet eller hälta)

När grabben stod på sjukbox så verkade han helt veck. Stirrade rätt ut och reagerade dåligt på omgivningen.

Veckorna gick och han fick gå i sjukhage.

Precis då så vaknade han till. Tittade runt omkring och var tillbaka i världen.
Då säger gubben hemma:
- Du..ser jag fel eller har ögonen kommit på plats nu?

Ja, just. Grabben ögon hade på nåt vis sjunkit in och nu såg han normal ut igen.
Han kunde fortfarande inte kommunicera med andra hästar men till det yttre var han som alla andra.

Kan någon förklara vad som igentligen hände??


AM
 
Sv: "Grodögon" = glosögon?

Kl

Måste bara berätta en sak angående konstiga ögon.

För en del år sedan så kom det en ettårshingst till oss som hade problem med att kommunicera med andra hästar. På föregående ställen hade han alltid blivit utjagad ur hagen.

Vi kallade honom för "fransosen" för att han verkade lite efterbliven.
Hans ögon stod rätt ut.
-Han tappar dom snart..trodde vi.

Hos oss gick han på bete och fick vara ifred från våra övriga hingstar.

-Korkad sak..tänkte vi.

Grabben var verkligen udda med sina ögon.

På hösten bad ägaren att vi skulle friröntga honom.
Och ja, han hade benbitar som opererades bort.
(vi hade däremot aldrig sett varken gallighet eller hälta)

När grabben stod på sjukbox så verkade han helt veck. Stirrade rätt ut och reagerade dåligt på omgivningen.

Veckorna gick och han fick gå i sjukhage.

Precis då så vaknade han till. Tittade runt omkring och var tillbaka i världen.
Då säger gubben hemma:
- Du..ser jag fel eller har ögonen kommit på plats nu?

Ja, just. Grabben ögon hade på nåt vis sjunkit in och nu såg han normal ut igen.
Han kunde fortfarande inte kommunicera med andra hästar men till det yttre var han som alla andra.

Kan någon förklara vad som igentligen hände??


AM

Sköldkörtelproblem? Hjärnskada?
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 704
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
861
Senast: Lingon
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
947
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 962
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp