"Grodögon" = glosögon?

Sv: "Grodögon" = glosögon?

Ibland tycker jag att sk utåtstående ögon kan minska ganska betydligt när/om hästen ifråga faller till ro och blir trygg i sig själv.
När dom är spända tycks det mig som om de spärrar upp ögonen mer, och på det viset förstärker "grodögonen"...

Förmodligen handlade det om något helt annat i Naffas fall, det låter som en mkt spännande o svårlöst gåta.:D
 
Sv: "Grodögon" = glosögon?

Läskigt, men intressant! ;) Säg till om du får svar på gåtan någon gång.
 
Sv: "Grodögon" = glosögon?

Hästen ifråga hade utstående ögon, och man såg lite ögonvitor. Men när jag jämför bilderna på honom med bilden i den här tråden så ser det inte likadant ut. Den hästen jag tittade på blottade ögonvitorna rätt mycket (mer än "normalt") när han rörde på ögonen, men inte särskilt mycket när han bara blickade rakt fram.

Ska höra med ägaren om det finns någon förstorad sköldkörtel, men jag kan inte påstå att jag kände nåt suspekt själv. Hästen är inte mager, men matfixerad, tja... Det är en ponny! ;)
 
Sv: "Grodögon" = glosögon?

Min hingst, (shetland) har utstående ögon och visar ögonvitorna. Ungefär på samma sätt som ovanstående förklarar.

Han har inget tiger-anlag (han är ju shettis;)) Inga konstiga knölar...
Lägger in en bild så får ni "scanna av" honom:laugh

23714808.jpg
 
Sv: "Grodögon" = glosögon?

nähä, funka inte...:confused:
provar igen då

23714808.jpg


blidde bara en liten bild ju
 
Sv: "Grodögon" = glosögon?

Hur stor är bilden på din dator? Antal pixlar?
 
Sv: "Grodögon" = glosögon?

storlek 2.17 mB... ? Totalt ovetande, vad innebär det då?
 
Sv: "Grodögon" = glosögon?

Hästen ifråga hade utstående ögon, och man såg lite ögonvitor. Men när jag jämför bilderna på honom med bilden i den här tråden så ser det inte likadant ut. Den hästen jag tittade på blottade ögonvitorna rätt mycket (mer än "normalt") när han rörde på ögonen, men inte särskilt mycket när han bara blickade rakt fram.
Det behöver ju inte bero på utstående ögon utan kan lika gärna orsakas av en "liten iris"...
SÅ hade mitt hbl-sto, visade mycket ögonvitor bara för att iris var liten.
 
Sv: "Grodögon" = glosögon?

Visst, fast hans ögon stod verkligen ut, utan tvekan.
 
Sv: "Grodögon" = glosögon?

inte alls samma sak

utstående ögon är utstående ögon och inget annat

Glosögon är när senhinnan är opigmenterad, om jag minns rätt.
Och glasöga när hela ögat är blått.

Enligt boken "hästens färger" så betyder ordet glosögd, att ögonen står ut ur ögonhålan, har alltså inget med pigment att göra;)
 
Sv: "Grodögon" = glosögon?

Enligt boken "hästens färger" så betyder ordet glosögd, att ögonen står ut ur ögonhålan, har alltså inget med pigment att göra;)

Så är det, men lik förbaskat är glosögd enligt svensk färgterminologi (SH´s nomenklatur) lika med vit bindhinna (senhinna).
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 704
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
861
Senast: Lingon
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
947
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 962
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp