Grönt kort- bra eller onödigt krångligt? (Utbruten ur Dressyrsnackis)

Alltså jag tror snarare Grönt kort kursen är lite bortglömd och inte uppdaterad, tror knappast man lägger till hästskötarexamen i den när man tar tag i den utan förutsätter att det kommer förenklas, digitaliseras och moderniseras. Materialet ser gammalt ut.
Materialet för Grönt Kort är nytt och uppdaterat i år. Det är vissa filmer som ska bytas ut allteftersom bara

Det där är upp till den som arrangerar kursen.
Men för mig hade du fått betala för att få kortet registrerat i TDB om du skriver samtidigt som de andra på kursen.
Man gör alltså webbutbildningen digitalt och ska sen göra ett fysiskt prov?

Mvh,
Lady_S

Tack, en följdfråga då: Om jag nu skulle välja alternativet att skicka in bevis på att jag har ett gammalt grönt kort, göra webbutbildningen som jag håller på med och sedan enbart vara med på att skriva provet, slipper jag betala för själva kursen då eller är det samma summa oavsett? Och det enda jag kan välja bort är närvaron på kursen fysiskt?
Jag betalade en lägre summa, så inte hela kurspriset. Men det var upp till arrangören att bestämma.

Ah, jag var lite snabb och otydlig när jag skrev inlägget... Som jag förstått d så tränar de på att knoppa på kurs, inte att de ska göra d på nåt prov.
Det måste vara nån av kursledarna som tycker det behövs😅.

Mvh Fiorano som numera tävlar alltsomoftast i utsläppt man (dessutom lång man😅)

Det måste vara nån av kursledarna som tycker det behövs😅.

Mvh Fiorano som numera tävlar alltsomoftast i utsläppt man (dessutom lång man😅)

IMG_7887.webp

Det läser jag dock som att en ska förstå och veta vad dekorativ hästvård är. Inte att en måste kunna knoppa eller fläta in en lössvans. Men det är naturligtvis möjligt att jag tolkar fel.

De kallas för praktiska förkunskaper, så jag förstår inte riktigt hur du tolkar in att det skulle räcka med att teoretiskt kunna redogöra för dem? Men jag kan också ha fel, tycker dock det är märkligt skrivet isåfall.

”Genomföra en lastning med eller utan häst”

Ser framför mig hur någon ska låtsas lasta en osynlig häst 😂
Barn brukar tycka det är ganska roligt att prova lasta varandra och då spela svårlastade mm
Om man har gjort hästskötarexamen för många år sedan, räcker det som intyg?
Det krävs ju en underskrift av tränare/ridlärare intygar din ridkunskap. Att du är tillräckligt kunnig för att åka ut och tävla. Så egentligen nej. Men jag personligen kanske skulle se lite mellan fingarna där, men det beror ju på utbildaren

Det läser jag dock som att en ska förstå och veta vad dekorativ hästvård är. Inte att en måste kunna knoppa eller fläta in en lössvans. Men det är naturligtvis möjligt att jag tolkar fel.
Men hur svårt är det att knoppa då? Alltså visst, riktigt riktigt snygga knoppar är inte helt lätt, men det är inte det det är tal om så...? Fläta kan väl varenda en? Annars finns videor på youtube, och så snurra ihop flätan och sätt gummiband bara.

Nu när vi börjar fundera mer på hästvälfärd och allt så kanske man ska fundera mer på vad hästen tycker om att ha manen flätad/knoppad. Vet absolut hästar som inte vill ha det så.

Men hur svårt är det att knoppa då? Alltså visst, riktigt riktigt snygga knoppar är inte helt lätt, men det är inte det det är tal om så...? Fläta kan väl varenda en? Annars finns videor på youtube, och så snurra ihop flätan och sätt gummiband bara.

Nu när vi börjar fundera mer på hästvälfärd och allt så kanske man ska fundera mer på vad hästen tycker om att ha manen flätad/knoppad. Vet absolut hästar som inte vill ha det så.
Ja alltså, jag tycker det är idiotiskt att det ens står med som kunskapskrav. Min ena häst blir spänd när han är knoppad så han får gå med lös man. Vet fler hästar som reagerar så.

Det hade väl varit en vettig take kring dekorativ hästvård annars? Hur man gör det på ett hästvänligt sätt och att man ibland helt enkelt bör låta bli.

Mvh,
Lady_S

Jag har grönt kort men har aldrig i mitt liv gjort en enda knopp!
För att få gå kursen behövda jag ju intyget, som skrevs på av en för mig (vid tillfället) helt okänd ridlärare från ridskolan jag gick på (för en annan ridlärare). Allt annat var ju ganska uppenbart att jag kunde eftersom jag red och hade egen häst uppstallad på ridskolan (med egen transport) och utförde stalltjänst enligt avtal (fodring, täcke av och på, in- och utsläpp, visitering mm). Men knoppning, icke!

Ja alltså, jag tycker det är idiotiskt att det ens står med som kunskapskrav. Min ena häst blir spänd när han är knoppad så han får gå med lös man. Vet fler hästar som reagerar så.
Och jag tog grönt kort för att tävla distansritt på islandshäst. Inte direkt aktuellt med knoppad man :rofl:

Och jag tog grönt kort för att tävla distansritt på islandshäst. Inte direkt aktuellt med knoppad man :rofl:
När jag väl kom ut på tävlingsbanan hade jag bytt från BWP till fjordhäst. Inga knoppar där inte! Jag gjorde ett halvdåligt försök att få upp pannluggen i någon form av flätknopp, men det gick inte så bra.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

• Intuitivt ätande
  • Roliga saker som barn säger

Hund

Katt, Andra Djur

• Vad för kattras passar mig och sambon?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Dressyrsnackis 20
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka