Grönt kort- bra eller onödigt krångligt? (Utbruten ur Dressyrsnackis)

DIstrikten tror jag la in i tdb från första början. Så var det för mig tex. Det fanns redan där när jag skapade kontot första gången.
Plus @Kirre
Det verkar varit olika i olika distrikt. Precis som olika distrikt tog ut olika kostnad för att lägga in i tdb när man själv skulle omvandla. Jag både tog mitt i Upplands distrikt och fick lägga in det själv digitalt och betala en liten slant för det). Dvs de gjorde det inte automatiskt. Jag minns fortfarande ångesten över var fan det gröna kortet var och lyckan när jag hittade det inför att de skulle läggas in 😅

Nä, jag känner mig inte jättesugen att läsa sportkörningen efter din mening 🤣🤣

Jo men WE har ju ETT tr men fättävlan hänvisar ju till både hoppning och dressyr TR och sitt egna och FEI. Om något skiljer sig åt i dressyrmomentet tex så gäller TR för fälttävlan över dressyrens TR och likadant i hoppmomentet.

Ett år tex fick man inte ha bettlöst i hoppmomentet och inga bettringar i vare sig hoppningen eller terrängen och inget nosludd heller.

Å det där att man inte fick ha flugor på tyglarna i dressyrmomentet förra eller förrförra året om ens längre 🤦‍♀️ På vanlig endagars hoppar man ju inom 30 min efter dressyren är klar och många hoppar ju med samma träns och tyglar och har martingal.
Är det något det är krångligt att börja tävla i så är det Sportkörning, inte nödvändigtvis pga TR utan mer pga all utrustning (läs: vagn) som man behöver få med sig på något vis, men det är kul och jag planerar att göra min första start på över tio år i år! :D

Jo, du får ha flugor på tyglarna? Även förra året. I alla fall i de lägre klasserna. :confused:

Mvh,
Lady_S

Min son tävlar i motocross sedan några år tillbaka. Man får inte börja tävla förrän man är 8 år, han fick dispens som 7 åring då han kört mycket innan.
För att få tävla måste barn plus förälder gå en kurs digitalt. Det är ca tre tillfällen (kommer inte ihåg exakt nu) och sedan är det ett kunskapsprov i flera delar som man gör hemma digitalt. Det tar några timmar totalt.
På själva tävlingen är det sedan förarmöte inför varje heat. Där går de igenom hur heatet kommer genomföras, kollar att deltagarna kan de viktigaste reglerna och tecken med flaggor osv. Alltid besiktning av crossen innan första start. Alltid ambulans på plats.
Och alltid pris och pokal till alla deltagare i de yngre klasserna. Alla får i tur och ordning kliva upp på prispallen och få applåder medan de får sitt pris.
Kul exempel på hur en annan sport löst det!
Dessutom också en ”materialsport” som är en ”riskidrott” 👍
Låter i mina öron som ett vettigt upplägg, vad tycker ni som är aktiva i sporten? Funkar det?

Är det något det är krångligt att börja tävla i så är det Sportkörning, inte nödvändigtvis pga TR utan mer pga all utrustning (läs: vagn) som man behöver få med sig på något vis, men det är kul och jag planerar att göra min första start på över tio år i år! :D

Jo, du får ha flugor på tyglarna? Även förra året. I alla fall i de lägre klasserna. :confused:

Mvh,
Lady_S

Det var ett jävla liv om det minns jag. Men det försvann nog rätt fort för i TR för 2025 så står det nu att det är tillåtet. Men det var säkert för 2* klass och över. För jag red 100 det året det infördes och blev inte utesluten.

Bifogade filer

• Screenshot_20260222_201300_Firefox.webp
    Screenshot_20260222_201300_Firefox.webp
    20,9 KB · Visningar: 2 781
Nu när ändå hela tråden handlar om grönt kort kan jag meddela att det digitala utbildningsmaterialet verkar väldigt grundligt och utförligt. Jag är inte ens igenom halva utbildningen ännu, och nyss har jag fått studera två instruktionsfilmer som visar hur man gör när man ryktar en häst, samt hur man tar på och av ett täcke och i vilken ordning man knäpper spännen och gjordar. 1995 är ju länge sedan men jag kommer inte riktigt ihåg att det började redan med sådana delar av hästhanteringen.

Nu när ändå hela tråden handlar om grönt kort kan jag meddela att det digitala utbildningsmaterialet verkar väldigt grundligt och utförligt. Jag är inte ens igenom halva utbildningen ännu, och nyss har jag fått studera två instruktionsfilmer som visar hur man gör när man ryktar en häst, samt hur man tar på och av ett täcke och i vilken ordning man knäpper spännen och gjordar. 1995 är ju länge sedan men jag kommer inte riktigt ihåg att det började redan med sådana delar av hästhanteringen.
Det jag minns var lastning och visa häst för hand. Och gick mest ut på att ha träns, hjälm, handskar, medhjälpare och hålla sig lugn ungefär. Dvs inte så mycket egentlig teknik utan mer hur man gör det på ett enligt SvRF säkert sätt. Men minns absolut ingen rykt eller täcken jag heller och jag tog senare än 1995. Kanske 1998-1999?

När jag tog grönt kort fick vi TR framför oss och ett provformulär. Sen var det klart. Vi red på ridskola så läraren hade sett oss rida . Tog kanske 2 timmar max? En kompis tog det på Globen (eller om det var Gbg). Mellan två klasser, då kunde man tydligen göra provet i en monter.

Mitt gröna kort gjordes med ett gäng över en middag på kvällen och vi drack vin. Det fanns inget digitalt alls då.

Vi kanske kollade på någon VHS men troligtvis inte. 🙄

Det var ett jävla liv om det minns jag. Men det försvann nog rätt fort för i TR för 2025 så står det nu att det är tillåtet. Men det var säkert för 2* klass och över. För jag red 100 det året det infördes och blev inte utesluten.
Ja, det var/är väl en fei-regel.

Fattar verkligen inte varför dock. 🤷‍♀️

Jag tog grönt kort på ridskolan jag gick på när det infördes, mitten på 90-talet?
Vi hade teori vet jag, kom inte ihåg om vi hade visa häst. Definitivt inte lastning.

Jag har för mig att mitt gröna kort dök upp i tdb automatiskt?

När jag tog grönt kort fick vi TR framför oss och ett provformulär. Sen var det klart. Vi red på ridskola så läraren hade sett oss rida . Tog kanske 2 timmar max? En kompis tog det på Globen (eller om det var Gbg). Mellan två klasser, då kunde man tydligen göra provet i en monter.
Själva lastning och visa häst för hand redogjordes bara för. Inget man behövde göra rent praktiskt.

Jag tog nyligen grönt kort och tyckte det digitala utbildningsmaterialet var bedrövligt. Skulle velat haft mycket mer fokus på tävlingsspecifika saker, som hur man beter sig på framridning, smittspridning osv. Det jag tar med mig var hur dopingkontroller går till, det hade jag ingen aning om. Annars tycker jag materialet var dåligt korrekturläst.

Jag tog grönt kort på 90-talet, men har i vuxen ålder bara tävlat i JUF:s regi där man inte behöver grönt kort. När nu dottern började vara tävlingsintresserad tog jag därför om det för att kunna åka med henne. Tycker det var helt orimligt krångligt att fixa med intyget, inte för att vi inte nyttjar tränare men för att de inte uppfyller bokstavskraven. Webutbildningen kunde varit bra, men lämnade mycket att önska. Och på själva kursen bestod 90% av deltagarna av antingen liknande tanter som jag själv, eller ungdomar som redan tävlade på hög nivå och nu behövde skaffa egna gröna kort.

Tycker upplägget är omodernt och krångligt och om man nu ska ha kvar det borde fokus vara mer på säkerhet, att kunna hantera sin egen häst och regelverk såklart. Nu la vi en hel del tid på att träna på att uppge signalement på alla tänkbara hästar och jag vet inte hur relevant det är, så länge man har koll på sin egen.

Och det här med ridsportens ledstjärnor och andra budskap som ska bankas in? Det måste väl finnas andra forum för det än att stressa ungarna med ett prov om det. Såklart att hästvälfärd är viktigt, men då tycker jag man ska konkretisera det i utbildningsmaterialet.

Googlade lite kurser (för att se hur många och långa träffar det var, de flesta hade 3-4 timmar per träff och tre träffar, där den sista avslutades med provet) och det verkar kosta en del med?
Intyget kanske tränare är snälla och skriver gratis, men webutbildningen 220 kronor och sen var den fysiska kursen över tusenlappen?

Minns fortfarande när jag tog gröna kortet för jag tyckte det var så roligt😁. I vår klubb hade vi Elsie Aronsson som också satt i förbundet och var mycket drivande till att gröna kortet skulle bli obligatoriskt. Vi var en liten testgrupp om knappt tio personer i alla åldrar och var på en skola några kvällar innan vi gjorde provet. Jag tyckte det var tramsigt roligt med all teori med hindertyper, bedömningar och utrustning. Det var en helt ny värld utanför ridskolan. I efterhand ser jag hur toknördig jag var (hmm, är fortfarande😂) och jag älskar det😁. Tror att Elsie redan där la grunden till att jag ville bli domare!

Tog grönt kort bara för några år sedan (är 50+ tant som fick för mig att jag ville tävla lätt dressyr). Hittade en kurs i mitt distrikt, men typ på en ridskola 10 mil bort som jag aldrig besökt. Ridskolan jag gick på ordnade ett intyg (påskrivet av den enda behöriga ridläraren som jag aldrig träffat). Har för mig att det var tre träffar och alla andra deltagare kände varandra och kursledarna så det blev en massa för mig helt obegripligt och oväsentligt snack. Vi fick kolla in några filmer, diskutera ridsportens ledstjärnor (som jag aldrig hade hört talas om). Det var överhuvudtaget mycket diskussion i små grupper (något som jag aldrig gillat i något sammanhang). Vi fick leta efter svar på frågor i TR. Mellan träffarna skulle vi också titta på något digitalt material. Och så skulle vi visa upp att vi kunde göra en säkerhetsknut och så fick vi gå ut och titta på en hästtransport och gå igenom hur man lastar säkert (utan häst). Och så provet då, där skulle vi kunna ledstjärnorna (jag hade inte memorerat dem), kunna svara på frågor genom att slå i TR (digitalt) och lite annat sunt förnuft tänk. Har glömt det mesta, men kortet har jag. Startade bara i en handfull dressyrtävlingar med fjordingen. Har nu islandshäst och har ingen nytta av det gröna kortet, men tror att de är på väg att införa något liknande för islandshäst (om det inte redan är infört).

Jag har också grönt kort för Draghundsport som jag tog för kanske 10 år sedan. Upplägget för det kortet var ganska likartat, dvs när jag tog var det möjligt att göra allt digitalt men sedan gjorde de om det till att det skulle vara fysiska träffar med och man behöver göra genomföra en tävling eller om det var träningstävling. Man fick lära sig reglementet, hur man hittar i olika digitala hjälpmedel, vad olika "vägmärken" i spåret betyder, hur man beter sig vid omkörning, och vilka krav som ställs på hundarna, djurskyddslagstiftning, transport av hundar och på utrustningen osv. Jag startade sedan aldrig i någon tävling, men om jag vill så har jag grönt kort och licensnr (har för mig att man måste vara medlem i en klubb och att man måste betala licensen för att "aktivera" den).

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

• Intuitivt ätande
  • Roliga saker som barn säger

Hund

Katt, Andra Djur

• Vad för kattras passar mig och sambon?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Dressyrsnackis 20
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka