Grönt kort- bra eller onödigt krångligt? (Utbruten ur Dressyrsnackis)

Jag har inte läst något om upplägget nu så reagerar bara utifrån vad som skrivits i tråden. Utifrån det låter det ju som att det fått lite snett fokus? Hur man sätter på täcke och ryktar hästen eller för den delen signalement på hästen har väl inget med att klara sig bra ihop med andra på en tävlingsplats?

Jag har inte läst något om upplägget nu så reagerar bara utifrån vad som skrivits i tråden. Utifrån det låter det ju som att det fått lite snett fokus? Hur man sätter på täcke och ryktar hästen eller för den delen signalement på hästen har väl inget med att klara sig bra ihop med andra på en tävlingsplats?

När jag letade upp hur intyget från behörig tränare ser ut så noterade jag att även den ska intyga att man klarar av att sätta på och ta av täcke, men också att man kan "dekorativ hästvård". Jag får väl ägna lite av nästa träning åt att fläta manen på Dominus inför ögonen på min auktoriserade tränare, för att bevisa min kompetens inom detta område.

Just täckesaspekten kan man kanske med en snälltolkning se som att de vill försäkra sig om att man fattar att det finns en säkerhetsrisk om man knäpper bogspännet sist, och hästen far iväg över tävlingsplatsen med sitt täcke och knäppta kryssgjordar hängande i bakbenen. Även om det är något som de flesta skulle upptäcka tidigare än just på en tävling om man gjorde så.

Men jag kan hålla med om att det i delar verkar som ett allmänt hopplock av gamla studiecirklar typ "Känn din häst" och mindre om den tävlingsspecifika interaktionen med andra hästar, ryttare och funktionärer. Ska man nu ändå visa upp ett intyg från en tränare så borde den delen kunna funka som garant för att man faktiskt har en acceptabel grundnivå för att klara hanteringen av sin egen häst, både under ridning och avsuttet.

Jag tog mitt gröna kort under 00-talet, men har sedan inte tävlat något sedan jag var 15 år. Men jag hade kvar det fysiska kortet och nu förra (?) året passade jag på att "få in det i systemet". Dvs göra några saker online och sedan skriva provet, när en grannklubb ändå hade utbildning. Det är inte så att jag egentligen hade några planer på att tävla, men det kändes bättre att ha det gjort - och det känns bättre att vara t.ex. tävlingsledare när man faktiskt har ett grönt kort :p

Hade jag inte haft mitt fysiska kort och varit tvungen att göra hela utbildningen så hade jag troligtvis inte gjort det, och det hade nog definitivt gjort att steget varit större till att faktiskt tävla istället för att vara köra PnR. Så i mitt fall hade utbildningen (längden, att det är fysisk träff så många timmar etc) varit en bromskloss för tävlande.

Men, kanske delvis för att det hade känts som ett onödigt steg? Jag är van att läsa tävlingsregler av olika slag från hundtävlingar (lydnad, rally, bruks, agility, NW, SAR etc), och även om jag inte själv tävlar så har jag ändå ganska bra koll på reglerna i dressyr, hoppning etc från att ha varit funktionär så många år (och jag är därifrån också van att slå i TR för att kolla saker). Så att vara tvingad att gå en kurs en massa timmar för att få ett intyg på något som jag känner att jag har koll på skulle nog inte vara så lockande.

När jag letade upp hur intyget från behörig tränare ser ut så noterade jag att även den ska intyga att man klarar av att sätta på och ta av täcke, men också att man kan "dekorativ hästvård". Jag får väl ägna lite av nästa träning åt att fläta manen på Dominus inför ögonen på min auktoriserade tränare, för att bevisa min kompetens inom detta område.
KL
Men dekorativ hästvård är inte det överlöjligt att ha med?

Jag tog mitt gröna kort typ -96 när jag fått min första egna ponny.
Gick till kontoret på ridskolan, sa att jag ville ta gröna kortet, fick med studiematerial hem. När jag någon vecka senare ansåg mig kunna det sa jag till på kontoret och fick sätta mig i ett hörn bredvid ridskolechefens skrivbord och göra provet.
Det rättades direkt och jag blev godkänd 😅

Kul exempel på hur en annan sport löst det!
Dessutom också en ”materialsport” som är en ”riskidrott” 👍
Låter i mina öron som ett vettigt upplägg, vad tycker ni som är aktiva i sporten? Funkar det?
Nu är det mest pappan som är med på crosstävlingarna men de gånger jag varit med så tycker jag det är ett fantastiskt upplägg.
Just det att det alltid är förarmöte inför varje heat tycker jag är toppen. Speciellt för de yngre som lätt blir lite för ivriga och lätt glömmer hur man ska bete sig på banan.
Det är en helt annan gemenskap än på hästtävlingar.
Tex gick sonens cross sönder under första heatet första dagen. Då fick han låna en cross från en annan familj då deras barn inte skulle köra i samma klass. Helt fantastisk snällt!
En annan sak som jag tycker är bra är att det är föräldrar och medhjälpare till förarna som är funktionärer under deras förares heat. Så efter starten så springer alla föräldrar/medhjälpare till sina platser runt banan för att hjälpa till när någon kört omkull, fastnat i leran, har en krånglande cross osv. Alla hjälper alla. Även barnen som kör är duktiga på att hjälpa varandra och peppa varandra trots att de är konkurrenter.

Hur är golfens gröna kort?
Det har jag det också. 🙋‍♀️ Taget något år före ridningens gröna kort så mitt 90-tal. På den tiden var det rätt gediget men där är det ju för att du ens ska få spela på de riktiga banorna. Massa teori, är ju mer teori i själva spelandet än i ridning, inte bara till tävling. Sen praktiska lektioner och sen hade man uppspel för instruktör med frågor under tiden. Minns inte att vi gjorde något skriftligt men möjligt minnet sviktar.

Kanske ska kolla om det också fortfarande är giltigt. Inte slått på en boll på säkert 25 år. Börjar väl komma upp i ålder där det är dags att ta upp igen, efter att skitungen till häst snart går i pension. 😆

• Förvånad
Reactions: fio
Nu kan jag ju ha glömt hur d var när jag tog grönt kort... Men jag har bara minne av att vi samlades i cafeterian en kväll, på borden låg några TR som vi kunde slå i, och så skrev vi provet. Klart!

Inte helt säker på hur uppläget är nu men jag vet att de ska ju kunna knoppa hästar, vilket jag kan tycka är lite underligt då INGEN gren (vad jag vet) säger att hästarna ska vara knoppade.....

Det har jag det också. 🙋‍♀️ Taget något år före ridningens gröna kort så mitt 90-tal. På den tiden var det rätt gediget men där är det ju för att du ens ska få spela på de riktiga banorna. Massa teori, är ju mer teori i själva spelandet än i ridning, inte bara till tävling. Sen praktiska lektioner och sen hade man uppspel för instruktör med frågor under tiden. Minns inte att vi gjorde något skriftligt men möjligt minnet sviktar.

Kanske ska kolla om det också fortfarande är giltigt. Inte slått på en boll på säkert 25 år. Börjar väl komma upp i ålder där det är dags att ta upp igen, efter att skitungen till häst snart går i pension. 😆

Jag som trodde det skulle vara enkelt 🤣🤣

Det där ridintyget är ju också lite snett. En i stallet tar kortet nu, hon har nog gått på 3 träffar, många timmar per gång. O så ridintyg från bokstavstränare. Ridläraren i stallet får inte skriva intyg så de måste boka en tid för en bokstavstränare, köra dit, betala för en ridlektion och åka hem. Ungens hopptränare eller dressyrtränare får inte skriva på heller. Hon har tävlat i några år.

Inte helt säker på hur uppläget är nu men jag vet att de ska ju kunna knoppa hästar, vilket jag kan tycka är lite underligt då INGEN gren (vad jag vet) säger att hästarna ska vara knoppade.....
Nej, det är på hästskötarexamen en måste knoppa, inte grönt kort (än🙄).

Alltså jag tror snarare Grönt kort kursen är lite bortglömd och inte uppdaterad, tror knappast man lägger till hästskötarexamen i den när man tar tag i den utan förutsätter att det kommer förenklas, digitaliseras och moderniseras. Materialet ser gammalt ut.

Orkade inte läsa genom hela tråden så ber om ursäkt om jag postar dubbelt men jag kan komma med lite input som Grönt Kort utbildare

För det första, om du har dit fysiska gröna kort kvar behöver du bara gå igenom Webbutbildningen och skriva slutprovet. Det tar inte många timmar. Sen skickar du en kopia på ditt kort till ditt distrikt för att få det registrerat i TDB.
Du behöver alltså inte gå igenom den fysiska delen av kursen.
Sen rekommenderar jag gå den ändå för att det handlar så mycket mer om slå i TR och det ger ofta bra meningsutbyten med andra som är intresserade av börja tävla.

Jag kör min kurs på 1,5 dag så det är inte så det tar veckor ta sig igenom utbildningen. Slutprovet tar mellan en halvtimme till en timme att skriva.

Loggade in på mitt knappt använda konto på TDB eftersom jag blev lite nervös av tråden, inte tävlat i ridsportförbundets regi på 10+ år men står "grönt kort" på min sida :)

Orkade inte läsa genom hela tråden så ber om ursäkt om jag postar dubbelt men jag kan komma med lite input som Grönt Kort utbildare

För det första, om du har dit fysiska gröna kort kvar behöver du bara gå igenom Webbutbildningen och skriva slutprovet. Det tar inte många timmar. Sen skickar du en kopia på ditt kort till ditt distrikt för att få det registrerat i TDB.
Du behöver alltså inte gå igenom den fysiska delen av kursen.
Sen rekommenderar jag gå den ändå för att det handlar så mycket mer om slå i TR och det ger ofta bra meningsutbyten med andra som är intresserade av börja tävla.

Jag kör min kurs på 1,5 dag så det är inte så det tar veckor ta sig igenom utbildningen. Slutprovet tar mellan en halvtimme till en timme att skriva.

Tack, en följdfråga då: Om jag nu skulle välja alternativet att skicka in bevis på att jag har ett gammalt grönt kort, göra webbutbildningen som jag håller på med och sedan enbart vara med på att skriva provet, slipper jag betala för själva kursen då eller är det samma summa oavsett? Och det enda jag kan välja bort är närvaron på kursen fysiskt?

Tack, en följdfråga då: Om jag nu skulle välja alternativet att skicka in bevis på att jag har ett gammalt grönt kort, göra webbutbildningen som jag håller på med och sedan enbart vara med på att skriva provet, slipper jag betala för själva kursen då eller är det samma summa oavsett? Och det enda jag kan välja bort är närvaron på kursen fysiskt?
Det där är upp till den som arrangerar kursen.
Men för mig hade du fått betala för att få kortet registrerat i TDB om du skriver samtidigt som de andra på kursen.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

• Intuitivt ätande
  • Roliga saker som barn säger

Hund

Katt, Andra Djur

• Vad för kattras passar mig och sambon?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Dressyrsnackis 20
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka