Områden i Malmö

kolblakkur

Trådstartare
Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är född och uppvuxen. Jag har dock inte riktigt koll på hur områdena har utvecklats sedan jag bodde där (flyttade 2004/2005).

Med mig flyttar en liten hund som inte är intresserad av skogspromenader och dylikt, men något grönområde i närheten hade varit trevligt.

Jag vill bo så centralt som möjligt men har tyvärr begränsad budget. Men hunden är liten och jag gillar verkligen tanken med compact living. Och jag vill bo i ett lugnt och tryggt område! Bryr mig noll och ingenting om att bo havsnära.

Slottstaden är med på min lista - nära centrum och nära parker. Jag bodde där i min tonårstid och trivdes bra. Nackdel: fullt med råttor i parkerna. Fördel: fullt med råttor i parkerna (jag har en råttjagande hund) :D Nä men seriöst, är det fortfarande ett lugnt och tryggt område att bo i?

Rörsjöstaden: centralt men ändå rimliga priser. Är det närheten till Värnhem som påverkar priserna? Är där fortfarande ganska stökigt?
 
Rörsjöstaden: centralt men ändå rimliga priser. Är det närheten till Värnhem som påverkar priserna? Är där fortfarande ganska stökigt?
Vinkar från Rörsjöstaden. Jag bor ett par kvarter upp mot stan från Värnhem. Den enda gången här är stökigt är när det är någon form av demonstration på Värnhemstorget men det är väldigt sällan. Jag märkte inte ens av oroligheterna när det brändes koraner där.
Jag har bott här i 10 år och enda gången jag känt mig otrygg när det var en påverkad person som rörde sig lite väl nära på en kvällspromenad. Har aldrig sett den personen efter det.
Angående råttor så finns det typ överallt. Min råttjagande hund har pekat ut flera bon i Rörsjöparken som jag rapporterat in till Malmö Stad.
Ett tips är att inte titta på lägenheter som har fönster ut mot Föreningsgatan. Det är mycket mindre trafikljud om man inte har det.
Angående Slottsstaden har jag inte så bra koll. Är där typ bara när jag är hos frisören som har sin salong där :D
 
Bor på Värnhem och Slussen (min särbo bor där och jag hos honom ofta) stök märker jag inte av direkt men är rätt härdad. Har bott på Sorgenfri och Möllan tidigare. Slottsstaden är mig veterligen väldigt lugnt. Råttor kommer du inte undan någonstans skulle jag säga 😅
 
Vinkar från Rörsjöstaden. Jag bor ett par kvarter upp mot stan från Värnhem. Den enda gången här är stökigt är när det är någon form av demonstration på Värnhemstorget men det är väldigt sällan. Jag märkte inte ens av oroligheterna när det brändes koraner där.
Jag har bott här i 10 år och enda gången jag känt mig otrygg när det var en påverkad person som rörde sig lite väl nära på en kvällspromenad. Har aldrig sett den personen efter det.
Angående råttor så finns det typ överallt. Min råttjagande hund har pekat ut flera bon i Rörsjöparken som jag rapporterat in till Malmö Stad.
Ett tips är att inte titta på lägenheter som har fönster ut mot Föreningsgatan. Det är mycket mindre trafikljud om man inte har det.
Angående Slottsstaden har jag inte så bra koll. Är där typ bara när jag är hos frisören som har sin salong där :D
Tack för input! Ska titta på en lägenhet i Rörsjöstaden på söndag och där ligger fönstrena ut mot Rörsjöparken, så jag hoppas att där är lugnt (förutom råttorna då). Det enda jag kan reagera på när det gäller Rörsjöstaden är att där inte verkas finnas några små gulliga affärer, blomsterbutiker osv som det finns i Slottstaden. Har jag fel uppfattning?
 
Bor på Värnhem och Slussen (min särbo bor där och jag hos honom ofta) stök märker jag inte av direkt men är rätt härdad. Har bott på Sorgenfri och Möllan tidigare. Slottsstaden är mig veterligen väldigt lugnt. Råttor kommer du inte undan någonstans skulle jag säga 😅
Tack för din input :) Hunden blir nog glad över råttorna, det är väl mest jag som får stå och skämmas om hon får tag i någon :o

Inser att jag borde kanske lagt till att jag går och lägger mig senast klockan 21 (ännu tidigare på helgerna 😅), så kan tänka mig att risken för kontakt med stök minskar avsevärt då :D
 
Rörsjöstaden är jättefint! Och som flera säger, råttorna kommer du inte undan nånstans…

Om du gillar småstadskänslan så titta på Davidshall, Ribersborg, eller Slottsstaden som du var inne på. Har inte koll på butiker osv just i Rörsjöstaden.

Området vid St Knut är också mysigt. Alla dessa områden har dock höga priser. Jag skulle undvika Sofielund och området vid Norra Grängesbergsgatan.
 
Tack för input! Ska titta på en lägenhet i Rörsjöstaden på söndag och där ligger fönstrena ut mot Rörsjöparken, så jag hoppas att där är lugnt (förutom råttorna då). Det enda jag kan reagera på när det gäller Rörsjöstaden är att där inte verkas finnas några små gulliga affärer, blomsterbutiker osv som det finns i Slottstaden. Har jag fel uppfattning?
Det är mest bostadhus utan butikslokaler även om det finns några som har det. Det finns däremot, fler restauranger och mindre butiker runt St Knuts Torg som är alldeles i närheten.

Är det Malmgården så det är Döbelnsgatan utanför så går det mycket bussar där samt att bussarna stannar vid toan vid parken så det kan nog vara mycket bussljud.
 
Senast ändrad:
Fågelbacken och lägenheterna runt Pildammsparken, Roskildevägen och Ribevägen mfl kan vara vettiga att titta på, trevliga områden nära parkerna och snäppet billigare än Slottsstaden tror jag!
 
Upprepar Davidshall och runt Pildamsparken. Kirseberg är trevligt och ligger nära Bulltofta (en av Malmös större parker) men är kanske över gränsen för vad som räknas till "centralt".
 
Jag hade tittat runt Rönneholmsparken, finns äldre lägenheter med låg avgift om man köper. Annars gillar jag Slottstaden och Ribersborg.
Det finns även helt okej lägenheter (inte svindyra) i Limnamn och man cyklar ju till centrum på ett kick eller tar bussen. Däremot är det kanske bökigt om det är centralen du vill ha nära till för att du ska vidare.
 
Jag har bott på Lugnet, Möllan och Slussen mot Värnhem. Såhär när jag sitter i ett renoveringsobjekt på landet ser jag med nostalgins skimmer på lägenheten på Möllan. Det var stökigt, brokigt och avslappnat. Lugnet är dyrare men lugnt. Slussen/Värnhem också lugnt men det var lägenheten efter att vi bodde vid möllevångstorget så det mesta är lugnt i jämförelse. Annars trivdes vi bra där med. Rörsjöstaden också trevligt, många hundar och trevliga promenadstråk (jag har släpat barnvagn runt dem alla 😅)

Mycket råttor är det i alla parker tyvärr. Rörsjöparken ej undantagen. Bor du vid värnhem får du dessutom världens bästa ica som bonus, aldrig varit med om en butik med så mycket extrapriser.
 
Mycket råttor är det i alla parker tyvärr. Rörsjöparken ej undantagen. Bor du vid värnhem får du dessutom världens bästa ica som bonus, aldrig varit med om en butik med så mycket extrapriser.
Alltså jag får en chock varje gång jag handlar i en annan affär. Ica Värnhem är bäst 🤩
 
Jag är uppvuxen på Döbelnsgatan (Åsagården) men det börjar bli många år sen jag flyttade därifrån. Så pass längesen att jag nu förvånat läser här att det tydligen ligger ett Ica vid Värnhem :laugh:Så jag känner att jag nog inte kan bidra så mycket om hur det är att bo där nu haha

Har bott i Stjärnhusen vid Mellanheden och på Limhamn också. Har trivts väldigt bra i alla områdena, även som hundägare. Men ja, det är snart 10 år sedan jag lämnade Malmö så jag kan inte ge någon aktuell info 😅
 
Jag har bott de senaste 20 åren på Lugnet och tycker det är perfekt. Inte världens roligaste arkitektur men bra läge och förvånansvärt tyst. Nära både till Pildammsparken, Slottsparken och Ribban när man promenerar med hundarna.

Och nära både Triangelns station och centralen 😊
 
Upprepar Davidshall och runt Pildamsparken. Kirseberg är trevligt och ligger nära Bulltofta (en av Malmös större parker) men är kanske över gränsen för vad som räknas till "centralt".
Davidshall hade varit toppen men är nog för dyrt tyvärr. Kirseberg är alldeles för ”långt bort” 😅
 
Är Malmö verkligen så mycket billigare än Lund? 1or förstår jag, men resterande?

Det var min tanke också! Beror på var man bor såklart, men Rörsjöstaden är inte direkt billigt, känns som att det finns billigare men fina och helt ok centrala lägenheter i Lund. Kobjer t ex är jättefint och nära stationen och orimligt billigt, tycker jag. (@kolblakkur inte meningen att argumentera emot, det var bara en reflektion).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och mannen pratar lite löst om att flytta tillbaka till Malmö. Blir dock fundersam på var som är bäst att bo som hundägare? Vill ha...
Svar
14
· Visningar
2 668
Senast: Halfrek
·
Hemmet Tänkte först vara anonym, då inte så många vet att vi är i flyttankar. Men de jag känner på buke ber jag bara att inte nämna ngt på...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 843
Senast: voltis
·
Övr. Hund Hej! Jag har en cockerspaniel på snart fem år som fortfarande inte vill vara helt själv. Lite bakgrundinformation: När han var 0-3...
Svar
3
· Visningar
1 748
Senast: MaddeBus
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 692
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp